Project gezocht !

Hallo,
Ik ben derdejaars Ingenieursstudent Elektronica, en nu moeten wij voor school een project doen in samenwerking met de economische richting. De bedoeling is een idee volledig uit te werken zodat het in principe klaar is voor verkoop. Het probleem is dat we maar met 2 ingenieurs zitten tussen 6 economen, en dat we tot op vandaag die mannen nog niet hebben kunnen overtuigen van een elektronisch project.
We zitten nu wel echt in tijdsnood, want tegen morgen of overmorgen moeten we een idee hebben. Daarom kom ik even de hulp inroepen van mensen die veel met elektronica bezig zijn.
Het moet geen super zot project zijn, want het moet in 1 semester af zijn, maar het moet dus wel iets zijn waarmee je die economen kunt overtuigen dat het "een gat in de markt" of zo is. ;)
Als je ideeën hebt, post ze aub, want we zitten echt in de nood, mijn ideeën zijn uitgeput.

Dank bij voorbaat

Bert

Ideen die een gat in de markt zijn doe ik zelf wel, en ik denk dat er niet veel mensen zijn die zo een idee "weggeven".
Verder zijn er genoeg ideen op het net te vinden.
http://www.avrprojects.net/
is een mogelijke bron voor ideen.

Ja natuurlijk moet het geen echt gat in de markt zijn, het is ook niet de bedoeling dat we dat echt gaan produceren, maar kbedoel gewoon dat het iets moet zijn dat die marketingmannen iets in zien.
Kan echt vanalles zijn, gaande van sfeerverlichting tot een internetdienst, ...
Ik had al gedacht aan een soort van systeem die zorgt voor gepersonaliseerde ruimtes in een huis:
Als jij je kamer binnen gaat, dan springt je licht aan, je pc start op,...(alles in te stellen via een interface), als iemand anders binnenkomt gaat bv enkel je licht aan.
Maar daar heb ik ze niet mee kunnen overtuigen.
Het moet niet per se iets revolutionairs te zijn, het mag ook een samenraapsel zijn van verschillende technologieën tesamen tot een nieuw concept.

Op 24 oktober 2006 14:34:43 schreef woodrave:

Als je ideeën hebt, post ze aub, want we zitten echt in de nood, mijn ideeën zijn uitgeput.

Zoek is een probleem op de markt ipv een oplossing, vraag anders aan een aantal industrieel ontwerpers hoe je zoiets aanpakt, die moeten dat wel kunnen.

LED there be light

We hebben ook geprobeerd problemen te zoeken, maar die mensen van de economie komen echt me de domste dingen af.:s
Bv: Mijn deo loopt soms uit of ik bij soms op mijn stilo...
Allemaal dingen die in de verste verte niets met elektronica te zien hebben.

noem nog is een aantal ideeen, en daar moet je dan op verder gaan, het stomste wat je kan doen is een idee terplekke afkraken.

LED there be light

Op 24 oktober 2006 15:21:26 schreef woodrave:
We hebben ook geprobeerd problemen te zoeken, maar die mensen van de economie komen echt me de domste dingen af.:s

jah, iets waar economen ook iets mee zijn dus...

iets met papier mss? vouwmachiene, briefsorteer ding

(ok, ik weet, bestaat al lang, mja)

Maar als die economen weten dat het iets met elektronica moet zijn, waarom stellen hun dan niet dingen voor en beoordelen jullie of het wel haalbaar is.

Probleem is, ze komen telkens af met : "Ik zou da product ni kopen"
Ma da is nu net het verschil e, wij als ingenieurs zouden veel rapper zo'n snufkes en zo kopen, omdat het ons interesseert.

Als je nog voorstellen hebt, mag je ze altijd zeggen, hoe meer oe beter.(dan kan ik hen mss eens overtuigen)

In elk geval bedankt voor jullie hulp

@Niels

Het probleem is dat er wat onenigheid is tss te docenten, of het nu wel per se iets elektronisch moet zijn
Het staat niet letterlijk in de opdracht.
Sommige docenten elektronica zeggen van ja, het moet elektronisch zijn, andere zeggen het hoeft niet.
Maar ik zit wel in die richting, dus heb ik geen zin om zo'n dom iets te doen waar we totaal niks aan hebben.

