Excitatietabel

Het volgende wat ik niet weet:

*Hoe lees je een excitatietabel uit?(Naar mijn mening moet je eerst naar de uitgang kijken en daarbij de set en reset bij vinden)
*Hoe en waarom schakel je van deze excitatietabel over naar een waarheidstabel? (Hier is bij mij vooral de vraag waarom Qn nu opeens aan de "kant" staat van de set en reset en Qn+1 de werkelijke uitkomst is die de formule moet gaan vormen)

Lees dit eens door:
http://www.misc.hro.nl/apli/ele10/digitech_handboek.pdf#search=%22sr-f…

Met een beetje eenvoudig zoeken via google kon je dat zelf ook gevonden hebben.

P.S. Ik heb dit vandaag ook op school, toeval?

Druk- en typfouten voorbehouden.
free_electron

Silicon Member

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Wow free, als jij het niet weet, hoe moeten wij het dan weten? :D

Druk- en typfouten voorbehouden.

Op 29 augustus 2006 19:58:39 schreef clarisse:
Het volgende wat ik niet weet:

*Hoe lees je een excitatietabel uit?(Naar mijn mening moet je eerst naar de uitgang kijken en daarbij de set en reset bij vinden)
*Hoe en waarom schakel je van deze excitatietabel over naar een waarheidstabel? (Hier is bij mij vooral de vraag waarom Qn nu opeens aan de "kant" staat van de set en reset en Qn+1 de werkelijke uitkomst is die de formule moet gaan vormen)

Henry S.

Moderator

In een week zelf niks gevonden? En leraar is het mondje verloren?

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Als degene die er over gaat een week er niet is, moet ik toch ergens mijn informatie vandaan halen?
Heb aardig wat "gegoogled" en kon niet vinden wat ik zocht.

Ik wil het graag weten, daar is dit forum toch voor bedoeld neem ik aan?!

(Is ook een vraag voor digitale techniek maar moest kiezen want dubbel mag weer niet)

Zou het opzich ook fijn vinden als mij vraag serieus word genomen en geen grapjes over mond verloren etc!

Hopelijk kan iemand mij wel van nuttige informatie voorzien.

[Bericht gewijzigd door clarisse op dinsdag 5 september 2006 19:55:07

Als je eerst eens vertelt wat het is, FE weet het zelfs niet dus het moet wel iets bijzonders zijn :+

Edit:
Ow nu zie ik pas in de link wat het is, dat heb ik ook gehad vorig jaar.

Je kijkt inderdaad eerst naar de Q en not Q, daar zoek jue dan de status van Set en Reset bij.

Kun je de tweede vraag eens wat beter omschrijven of uit tekenen wat je bedoelt?

[Bericht gewijzigd door diode op dinsdag 5 september 2006 19:30:54

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

Excitatietabel: Dit gebruik je bij het vereenvoudigen van flipflop schakelingen.
Nadat je dus zo'n excitatietabel heb gemaakt zet je het in een waarheidstabel en dan in een karnaughdiagram zodat er een formule uitkomt.

Qn is de uitgang voor de clockpuls en Qn+1 is na de clockpuls.
Het gaat mij vooral om het opstellen van de excitatietabel en hem dan invoegen in de waarheidstabel

probleemstelling: zie boven.

[Bericht gewijzigd door clarisse op dinsdag 5 september 2006 19:34:28

Dit is via een forum haast niet uit te leggen, door mij niet in ieder geval.
Maar kun je niet bij je leraar terecht? anders kan ik wel even voor je kijken of ik de sheets nog kan vinden waar ik les van gehad heb.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

Excitatietabel

Set Reset Qn Qn+1= Toestand na de clockpuls
0 * 0 0
1 0 0 1
0 1 1 0
* 0 1 1

Waarheidstabel

S R Qn Qn+1
0 0 0 0
0 0 1 1
0 1 0 0
0 1 1 0
1 0 0 1
1 0 1 1
1 1 0 *
1 1 1 *

Heb het ooit eens uitgeschreven, misschien kun je er iets mee.

