Thuis automatisering

Op 3 oktober 2006 19:11:58 schreef GJ_:
Vipa heeft ook nog een 100 serie (met on-board I/O) Deze zijn uit te breiden met de 100 serie modules maar ook met de modules van de 200 serie. De goedkoopste 100-S7 proc kost ongeveer 230 euro, maar dan zit er dus al wel wat I/O op.

Ik heb begrepen dat de 100 serie enkel in I/O's kan uitbreiden van de 100 en de 200. De 100 kan geen gebruik maken van de andere uitbreidingen die de 200 wel heeft toch? Alleen voor een 200 heb je minimaal 1 * extra I/O nodig daar die niet onboard is toch?

Als dat zo is moet ik maar voor de 200 serie, wat kost dat.
En how about een voeding??

Nog een vraagje tussendoor wat is "Er komt een potentieelvrij wisselcontact van de sensoren af.
(Dus 1 p-contact dat afhankelijk van de aansluiting gemaakt of verbroken wordt."

Dank weer.

GJ_

Moderator

Sensoren met een potetiaalvrij kontakt wil zeggen dat er een kontakt ter beschikking staat zonder spanning. Als dat kontakt op drie draden/klemmen is uitgevoerd heb je 1 P kontakt, 1 NO en 1 NC kontakt.

code:

NO  NC
        |   |
        o  /o
          /
         /
        o
        |

P

Je opmerking over de verschillen tussen de 100 en de 200 is goed opgemerkt. Voor de voeding kun je in principe een low budget voeding pakken. Een schkelende 24Vdc voeding is wel mooi en kompakt maar begint rond de 100 euro voor iets serieus. Als je een dikke 230/18 V trafo neemt, een dikke brugcel en een dikke elco heb je ook een voeding. Ik test hier alles met dergelijke "rimpelvoedingen", in de kasten zet ik wel altijd schakelende voedingen.

prijzen 200 serie uit een OUDE lijst, excl BTW (alle prijzen altijd excl BTW, ik weet niet beter):
CPU 241 (S5): 209 euro
CPU 214 (S7): 382 euro
8x 24dc in: 60 euro
8x 24Vdc uit (1A): 70 euro

Software (uit het hoofd) rond de 300 euro incl kabel.

Nogmaals: prijslijst 2001.
M'n nieuwe prijslijsten heb ik allemaal uitgedeeld en mn laatste ligt op de vestiging Aalst waar ze hem kwijt gemaakt hebben. Ik moet echt een paar nieuwe aanvragen.

Uitleg betreft potetiaalvrij kontakt, moet bekennen heb het zelf maar effen geprobeerd. Weet nu hoe de schakeling werkt. Was alleen bang dat de uitgangen niet fysiek (galvanisch) gescheiden waren. Is gewoon een stom relaisje ingebouwd. merk wel dat er weer veel valt op te frissen. En dan te bedenken dat ik in een grijs verleden op een tapijt vol weerstanden, elco's, diode's en transisors leefde. Ook de 3-meter onveilig gemaakt, terzijde!! Op het moment zeggen alle namen van de diverse schakelingen uit de andere discussies me niet veel. Goed weer even naar de PLC.

Okay plaatje wordt duidelijker en ook duurder maar ja.. nog zoveel % erbovenop (2001-2006).
Zit ik nog met een punt, ik meen dat er software wordt meegeleverd met de processor, wellicht een lite versie oid.

Toch nog een vraag, enig idee wat zo'n AS-interfase kost. dan. nu we het toch over euro's hebben.

GJ_ ik heb begrepen uit andere discussies dat men naar jou verwijst voor de spulletjes middels mail welliswaar, klopt dat.

GJ_

Moderator

Op 4 oktober 2006 22:54:46 schreef Oude interesse:Toch nog een vraag, enig idee wat zo'n AS-interfase kost. dan. nu we het toch over euro's hebben.

En Asi kaart kan ik ff niet vinden. Profibus sluit overigens iets beter aan bij je wensen denk ik. Een Profibus master kost wel een paar centen (bij een ASi heb je een weer een speciale ASi voeding nodig). Een procerssor met DP-master kost ongeveer 700 euro.