Kom nou is voor de grap met een lijst van ideeen aan
ga gewoon 10/20 minuten zitten met een groepje en ga ideeen opschrijven. gewoon opschrijven, geen kritiek geven en daarna ga je er over praten, waar denk je dan aan, schrijf er lekker bij. En aan het eind dwing je gewoon om er 1 uit te kiezen.

LED there be light

Bouw drie gevoelige trillingsdetectoren en stel deze in een driehoek op.
Daarmee kan je elk persoon in huis of een gebouw lokaliseren en met die info kan je verlichting, verwarming, ventilatie, gordijnen en dergelijke besturen.
Het is maar een idee.

een sfeerlicht dat je via je parralel port van je computer (makkelijk) kan programmeren, of ambilight voor je computer.

Op 24 oktober 2006 17:17:41 schreef kingtim:of ambilight voor je computer.

Voor je muziek die lekker tussen kleuren fade :)

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook

Op 24 oktober 2006 15:21:26 schreef woodrave:

ach, Uc gestuurde deodispensatie in de perslucht. ach, heeft ook wel wat :P

idee: lamp die reageert op de omgevingsomstandigheden.
automatisch aan en met bepaalde helderheid natuurlijk. maar ook dat hij kan 'zien' wat voor licht er nodig is. sfeerverlichting of meer functionele/werk verlichting e.d. en zich uiteraard ook automatisch aanpast en een beetje warmer licht geeft als het warm is in de ruimte en witter als het koel is e.d. kortom: zelfdenkende superlamplet wel dat ik uiteraard een paar van de eerste finalmodellen krijg >:) )

lijkt mij iig wel wat :) dat laatste dan

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

pfff, goede marketing moet gewoon alles hypen wat je maakt al is het een knipperend ledje. Als ze zeggen dat ze het niet zouden kopen, gewoon antwoorden "jij zit ook niet in de doelgroep." ;)Wat ook goed werk wanneer je met economie studenten werkt is een opgerolde krant. Elke keer dat ze iets doms zeggen een mep verkopen met die krant

Maar die zelfdenkende superlamp lijkt me goed idee, misschien nog erbij dat je zelf ook wat inkan stellen met een simpel (want de economen moet het ook kunnen gebruiken)paneel. Een ambilight voor muziek lijkt me ook wel leuk, groen licht voor reggea, fading voor goa trance enz.

Op 28 oktober 2006 20:04:37 schreef jcg:
pfff, goede marketing moet gewoon alles hypen wat je maakt al is het een knipperend ledje. Als ze zeggen dat ze het niet zouden kopen, gewoon antwoorden "jij zit ook niet in de doelgroep." ;)

waar zit de duim-omhoog smilie?

ik heb touwens wel een ideetje tegen dat potloodkluiven van die economen:

ooit van een vd graaf generator gehoord? >:)
(potlood met ingebouwd hoogspanningscondensatortje)

Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
KT88

Overleden

Op 28 oktober 2006 20:04:37 schreef jcg:Wat ook goed werk wanneer je met economie studenten werkt is een opgerolde krant. Elke keer dat ze iets doms zeggen een mep verkopen met die krant

Dan kun je bezig blijven, maak dan een automatische mep-met-opgerolde-krant robot die op elke kwaak van willekeurig welke economiestudent, aan het werk gaat.

Hmmm.....dat vereist dan wel een nauwkeurige positiebepaling van waar welke student zit, dus moet er GPS op en een radar en een infrarood detector en ................... ....................

