Buizenpraat, deel 2!

Dit topic is gesloten

Opleiding tot Gediplomeerd Ontwerper van Buizenversterkers???

volgens mij bestaat hier geen officiëel diploma voor. dat vodje papier betekent dus niks.

Mama look, -a-booboo

Mijn ervaring met colleges en practica is dat 't 'n hele inefficiente manier is om kennis tot je te nemen. Zeker omdat je bij practica vaak meer tijd kwijt bent aan leren debuggen dan aan het opdoen van praktische kennis. Dat red je simpelweg niet op een avond.

Ik zou 't veel interessanter vinden als menno 5 of 10 verschillende configuraties had (verschillende opstellingen; push-pull, single-ended, OTL, parafeed, constant current feed, verschillende buistypes, etc.) en die eerst theoretisch uitlegde, en daarna demonstreerde. Zodat je ook weet 'hoe 't ongeveer zou moeten klinken'.

KT88

Overleden

Kan aan mij liggen, maar het Internet staat vol met schema's en uitleg.

Pak een paar dubbelzijdige printplaten, maak er een chassietje van, hak er wat gaatjes in voor de buisvoeten, en dan maar lekker zwevend opbouwen (spinnewebje).

Luisteren, meten, en de volgende variant proberen.

Ik heb lang niet alle variaties geprobeerd (zijn er ws. meer dan ik ueberhaupt ken), maar ik kom steeds weer terug bij de meest simpele basisschakelingen als GKS, SRPP en desnoods kathodevolger.
Al dan niet aangevuld met modernismen als stroombronnen etc ;-)

Van penthode- en UL schakelingen ben ik al jaren genezen, het is hier triode of triode strapped, en anders niet.

Maar ik gun het Menno wel hoor, het is een aimabele kerel, en ik vind het knap dat hij een boterham weet te verdienen met buizendingetjes (is mij niet gelukt......)

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Packet

Golden Member

Volgens mij heeft Menno een projectje staan op zijn site daar is toch al een hoop uit te halen.

Ik zelf ben heel langzaam met een ontwerpje van meneer philips bezig.

Omdat ik nog wat trafootjes had van sloop tv,s chassis k8
Ik dacht hee daar kan ik wel een beetje mee klooien.

http://nl3prc.nl/philips/chassis_k8/p(e)cl86_amp.jpg

Als je er dus even voor gaat zitten vindt je van alles.

Op 29 oktober 2006 12:27:42 schreef KT88:

Maar ik gun het Menno wel hoor, het is een aimabele kerel, en ik vind het knap dat hij een boterham weet te verdienen met buizendingetjes (is mij niet gelukt......)

dat is over het algemeen meer een gevolg van een zakelijk instinct dan van en kennis van de materie.

ik lees bvb dat hij voorsteld de roosterweerstanden in zijn ultralineaire versterker te verhogen naar 1 kohm om oscillatie tegen te gaan. alsof het niks is.. volgens mij verandert dat wel het gedrag van de schakeling, 't is ten slotte een ultralineair... had hij maar beter moeten opletten als het over Bodediagrammen ging :-)

Mama look, -a-booboo
KT88

Overleden

Ik zal de eerste zijn om te erkennen dat ik totaal nul zakelijk instinct heb, van Menno weet ik dat niet helemaal zeker.

Feit is dat hij zeer enthousiast is en blijft over alles dat met buizen werkt, en geen moment de indruk wekt dat hij in die wereld zit vanwege het snelle geld.......

Dan had hij wel een serie versterkers met vergulde knoppen e.d. op de markt gezet >:-)

Overigens weet Menno best wel een hoop, hoor.
Ik zou niet in zijn schaduw kunnen staan.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Packet

Golden Member

Versterker 20: Hoog vermogen Pentode balansversterker met CFB

Wat ik wel een beetje betwijvel of je wel 80 watt uit de twee el 34 kan krijgen zonder dat de buizen snel stuk zullen zijn.

100w gaat perfect maar dan wel in klasse B en je hebt een redelijke el34 nodig. phillips heeft ooits zo'n ontwerpje gemaakt dacht ik.

My Tube is bigger then yours

Op 30 oktober 2006 03:58:46 schreef beertje_01:
100w gaat perfect maar dan wel in klasse B en je hebt een redelijke el34 nodig. phillips heeft ooits zo'n ontwerpje gemaakt dacht ik.

Met 'Ultrons' e.d. lukt het ook. Neem ivm de benodigde voedingsspanning (900-1000V) wel keramische voetjes en geen pertinax/kunstof omdat als de anode aansluiting (3) eens een enkele keer overslaat naar de gloeispanning (2), er een koolstofbaan ontstaat tussen beide aansluitingen en het lot van je versterker bezegeld is.

