Schema voor co [PIC]

Ik wil graag dit schema inzenden (aangezien ik de webmaster al een week geleden heb gemailt een géén reactie krijg)

http://img.kempernet.net/albums/userpics/10023/universele_voeding_voor_pic.PNG
Over c1 staat de voedingspanning voor de pic
http://img.kempernet.net/albums/userpics/10023/universele_voeding_voor…

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook

Dit is nog meer basis dan een 7805, want, wat ben je met een 7805 voeding als je nog geen schakeling met één transistor kan maken? Een LED laten (op)branden?

Maar vooruit, vertel ons eens hoe dit schema werkt en hoe het komt dat hij eventueel goed regelt?

Er zijn trouwens nog een paar kleine mankementjes, bvb een condensatortje over je zeverdiode.

[Bericht gewijzigd door Friendly Aedolon op donderdag 31 augustus 2006 10:37:56

** mod edit, signature aangepast **

Wet werk,, ik heb het gezien in printen met een pic er op. En zelf getest:)

De zener(5.6V) aan de basis en de weerstand zorgen dat je achter de tor 5volt hebt.

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook
** mod edit, signature aangepast **

Als je geen 7805 bij de hand hebt :P en deze werkt ook op 5V

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook

Ja, da's idd de enige reden om zoiets toe te passen, want de prijs van de losse onderdelen is hoger dan die van een 7805. Verder is dit ding veel minder millieuvriendelijk. Ook komt er bij 5V voeding maar zo'n 4.3V uit, en is ie niet zo heel erg stroomstabiel.
Maarja, voor de PICje is dat allemaal geen probleem, die gebruikt toch amper stroom, en is niet heel erg spanningsafhanklijk.

Free the whales!
klein is fijn

Moderator

Ik ben nog niet helemaal overtuigt wat betreft het nut, een 78L05 of 7805 is zo'n standaard item in iedere verzaming dat het nauwelijks vervanging nodig heeft. Tevens scheelt dit schema geen printruimte en ook geen kosten.
Op minimaal 5V werkt het ook niet, er zal altijd 0,6 tot 0,7V over de tor vallen.

Dit is toch een mooie schakeling. De transistor gebruikt als serieregelaar.
Iedereen kent tegenwoordig de LM78xx....maar de werking van deze basisschakeling durven ze wel eens vergeten. En ik vind het idd een mooi alternatief als je geen 78xx bij de hand hebt.

Op 31 augustus 2006 10:36:16 schreef Friendly Aedolon:
Dit is nog meer basis dan een 7805.

Dat zal wel. Hoe zouden ze anders indertijd tot het idee gekomen zijn om een 78xx te maken?

[Bericht gewijzigd door tEmPeSt op donderdag 31 augustus 2006 11:57:07

Fighting the World every single day. Fighting the World for the right to play. Heavy Metal in my brain. I'm fightin for Metal cause it's here to stay.

Op 31 augustus 2006 11:53:02 schreef tEmPeSt:
Dit is toch een mooie schakeling. De transistor gebruikt als serieregelaar.
Iedereen kent tegenwoordig de LM78xx....maar de werking van deze basisschakeling durven ze wel eens vergeten.

Idd, de basisschakeling durven we nogal eens vergeten, maar dit is nu niet direct een nuttige schakeling om te bouwen, een lm78xx is veel goedkoper, kleiner en makkelijker om te gebruiken, het enige nut dat deze schakeling kan hebben is om uit te leggen hoe ze precies tot een lm78xx zijn gekomen, maar daar zijn genoeg sites/paginas over.

Niet om Ibanez schakeling af te breken ofzo, ik ben blij dat hij zelf heeft ontdekt hoe deze voltage regulators werken, maar opnemen bij de CO-schakelingen hoeft echt niet voor mij.

I don't know how fast I'm going, but I know exactly where I am

Zo werkt een 7805 helemaal niet, die heeft minstens nog een verschilversterker!

** mod edit, signature aangepast **

Op 31 augustus 2006 12:07:37 schreef Friendly Aedolon:
Zo werkt een 7805 helemaal niet, die heeft minstens nog een verschilversterker!

en wat misschien nog belangrijker is: stroombegrenzing en temperatuurbeveiliging.

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

Op 31 augustus 2006 12:07:37 schreef Friendly Aedolon:
Zo werkt een 7805 helemaal niet, die heeft minstens nog een verschilversterker!

