Buizenpraat, deel 2!

Dit topic is gesloten

Op 16 oktober 2006 22:30:26 schreef alex278:
Ik gebruik nu getwist draad, en eigenlijk is dat knap naatje. Dus vandaar.

Radio Twenthe heeft goedkope dunne afgeschermde kabel, wel redelijk stug, maar het is zeker te gebruiken.

Aardig overzichtstabelletje, ook met andere kabelsoorten:

http://www.maeselectronics.be/index.htm?page=amateur/kabel.htm

Aircell7 lijkt wel aardig spul te zijn. Heb ik ooit wel eens interlinks mee gemaakt. Enige probleem is dat je dat schuimmateriaal niet al te hard moet opstoken.

[Bericht gewijzigd door alex278 op dinsdag 17 oktober 2006 16:22:47

Ik heb trouwens wat RG-316 besteld (en in huis), en da's wel erg prettig spul om mee te werken. Teflon binnenkern, dus geen gedoe met smelten, 2.9mm dik, en lekker flexibel.

Nou nog kijken of 't ook een beetje klinkt. :D

Henry S.

Moderator

Op 17 oktober 2006 16:19:45 schreef alex278:
Aardig overzichtstabelletje, ook met andere kabelsoorten:

http://www.maeselectronics.be/index.htm?page=amateur/kabel.htm

Aircell7 lijkt wel aardig spul te zijn. Heb ik ooit wel eens interlinks mee gemaakt. Enige probleem is dat je dat schuimmateriaal niet al te hard moet opstoken.

Aircell als interlink :D Ehhh RG58 voldoet me wel hoor ;)

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

doet me denken dat ik binnenkort mijn semi studio wat ga bekabelen. miss eens zien of ik ergens in de club wat rg58 ofzo kan vinden dat komt wrsch toch goedkoper uit dan als microfoon kabel en aangezien ik ook als zendamateur ga beginnen geen slecht idee inverband met instraling :)

My Tube is bigger then yours

Op 19 oktober 2006 23:19:31 schreef Henry S.:
[...]
Aircell als interlink :D Ehhh RG58 voldoet me wel hoor ;)

Weet jij wel hoe ver ik moet lopen van m'n CD-speler naar m'n versterker :D

Overigens, toen ik die dingen maakte (zo'n jaar of vijf geleden) was ik meer geld kwijt aan stevige pluggen dan aan kabel.

[Bericht gewijzigd door alex278 op donderdag 19 oktober 2006 23:29:19

Op 19 oktober 2006 23:25:08 schreef beertje_01:
doet me denken dat ik binnenkort mijn semi studio wat ga bekabelen. miss eens zien of ik ergens in de club wat rg58 ofzo kan vinden dat komt wrsch toch goedkoper uit dan als microfoon kabel en aangezien ik ook als zendamateur ga beginnen geen slecht idee inverband met instraling :)

die zal alleen maar afschermen als je hem karakteristiek afsluit... is je microfoon 50 ohm? :-)

Mama look, -a-booboo
Henry S.

Moderator

dan is de staande golf van je mic mooi 1:1........

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
Henry S.

Moderator

Du als je echo op je spraak wilt hebben moet je gaan misaanpassen? :P

nope dan moet je het signaal niet alleen via het snoertje maar ook via de sateliet verbinding naar de versterker brengen...

tis weer bijna weekend zeker :P

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

hij zal allesinds toch een betere afscherming hebben dan een simpele microfoonkabel denk ik. en tis wrsch als ik zo wat rondvraag goedkoper ook. :p heb wel wat meters nodig voor van men mix tafel naar men patchbay. connectoren kopen deed al pijn genoeg anders....
24 kanalen + inserts + 12 outs van pc + nog wat outboard apparatuur.....

Henry S.

Moderator

Op 19 oktober 2006 23:44:57 schreef beertje_01:
hij zal allesinds toch een betere afscherming hebben dan een simpele microfoonkabel denk ik. en tis wrsch als ik zo wat rondvraag goedkoper ook. :
[...]

Het is wat stugger dan Mic-kabel, maar voor goede (Tasker) Mic-kabel ben je meer kwijt dan voor RG58, welk een prima dichte afscherming heeft.

En wat Alex zegt, goede pluggen zijn ook prijzig.

Sine

Moderator

Plus dat een beetje microfoonkabel twee signaaldraden en een afscherming bevat ...

Henry S.

Moderator

Goed dat je het zegt... je symetrie is weg...

idd ik gebruik bijna altijd neutrik pluggen. alhoewel dat dap audio ook meevalt en dat is een of ander chinese fabriek maar zo zijn ze belange niet allemaal.
switchcraft is ook goed. maarja die merken kosten geld....
overigens ben ik wel dit topic aan het vervuilen :p
om toch in de stijl te blijven iets wat mooi werkt om een apparte voeding voor een buizenversterker ofzo te verbinden zijn de powercon connectoren en voor speakers gebruik ik altijd speakon.

overigens als ik gebalanceerd wil werken ga ik twee rg58 kabels nodig hebben en dan nog is idd de symmetrie weg. alhoewel dat wrsch wel zal gaan als je ze vlak naast elkaar kunt leggen denk ik.

[Bericht gewijzigd door beertje_01 op donderdag 19 oktober 2006 23:58:26

Op 19 oktober 2006 23:48:02 schreef Henry S.:
[...]
Het is wat stugger dan Mic-kabel, maar voor goede (Tasker) Mic-kabel ben je meer kwijt dan voor RG58, welk een prima dichte afscherming heeft.