[Bericht gewijzigd door qrp_man op maandag 30 oktober 2006 11:37:14

Packet

Golden Member

Op 30 oktober 2006 11:32:13 schreef QRO_man:
[...]
Met 'Ultrons' e.d. lukt het ook. Neem ivm de benodigde voedingsspanning (900-1000V) wel keramische voetjes en geen pertinax/kunstof omdat als de anode aansluiting (3) eens een enkele keer overslaat naar de gloeispanning (2), er een koolstofbaan ontstaat tussen beide aansluitingen en het lot van je versterker bezegeld is.

Zo,n hoge spanning draai ik liever niet op dit soort buisen.

Kijk als het nu een el509 of 519 is oke dan heb je namelijk de anode op top zitten.

met een el34 of vergelijkbare zou ik toch eerder voor een vier buizen opzet gaan.

een el34 mag dan ook maar maximum 800v op zijn anode hebben. dat is wel theoretisch. een goede el34 kan wel wat meer verdragen ma kom.
simpele chinese el34 buizen (alhoewel niet allemaal) zou ik nu ook niet op 800v draaien.
ik heb zelf een versterker die zo gebouwd is. 750v op de anode en heel weinig bias. gaat best goed ze maar je moet degelijke buizen gebruiken.

Op 30 oktober 2006 15:46:28 schreef beertje_01:
een el34 mag dan ook maar maximum 800v op zijn anode hebben. dat is wel theoretisch. een goede el34 kan wel wat meer verdragen ma kom.

Heb je de slogan (signature) van KT88 al eens gelezen... (jammer dat ik die zelf niet verzonnen heb)

simpele chinese el34 buizen (alhoewel niet allemaal) zou ik nu ook niet op 800v draaien.
ik heb zelf een versterker die zo gebouwd is. 750v op de anode en heel weinig bias. gaat best goed ze maar je moet degelijke buizen gebruiken.

Heb hier al zeker 10 jaar een 'stuur'versterker in gebruik (gelijkspannings gekoppeld) met 2*EL34; -700V op de kathode, +300V op de anode, ca 40V bias dacht ik. Dat is het leuke van buizen, je kan proberen tot hoever je kan gaan en wordt (meestal) gewaarschuwd als het mis dreigt te gaan. Vandaar de genoemde 'guidelines'.

iemand die de waarden voor deze Class-A preamp weet?
http://homepages.ihug.co.nz/~rwillis/alex/class_a_driver.jpg

Als buis gebruik ik de 12Ax7

Mag deze buis wissel of gelijk hebben?

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook

Beetje afhankelijk van je toepassing.
http://www.drtube.com/datasheets/ecc83ph70.pdf
Vanaf pagina 3 staan een aantal mogelijkheden.

Voeding is altijd gelijkspanning. Gloeidraden maakt niet zoveel uit.

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.

Ik wil de buis als overdrive/distortion gebruiken voor op een line in van onze studio mixer.

zou dit schema kunnen? maar dan dat die 118 en 125V op 250V= kunnen?
http://www.schmarder.com/radios/amplifiers/images/12ax7-6n6-amp.jpg

Staat dan over pin 5 en 8 van de 6n6 een line signaal????, zodat ik de 6n6 eindbuis weglaat.

Rp iets van een 180k ofzo hangt beetje van toepassing af
in gitaarversterkers varieerd dit van 100k tot 220k.
Rk hangt er ook wat van af. 1k2 zal wel ongeveer kloppen.
Rg1 wordt voor gitaaramps meestal op 1Mohm gehouden maar 100k gaat ook hangt van je source af hé.
C2 pakweg 47nF ofzo
en voor Rs neem je iets vaan 220k tot 470k
C1 ook iets van 47nF ofzo kan je zelf berekenen als je C1 en RG1 als high pass filter beschouwt.
Ck neem je ongeveer 47µF

Hè bedankt man:)

Wat knal ik er dan aan voedings spanning in?

[Bericht gewijzigd door Ibanez op dinsdag 31 oktober 2006 18:48:21

Schematje:
http://img.kempernet.net/albums/userpics/10023/tube_pre_amp.bmp

Zo goed?

Btw. Moet er nog een weerstand in serie met de gloei? om het aantal Ma te beperken? en wat mag er aan Voedings spanning op? 250V=?