Ik wil enkel aantonen, dat een 78xx meer dan een zwart blokje met 3 aansluitingen is.
In den beginne was er niets...;-)...

Fighting the World every single day. Fighting the World for the right to play. Heavy Metal in my brain. I'm fightin for Metal cause it's here to stay.

Op 31 augustus 2006 12:30:43 schreef Wouter van Ooijen:
[...]

en wat misschien nog belangrijker is: stroombegrenzing en temperatuurbeveiliging.

Ik geloof dat ze voor de temperatuurbeveiliging gebruik maken van de temperatuursafhankelijkheid van de be-diode doorlaatspanning.

** mod edit, signature aangepast **

Voor degene die zeggen dat deze schakeling niet werkt bij 5V,.. dat doet de 7805 ook niet echt dus wat dat betreft maakt dat niet zoveel uit.

Het is een leuke schakeling om de achtergrond uit te leggen, misschien een idee om hiervan een artikel te maken zodat beginners een wat moeilijkere schakeling kunnen begrijpen en ook gelijk transistoren begrijpen.

Voordeel is wel dat het een low-drop versie is, heeft maar 0.7V extra nodig itt een 7805.
Voor de rest ben ik akkoord met de rest, de schakelingen hier mogen gerust op wat niveau zijn. Ik dacht trouwens dat het schakelingen-onderdeel grondig ging herwerkt worden, en een hoop schakelingen bij gingen komen, of heb ik me dat verbeeld?

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor

Op 31 augustus 2006 10:34:22 schreef Ibanez:
Ik wil graag dit schema inzenden

Heb je het schema overigens wel doorgerekend? Bij 14V in staat er maximaal 19V over de elco. Bij 19V loopt er door de weerstand en de zender (19-5.6)/22 = 600 mA! (Dit gebeurt niet echt, er onstaat een gigantische rimpel op de elco, wat net zo onwenselijk is). 600mA x 5.6V = 3.3W voor de zener, 600mA x 13.4 = 8W voor de weerstand!

Bij 5V in is de (worst case) top waarde van de spanning op de elco ~6.4 Volt. Het duurt 20 ms voor de volgende top er aan komt (enkelzijdige gelijkrichting). Als je in die tijd 0.5V spanningsval wil toestaan (lijkt me erg veel, er komt dan een flinke rimple op de uitgang) dan mag je maximaal 10e-6 / 20e-3 = 0.5e-3 = 0.5 mA stroom trekken (heb ik dit goed uitgerekend? - maakt niet zo veel uit, die 10u is gewoon te klein, en 5V is te laag als minimale ingangsspanning).

Bij bovenstaande berekeningen ben ik dan nog uitgegaan van een trafospanning die 100% accuraat it. In de praktijk moet je nog menemen:
- de toleranties van de trafo (bv +/- 10%?)
- de variaties van de netspanning (zoek maar op)

Als je een schema als dit wil publiceren, dan moet er iig nog bij:
- werkspanning van de elco
- W-rating van de weerstand en zener
- maximaal te trekken stroom

en die dingen moet je ook doorrekenen!

het schema is weliswaar eenvoudig, maar de berekeningen niet :)

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

Even op z'n Wouter's doen:

>> er komt dan een flinke rimple op de uitgang) dan mag je maximaal 10e-6 / 20e-3 = 0.5e-3 = 0.5 mA stroom trekken (heb ik dit goed uitgerekend? - maakt niet zo veel uit, die 10u is gewoon te klein, en 5V is te laag als minimale ingangsspanning).

Je kan gewoon eventjes de dv oplossen van de C = (I * t)/Urtt, je kan nu veronderstellen dat je t gewoon de periodeduur is omdat je zo een halvezijdige gelijkrichting hebt .

>>Bij bovenstaande berekeningen ben ik dan nog uitgegaan van een trafospanning die 100% accuraat it. In de praktijk moet je nog menemen:
- de toleranties van de trafo (bv +/- 10%?)
- de variaties van de netspanning (zoek maar op)

Netspanning tolerantie: +/-5%

** mod edit, signature aangepast **

Op 31 augustus 2006 14:05:58 schreef Friendly Aedolon:
Netspanning tolerantie: +/-5%

Ik vertrouw elektuur niet altijd, maar misschien hebben ze het nu goed http://www.elektuur.nl/Default.aspx?tabid=27&art=91007649&PN=O… :
" ( de tolerantie van de netspanning bedraagt 230 V +6%/-10%)."

