Hallo,
Ik zit nu in mijn Laatste jaar Elektriciteit Elektronica ,
Ik zou graag een gitaarversterker/box maken maar volgens mijn leraar gaat dat veel problemen opleveren , dat de klank nooit mooi gaat zijn etc.
Het gaat wel om een Akoestische gitaar dus niet zo een versterker met speciale effecten.
Ik heb al wat gezocht naar schema's.
op deze site ( http://www.drtube.com/marshall.htm#JTM45 ) vond ik enkele schema's maar ik geraak er echt niet aan uit.
Kunnen jullie me enkele tips geven hoe ik het best aanpak ?
Mvg
[modedit - Aart: spaties toegevoegd zodat de link het doet. ]
[Bericht gewijzigd door Aart op ]
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
@Mod...
Misschien een topictitel wijziging.
Dit trekt niet echt TS zijn doelgroep aan, terwijl Gitaarversterkers toch wel iets is waar regelmatig aan gehobbyd wordt
stecj366
Sonar is meer dan Ping...
Hallo,
Volgens mij is dit toch wel te doen hoor. Ik zou niet zelf een schema gaan ontwerpen, want dat is wel om miserie vragen. En je moet het wiel niet opnieuw uit gaan vinden...
Als je een beetje ervaring hebt met electronica, en je er tijd en moeite in wil steken is dit goed te doen volgens mij.
Ik zou niet gaan voor de 100-en watts. Voor een kleine oefenversterker is 30W al ruim voldoende.
Ik zou ook voor een amp gaan met transistoren. Das heel wat minder miserie dan buizen, en goedkoper.
Echt specifieke tips over gitaaramps kan ik je jammer genoeg niet geven, maar er zijn er veel die dit wel kunnen, en zullen doen.
Succes met je eindwerk!
Groeten
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
TDA2030 ! klankregelaartje met TDA1524 of consoorten ervoor . mooi voedinkje, properkes afgevlakt
dik voldoende voor ene mooie versterker.
inbouwen in de box.
[Bericht gewijzigd door free_electron op ]
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
de kans dat de klank mooi is voor een gitaaramp is voor een onervaren bouwer 10x grotern dmv een buizenversterkertje. met een TDA bekom je wel en goede versterker, heel zeker, maar meestal te goed voor een gitaar.
beertje_01
My Tube is bigger then yours
gewoon een ecl86 
hammond heeft daar mooie se trafo's voor. kosten rond de 35€ ofzo
dan nog een voedingstrafotje
speakertje
wat losse componenten
voedingselco's en voila
ik heb zelf zoiets gemaakt gehad voor mijn zuster. het geheel zit in een oud radio chassis waar tevens de ugt uit komt. radio was echt niet meer goed te krijgen.
ding er mooi in opgebouwt en speelt geweldig lekker. als extra heb ik nog een extra gain trapje met een triode ervoor gebouwd. kan je lekker oversturen maar voor gewoon akoestisch moet dat gaan met een enkele ecl86 en anders moet je proberen om een ecl86pp versterker te bouwen. 10w moet goed te doen zijn dan.
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
wel beertje, je hebt gelijk. een oude radio is een goede basis van componenten om mee te starten. heb dit verscheidene keer gedaan voor muzikale vrienden, met zeer goed resultaat (en weinig moeite. ssst)
beertje_01
je hebt idd alles maar blijf weg van de apparaten die direkt aan het net hangen! of zet daar dan een voedingstrafo in.
Ik weet weinig over gitaarversterkers, maar zou in dit geval niet direct aan een buizenversterker denken.
Meer aan iets dat dichter in de buurt blijft van een goede PA, ik versterk een acoustische gitaar met opnemer in het algemeen via een DI.
Zo beredeneerd zou ik denken aan een goede en goed aangepaste voorversterker, een wat uitgebeidere eq (misschien parametrisch) en een goede weergever - voor zelfbouw een klein-maar-goed actief aangestuurd tweeweg PA ontwerp oid.
En het geheel vooral voorzien van een uitstekende ingebouwde DI, voor als er toch nog doorversterkt moet worden
Ik heb weer wat gezocht op het internet en nu heb ik een site gevonden waar je tijdschriften kan bestellen.
en deze lijk me wel intersant http://www.elektuur.nl/Default.aspx?tabid=30&ProductID=1065
Zou dit mij kunnen helpen ?
beertje_01
Op 5 oktober 2006 09:25:06 schreef XeonIx:
Ik heb weer wat gezocht op het internet en nu heb ik een site gevonden waar je tijdschriften kan bestellen.
en deze lijk me wel intersant http://www.elektuur.nl/Default.aspx?tabid=30&ProductID=1065
Zou dit mij kunnen helpen ?