Ik vind de afscherming van RG58 niet zo super hoor. Plus, destijds toen ik met m'n interlinks aan de gang ging, was het verschil tussen RG58 en aircell een of twee gulden per meter. Da's voor 't geld de moeite niet. Als je nu twintig meter naar je antenne moet leggen, dan wordt 't een ander verhaal, maar helaas wil je dan waarschijnlijk geen RG58...

Dat er nog nooit een audionurd is geweest die met aircom of RG213 heeft geexperimenteerd als speakerkabel. :P

Henry S.

Moderator

Op 20 oktober 2006 00:00:10 schreef alex278:
[...]

Ik vind de afscherming van RG58 niet zo super hoor.

Je hebt RG58 en RG58 en RG58, de goede heeft een regelmatige gevlochten afscherming, in de verkeerde doet het maar wat en is zelfs de dikte onregelmatig...

Plus, destijds toen ik met m'n interlinks aan de gang ging, was het verschil tussen RG58 en aircell een of twee gulden per meter. Da's voor 't geld de moeite niet. Als je nu twintig meter naar je antenne moet leggen, dan wordt 't een ander verhaal, maar helaas wil je dan waarschijnlijk geen RG58...

als het maar om een paar meter gaat is de keuze sneller gemaakt, Aircell is alleen wat lastig weg te werken ivm de minimale straal van een bocht.
Connectors aanzetten is ook een leuke opdracht.

Dat er nog nooit een audionurd is geweest die met aircom of RG213 heeft geexperimenteerd als speakerkabel. :P

Te weinig OFC...

Op 20 oktober 2006 00:06:21 schreef Henry S.:
Aircell is alleen wat lastig weg te werken ivm de minimale straal van een bocht.
Connectors aanzetten is ook een leuke opdracht.

Oh? Ik vond aircell anders redelijk flexibel (buigzamer in ieder geval dan sommige types RG58). Natuurlijk niet net zo flexibel als microfoonsnoer (voldoet ook prima), maar d'r valt prima mee te werken. 'n kabeltje is ook maar 7 of 9 mm dik. En connectors aanzetten is *sowieso* een leuke opdracht. :P

Hoe vind je trouwens het verschil tussen RG58 en RG58 en RG58? Specs? Het subnummertje? (RG58/U, RG58/C, etc)? Prijs, als een leverancier meerdere types aanbiedt?

Te weinig OFC...

Oja :D

Henry S.

Moderator

Ja. :D

Op 20 oktober 2006 00:16:06 schreef alex278:
[...]
Hoe vind je trouwens het verschil tussen RG58 en RG58 en RG58? Specs? Het subnummertje? (RG58/U, RG58/C, etc)? Prijs, als een leverancier meerdere types aanbiedt?

Prijs, te mooi om waar te zijn.

Maar ehhhh, zullen we het weer buizig doen, een mod die offtopic gaat :D Het 'moest niet maggen'...

om dan toch terug naar buizen te gaan ;)
in oude lampenradios zie je ook dikwijls draad waar rond gevlogten is zonder verder iets. en dit word dan aan aarde gesoldeert is dit ook één of ander type kabel ofzo? is natuurlijk niet meer te krijgen alhoewel deze redelijk handig werkt ook.

men se ampje doet het nog niet. heb nog altijd oscillatie ook nu ik het in pentode heb gezet dus ik denk dat ik eens moet proberen de wikkeling om te draaien. nochtans zonder tegenkoppeling ook oscillatie. het rare is dat als de volumeknop helemaal dicht staat hij dus niet oscilleert maar pas wanneer je iets open draait.

Henry S.

Moderator

Op 20 oktober 2006 00:32:34 schreef beertje_01:
[...]
het rare is dat als de volumeknop helemaal dicht staat hij dus niet oscilleert maar pas wanneer je iets open draait.

Dat is heel erg vaag... Kabelfoutje?

dacht ik ook maar heb me al zot gezocht en vind het dus echt ni :)
er is ergens een capacitieve koppeling naar de ingang vermoed ik en als je de volumeknop dichtdraait ligt het grid aan gnd eens dat je iets verder draait kan de capacitieve koppeling zijn gang gaan.
ik heb afgeschermde draad gebruikt tot aan het rooster. en ook een gridstopper op zowel triode als pentode deel. als het ding dicht staat als het ware is het ook echt super stil.

Packet

Golden Member

Op 20 oktober 2006 00:47:07 schreef beertje_01:
dacht ik ook maar heb me al zot gezocht en vind het dus echt ni :)
er is ergens een capacitieve koppeling naar de ingang vermoed ik en als je de volumeknop dichtdraait ligt het grid aan gnd eens dat je iets verder draait kan de capacitieve koppeling zijn gang gaan.
ik heb afgeschermde draad gebruikt tot aan het rooster. en ook een gridstopper op zowel triode als pentode deel. als het ding dicht staat als het ware is het ook echt super stil.

te veel gebruik van afgeschermt draad kan ook nog wel eens ocsilaties veroorzaken vaak wordt daarom ook maar 1 kan van je buiten mantel aan massa gelegd.

ik zelf gebruik voor inwendig gebruik geen afgeschermde kabels.

Oplossing kan ook zijn een kleine c op het stuurrooster en of anode te plaatsen.

Hugo Welther

Moderator

Op 20 oktober 2006 00:32:34 schreef beertje_01:
om dan toch terug naar buizen te gaan ;)
in oude lampenradios zie je ook dikwijls draad waar rond gevlogten is zonder verder iets. en dit word dan aan aarde gesoldeert is dit ook één of ander type kabel ofzo? is natuurlijk niet meer te krijgen alhoewel deze redelijk handig werkt ook.

....

Aardings litze. Is nog steeds te koop in holle uitvoering, ook plat. Farnell en RS hebben dit.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Dit topic is gesloten