Het eerste kleine tabelletje heet inderdaad een exitatietabel. En ik ben geen leraar, volgens mij heb ik die benaming ooit uit een elektuurboek gehaald.

http://home.wanadoo.nl/sepeezebinkhorst/misc/JK%20-%206%20teller%20005%20-%20overview%20-%20thumb.png

[Bericht gewijzigd door ikkedus op woensdag 6 september 2006 09:07:28

Anoniem

Dit woord is mij eveneens onbekend. Google kent dat woord ook enkel uit examenvragen en wijst steeds naar scholen.

Raar dat nietsnutten die zich de titel leraar aanmatigen
les geven over zaken waar ervaren technici die met twee voeten in de praktijk staan nog nooit van gehoord hebben.

Bovendien gaat het om eenvoudige digitale techniek , die al dertig jaar onveranderd is.

Ik zou het prettig vinden moesten die heren dan ook het vakjargon behouden dat eigen is aan die technieken. Ze zullen er echt niets nieuws meer aan toevoegen.
Dat ze hun creativiteit sparen voor andere zaken dan het bedenken van trendy namen die het nadeel hebben dat ze de leerlingen in verwarring brengen omdat ze op die trefwoorden niets zinnigs vinden.

Henry S.

Moderator

Op 5 september 2006 19:23:28 schreef clarisse:
Als degene die er over gaat een week er niet is, moet ik toch ergens mijn informatie vandaan halen?
Heb aardig wat "gegoogled" en kon niet vinden wat ik zocht.

Ik wil het graag weten, daar is dit forum toch voor bedoeld neem ik aan?!

(Is ook een vraag voor digitale techniek maar moest kiezen want dubbel mag weer niet)

Zou het opzich ook fijn vinden als mij vraag serieus word genomen en geen grapjes over mond verloren etc!

Hopelijk kan iemand mij wel van nuttige informatie voorzien.

Blijkbaar was je de bedoeling van dit forum niet duidelijk.

Heb je de beschrijving van deze sectie gelezen?

Stel hier je elektronica gerelateerde schoolvragen. Eigen inzet is verplicht, dus niet je vraag dumpen en wachten op een kant-en-klaar antwoord!

En als je het in Digitaal gezet had was het toch hier terecht gekomen.

Dus niet je vraag neerkwakken en een week later nog maar eens quoten!

En achteraf blijkt dus ook wel dat je meer wist...
En de het antwoord van Zoefje bevat genoeg info, pagina 125 om de rest erbij te bedenken.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
free_electron

Silicon Member

Op 5 september 2006 19:31:34 schreef clarisse:
Excitatietabel: Dit gebruik je bij het vereenvoudigen van flipflop schakelingen.
Nadat je dus zo'n excitatietabel heb gemaakt zet je het in een waarheidstabel en dan in een karnaughdiagram zodat er een formule uitkomt.

Qn is de uitgang voor de clockpuls en Qn+1 is na de clockpuls.
Het gaat mij vooral om het opstellen van de excitatietabel en hem dan invoegen in de waarheidstabel

probleemstelling: zie boven.

dat is om miserie vragen met halve state tables (wat jij daar een excitatietabel noemt) bij flipflop circuits.

je moet eens goed kijken naar dat voorbeeld wat je zelf geeft:
de combinatie 11 bijvoorbeeld die je in de waarheidstabel hebt vindt je niet terug in de 'excitatietabel'. nochthans bij een RS flipflip is dat een zeer gevaarlijke combinatie aangezien de flipflop metastabiel wordt en de uitgangstoestand onbekend is.
als daar gene rekening wordt mee gehouden .. dat owrdt ene drama om te debuggen.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Wat zoefje heeft gevonden had ik voor hem al gevonden, en had er niks aan.

Meer heb ik misschien aan de andere reactie, als nog bedankt.

Van een flip-flop weet je dus wat het bit nu is en wat het bit moet zijn na de klokpuls.

Die twee bits stop je in het exitatietabelletje en je leest J en K uit.

Dat moet voor elke flip-flop, maar ook voor elke toestand van je hele schakeling zoals je kunt zien in de grote tabel.