Als je er nog niet zoveel van afweet is dat een goede keuze.
Ibanez
Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook
fender champ amp, 8watt http://users.otenet.gr/~athsam/tube_power_amplifier_EL84.htm
Voor die 12AX7 kan je een ecc82 of ecc83 neerzetten , en dan de dubbel(triode) gebruiken voor wat extra gain.
Het lijkt me allemaal erg gericht op de elektrische gitaar wat je net niet zoekt; of vergis ik mij ?
Ibanez
Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook
Acoutich kan je ook met overdrive of distortion spelen>:)
Okè 
Voor acousties dan:
Opampje gebaseerde pre amp,
Tonen regeling
Eind trapje met torren of een Tda ic bijv. de tda2005
[Bericht gewijzigd door Ibanez op ]
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
Op 5 oktober 2006 00:21:27 schreef beertje_01:
je hebt idd alles maar blijf weg van de apparaten die direkt aan het net hangen! of zet daar dan een voedingstrafo in.
een toestel met een ECL86 is in principe netgescheiden
dit in tegenstelling tot de broertjes met U buizen (bvb UCL86)
chipje
Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Heb je vast de datasheet van de ECL86/PCL86. 
Staat ook nog een basis versterker schema in.
NOS (new old stock) ECL86 buisjes zijn niet erg goedkoop, maar een goed 2dehands buisje is wel aan te komen. Eventueel een PCL86 gebruiken.
Mooiste is een oude buizen radio vinden, en die dan slopen voor onderdelen. Heb zelf een Siemens radio met 2x ECL86 buizen erin. Phillips gebruikt vaak EL84, ook wel te gebruiken, maar dan heb je nog een ECC83 ofzo nodig als voorversterker. Kijk uit, er zijn phillips radios met uitgangs trafos met 800 ohm uitgangen. Heb je dus niet zoveel aan, en kun je lastig hergebruiken tenzij je de speaker uit de radio ook gaat hergebruiken.
TDA2030 ! klankregelaartje met TDA1524 of consoorten ervoor . mooi voedinkje, properkes afgevlakt
Dit interseerd me wel , die buizenversterker lijken me niet makkelijk en is denk ik redelijk duur.
Kan je misschien wat meer info geven over die TDA's ?
mvg
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
tda2030 datasheet opsnporren bij www.st.com
tda1524 is philips denk ik. der zijn er een gans pak.
eender welk volume / toonregeling ic kan de was doen.
het vordeel van dergelijk kankregel ic is dat die dingen dc gestuurd zijn. je signaal moet niet door de potmeters wat betekent dat je geen gerommel hebt et afgeschermde kabels.
mooi bordje maken : tulp of cinch stekker erop , klakregel ictje , tda2030 koelplaatje. paar dikke elcos voord e afvlakking. 4 dikke diodes voor de gelijkrichter ( geen 1400x van 1 a maar diodes van 3 a ( die tda2030 kan 30 watt 'pulle' geven ) en een ringkerntrasoftje.
als je een beetje proper werkt kan het rpintje oor de amplifier 5 centimeter op 10 zijn. heel klein dus.
mooi houten kistje , grote midrange ( ofdesnoods een woofer erin , ringekern en en printje erin. regelknoppekes bovenaan en een iec net entree plug achteraan
9 zekering niet vergeten !
gegarandeerd al je punten.
Richard2000
Transistors are Cool Tubes are Hot
Die TDA1524 zou ik niet gebruiken voor een basgitaar versterker, je heb weinig aan een treble regelaar op 16KHz voor een basgitaar.
Voor een basgitaar moet je op lagere freqeunties een toonregeling bouwen, denk dat treble dan ergens op 5-8KHz zit.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
LM1036 nemen, in het datasheet staat hoe je de condensatoren voor andere toon bereiken kunt berekenen.
Hallo , ik heb nog een vraagje omtrek mijn eindwerk.
Ik heb een semi-akoestische Fender type DG-10
maar welke mircrofoon zit er nu in ? er staat op CE300 maar ik heb eens gezocht op het internet en ik vind daar niks over.
Weet iemand daar iets meer over ?
mvg.