Met de 100 serie hebben ze een aanbieding gehad: een processor (met i/o uiteraard), boekje, lite software (voll.func. alleen voor de 100), kabel enz in een koffertje voor heel erg weinig geld. Misschien met sinterklaas weer;-)

GJ_ ik heb begrepen uit andere discussies dat men naar jou verwijst voor de spulletjes middels mail welliswaar, klopt dat.

Ja, heeeel soms en alleen als ik goedgemutst ben verkoop ik wel eens materialen aan CO-members voor speciale CO-members prijzen. Ik verlies er dan niks aan, maar winst zit er ook niet meer aan (als het voor prive gebruik is tenminste). En dat gebeurt meestal per mail, ten eerste omdat de nettoprijzen openbaar maken not-done is, ten tweede omdat CO geen martplaats is en ten derde omdat ik absoluut wil voorkomen dat er de indruk zou kunnen onstaan dat ik CO gebruik voor commerciele doeleinden. Dat laatste kan namelijk echt niet, voor een mod al helemaal niet.

GJ_ Ik begrijp het, twijfelde al hoe ik het moest brengen. Daarbij heb ik ook begrepen dat het niet de bedoeling is om verder via mail te communiceren want dan wordt de bedoeling van dit forum gepasseerd, valt dan weinig voor anderen te leren.

Kun je als particulier uberhaupt wel aan de spullen komen?

ProfiBUS, ja weer een andere smaak, zo even uit het hoofd is dat EtherNet. "long shot" kon natuurlijk ook zelf zoeken!

Dat betreft Sinterklaas klinkt leuk, maar het blijft wel een 100, en ik dacht dat daar geen device's voor te koop waren enkel dan de IO, toch? Setje klinkt een beetje als de LOGO! starterset..(klein beetje dan)

Ik heb begrepen dat de 200 (S7) serie allemaal een of andere aansluiting hebben voor netwerk. Heb ik die aansluitingen dan nodig! Ik zit toch nog een beetje met het probleem dat ik in de 200 serie niet kan kiezen. Ik weet niet wat alle opties zijn! Ik neig natuurlijk wel voor de (S7) variant.

Wat ik ook niet begrijp, een S5 variant draaid die dan op Step 5, als de S5 serie niet gesupport wordt door siemens, wordt de software dan nog wel gesupport. En waarom verkopen ze nog S5 varianten. Of bekijk ik het verkeerd.

Okay, ik ga weer es even nadenken over de plaatsing en aantalen van mijn sensoren e.d. Loopt al aardig op in aantal.

GJ_

Moderator

Op 5 oktober 2006 12:10:47 schreef Oude interesse:Kun je als particulier uberhaupt wel aan de spullen komen?

geen idee: nooit partikulier geweest :-D

ProfiBUS, ja weer een andere smaak, zo even uit het hoofd is dat EtherNet. "long shot" kon natuurlijk ook zelf zoeken!

Nee, dat is profinet, de nieuwste variant. Profibus DP is een RS485 gebaseerd bussysteem. Er is ook nog een "tweedraads voeding+data" profibus PA maar die kun je voorlopig vergeten.

Dat betreft Sinterklaas klinkt leuk, maar het blijft wel een 100, en ik dacht dat daar geen device's voor te koop waren enkel dan de IO, toch? Setje klinkt een beetje als de LOGO! starterset..(klein beetje dan)

er is van alles voor te koop. De 200 modules passen er ook op. De totale hoeveelheid I/O is alleen wat magertjes

Wat ik ook niet begrijp, een S5 variant draaid die dan op Step 5, als de S5 serie niet gesupport wordt door siemens, wordt de software dan nog wel gesupport. En waarom verkopen ze nog S5 varianten. Of bekijk ik het verkeerd.

Dat zie je PRECIES goed: Siemens support het niet meer, VIPA (en anderen) WEL!
Voordeel van een serie waar je kunt kiezen is dat de overstap van S5 naar S7 heel eenvoudig is: S5 proc eruit, S7 proc erin. Programma nog niet helemaal goed? S5 terug en later nog eens testen.

Ik heb een paar weken geleden een siemens S5 115 gekocht voor 50 euro. 64 ingangen, 64 uitgangen 8 analoog in. Deze systemen heb ik bij mijn vroegere werkgever in beheer gehad niet kapot te krijgen. Dus ik zou u aanraden zo iets op de kop proberen te tikken. Goedkope en goede oplossing.