250v ofzo kan wel gaan en voor de rest klopt het wel denk ik.
of je de output rechtstreeks op je mixer kan zetten daar vrees ik eigenlijk wel voor.
kan je beter nog even een kathodevolger maken aangezien die ingangsimpedantie 10k gaat zijn ofzo.
wat je ook kan doen is een potmeter nemen an 470k en die in de plaats van die 330k zetten en dan heb je de loper als uitgang en kan je tevens je volume regelen en de belasting van je mixer zal dan wel meevallen. heb je tevens een volume.
als het voor gitaar is en je een beetje wilt kunnen oversturen gebruik dan 2 trapjes.
de eerste trap neem je iets an 220k ofzo en de tweede trap 180k ofzo. dan zet je tussen de twee trappen een volumepot van 470k die je als GAIN kan bestempelen en na de tweede trap zet je dan een volumepot van 470k die je al volume bestempelt. desnoods zet je tussen de twee trappen ook nog een tonestack.
op die manier heb je genoeg gain voor een gitaar en kan je ook wat oversturen.

ik zal morgen miss wel even een schematje posten.

Whoei, laatste stage dag vandaag, kunnen we de rest vna de week + volgened week weer lekker verder prutsten. O.A. een leuk schema zoeken

-

Op 12 oktober 2006 21:05:14 schreef KT88:
Schema's genoeg te vinden, iets met single ended ECL86, of ECC83 en EL84 moet het best doen.
ECC83 dan vervangen door EF40 in triode.

Ook EF6 en EL3/EBL1 kan, dat werd vroeger veel gebruikt.

Even Googlen doet wonderen!

Ik heb gezocht naar een schema met een ECC83 + EL84 Ook als zoekterm SE/Single Ended/ECC83/EL84/EL41/EF40 maar ik niet echt een schema voor bij mijn trafo. Ik heb geen extra aftakkingen, alleen een primair en een secundair van 4 Ohm. Wie heeft er iets waar in naar kan kijken?

net weer gevonden :)

http://simpletube.com/databank/SingleEnded/EL84_SE_ECC81.gif

Daar zou wel wat mee te doen zijn denk ik.

hier gevonden

http://www.diyaudio.com/forums/showthread/t-64604.html

[Bericht gewijzigd door Ganzz op woensdag 1 november 2006 13:15:40

-

@ ibanez schematje zal voor morgen worden denk ik.

heb ander vraagje.
ben een oude fender aan het repareren. een brown face super amp.
de eindlampen zijn 5881 beem tetrodes. volgens sommige site vrij dicht bij een 6l6. dit geeft ook aan dat dit 1 van de eerste super amps is want achteraf is daar een 6l6 in gekomen.
dit terzijde.
dep specs van een 5881 zijn
-Va 360v
-Pa 23w

en je krijgt daar normaal gezien 25w rms uit volgens tdsl.
6l6 heeft ook ongeveer dezelfde limiet.

nu volgens het schema van de super amp zetten ze 450v! op die anode. en persen ze er 50w uit. een beetje overspanning kan ik nu nog aannemen maar 90v extra?
is een 5881 dan zo rugged?

ik moet deze buizen vervangen want het zijn nog altijd de originele en nu vraag ik me af wat kan ik er best insteken?
wrsch best een goede NOS denk ik als je ziet hoe dat er over de specs wordt gedraait.
ik ga het wel bij de 5881 houden en geen 6l6 gebruiken aangezien dat klankverschil wel merkbaar is en het leuk is als de amp origineel kan blijven. voor de rest moeten er ook nieuwe koppelc's en elco's in.
moet nog ergens twee goede 7025 buisjes vinden want er zitten een paar in met microphonics. zal dat ook origineel houden want ze maken expliciet onderscheid tussen 7025 en 12ax7 in het schema (ze zitten er allebij in).

het best alles NOS of toch nieuwe buizen gebruiken?

KT88

Overleden

5881 NOS was inderdaad erg "ruggedized", Sovteks zijn dat niet altijd.
Maar 450V trekt een 6L6GC prima, en in B met weetikhoeveel vervorming haal je de 50 watt ook nog wel.

6L6WGB zou ik niet doen, 5881 SED (Saratov) zou je nog kunnen proberen.
Zet vanaf de anodes drie 1N4007 diodes in serie in sper naar gnd. , het zal wel heel blijven.

7025 zou een uitgezochte 12AX7 zijn, in de practijk zoek ik altijd de minst microfonische van een stelletje 12AX7/ECC83/7025 uit voor de ingangtrappen, de rest gaat verder naar achteren.
Nog nooit klachten gehad.

[Bericht gewijzigd door KT88 op woensdag 1 november 2006 18:41:53

Op 1 november 2006 18:39:29 schreef KT88:
... in de practijk zoek ik altijd de minst microfonische van een stelletje 12AX7/ECC83/7025 uit voor de ingangtrappen,....

Hoe doe je dat? Op gehoor, of heb je daar een specifieke manier/test voor?

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
KT88

Overleden

De "kloptest" ;-)

Buis op zijn plek, alle gains open, en tikken maar.

Dit topic is gesloten