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

Op 31 augustus 2006 14:09:30 schreef Wouter van Ooijen:
[...]

Ik vertrouw elektuur niet altijd, maar misschien hebben ze het nu goed http://www.elektuur.nl/Default.aspx?tabid=27&art=91007649&PN=O… :
" ( de tolerantie van de netspanning bedraagt 230 V +6%/-10%)."

Vooruit dan maar. Ze zullen wel gelijk hebben. Dan heb ik altijd fout gerekend ;)
-10% is wel erg veel, dat wil zeggen dat het tot 207V mag?

** mod edit, signature aangepast **

Kan wel eens kloppen, wij hebben ook eens zo'n man van essent of wie ook hier gehad.
Die heeft een meter om de netspanning te monitoren in onze meterkast gehangen, na 2 weken bleek de spanning binnen de toleranties te liggen.
De netspanning was minimaal 213 volt geweest.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

Op 31 augustus 2006 11:53:02 schreef tEmPeSt:
Dit is toch een mooie schakeling. De transistor gebruikt als serieregelaar.
Iedereen kent tegenwoordig de LM78xx....maar de werking van deze basisschakeling durven ze wel eens vergeten. En ik vind het idd een mooi alternatief als je geen 78xx bij de hand hebt.

Dankje :)

Op 31 augustus 2006 10:51:25 schreef klein is fijn:
Ik ben nog niet helemaal overtuigt wat betreft het nut, een 78L05 of 7805 is zo'n standaard item in iedere verzaming dat het nauwelijks vervanging nodig heeft. Tevens scheelt dit schema geen printruimte en ook geen kosten.
Op minimaal 5V werkt het ook niet, er zal altijd 0,6 tot 0,7V over de tor vallen.

Maar als vleesvervanger voor de 7805 bedoelt. Zelfs velleman gebruikt het!(waarom heefd iedereen er iets tegen?)

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook
Henry S.

Moderator

Op 31 augustus 2006 14:01:51 schreef Wouter van Ooijen:
[...]

Heb je het schema overigens wel doorgerekend? Bij 14V in staat er maximaal 19V over de elco. Bij 19V loopt er door de weerstand en de zender (19-5.6)/22 = 600 mA! (Dit gebeurt niet echt, er onstaat een gigantische rimpel op de elco, wat net zo onwenselijk is). 600mA x 5.6V = 3.3W voor de zener, 600mA x 13.4 = 8W voor de weerstand!

Bij 5V in is de (worst case) top waarde van de spanning op de elco ~6.4 Volt. Het duurt 20 ms voor de volgende top er aan komt (enkelzijdige gelijkrichting). Als je in die tijd 0.5V spanningsval wil toestaan (lijkt me erg veel, er komt dan een flinke rimple op de uitgang) dan mag je maximaal 10e-6 / 20e-3 = 0.5e-3 = 0.5 mA stroom trekken (heb ik dit goed uitgerekend? - maakt niet zo veel uit, die 10u is gewoon te klein, en 5V is te laag als minimale ingangsspanning).

Bij bovenstaande berekeningen ben ik dan nog uitgegaan van een trafospanning die 100% accuraat it. In de praktijk moet je nog menemen:
- de toleranties van de trafo (bv +/- 10%?)
- de variaties van de netspanning (zoek maar op)

Als je een schema als dit wil publiceren, dan moet er iig nog bij:
- werkspanning van de elco
- W-rating van de weerstand en zener
- maximaal te trekken stroom

en die dingen moet je ook doorrekenen!

het schema is weliswaar eenvoudig, maar de berekeningen niet :)

Dat is een hele lap tekst om te zeggen dat deze schakeling nutteloos is. ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 31 augustus 2006 20:34:46 schreef Henry S.:
Dat is een hele lap tekst om te zeggen dat deze schakeling nutteloos is. ;)

ongemotiveerd zeggen dat iets verkeerd is kan iedereen (beweren dat het juist goed is trouwesn ook). Het kost wat meer tekst het aan te tonen ...

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

Op 31 augustus 2006 20:29:41 schreef Ibanez:
(waarom heefd iedereen er iets tegen?)

Tja,....het zal er mee te maken hebben dat ze met het verkeerde been uit bed gestapt zijn zeker.

Fighting the World every single day. Fighting the World for the right to play. Heavy Metal in my brain. I'm fightin for Metal cause it's here to stay.
Henry S.

Moderator

En omdat de schakeling gewoon fout is.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.