>:-)

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

mischien kunnen jullie een elektrische punten slijper maken ok er bestaan al enkele elektrische punten slijper
of je kan mischien een elektrische hamer maken zoals bij de simpsons

Pfff. Elektronica en economen blijken niet zo samen te gaan naar mijn mening. Wat kun je nog bouwen? Het bestaat al allemaal.
En zeker als je telkens de reactie krijg van "ik zou dit niet kopen". Verdomme beseffen die gasten niet dat elektronica verder reikt dan ze met hun verstand aankunnen?
Begin je over een motorregelaar, dan weten ze al niet meer waarover je het hebt.
Blijf dan maar bij een in karton uitgesneden en geschilderde pompoen met wat rode en groene ledjes die willekeurig door elkaar knipperen en geef het een commerciële benaming. Met enkele miljoenen tegenaan te smijten aan marketing, verkopen die dingen als zoete broodjes.
Ik kom zowat overal en ik zie genoeg dat de ideeën van elektronica fanaten afgestompt worden door mensen die zich met de centen bezighouden wat resulteert telkens in hogere ontwikkelingskosten.
Ik kan je genoeg projecten geven maar geen een van deze zal een econoom weten waarvoor het dient en nochtans allemaal nuttig.

[Bericht gewijzigd door Peter Claus op zaterdag 28 oktober 2006 21:07:12

It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple
KT88

Overleden

Op 28 oktober 2006 21:04:03 schreef cosphi:
Pfff. Elektronica en economen blijken niet zo samen te gaan naar mijn mening. Wat kun je nog bouwen? Het bestaat al allemaal.

Ik weet nog genoeg dingen.

Een portable plaatselijke zwaartekrachtopheffer, een tijdmachine met paradoxbeveiliging, een synthesizer die alles namaakt wat hem wordt voorgezet, een 100 % recycler, een sneller dan licht transportmiddel..........

Die economen hoeven allemaal niet te weten hoe het werkt, of het werkt en waarom het werkt, het enige wat ze willen weten is wat het oplevert, en wat de besparing zou kunnen zijn als het in China in miljoenvoud wordt gemaakt.

Zou wel een grap zijn: een totaal onmogelijk concept als het perpetuum mobile inleveren als opdracht, en de economen uit laten zoeken hoe en waar dat het voordeligst geproduceerd kan worden en hoe de marketing moet worden gedaan >:-)

Of ze een voorspelling laten doen wat 1 van bovenstaande vindingen voor uitwerking zou hebben op de wereld economie......

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

een ideetje:

"airco saver"

een device dat ervoor zorgt als de deur van een ruimte open staat de airco uitgeschakeld wordt. Dit om de airco unit te beschermen.

ojaa, idee is al geheel door mij uitgewerkt en werkend, maar je zocht een idee ;)

IF you can't convince them, then confuse them!

Op 28 oktober 2006 20:35:11 schreef KT88:
[...]
Dan kun je bezig blijven, maak dan een automatische mep-met-opgerolde-krant robot die op elke kwaak van willekeurig welke economiestudent, aan het werk gaat.

Hmmm.....dat vereist dan wel een nauwkeurige positiebepaling van waar welke student zit, dus moet er GPS op en een radar en een infrarood detector en ................... ....................

>:-)

Of gewoon een honkbalknuppel gebruiken, ik hou van low tech oplossingen.

Maar ambi-light voor geluid gaat me steeds meer aan staan. Moet mogelijk zijn om te maken, een beetje valsspelen door vooraf de kleuren patronen bepalen en die meeprogrammeren >:-). Die economen zullen toch nooit de source lezen, en als ze dat al doen snappen ze er toch niets van. Gooi er leuke marketing termen tegen aan zoals het zorgt er voor dat je de sfeer van de muziek ermee dieper beleeft. Hell, je zou zelf een lichtorgel kunnen misbruiken en ze hebben het nog geeneens door.

[Bericht gewijzigd door jcg op zaterdag 28 oktober 2006 21:58:59

Een totaal configureerbare afstandsbediening.

Software op een Pc laat je de gehele lay ontwerpen zoals de gebruiker dat wenst.Deze lay word door een lcd display weergegeven.
Een touchschreen zorgt ervoor dat je ze rechtstreeks kan bedienen.
Een database van alle coderingen en een leerfunctie zodat je elke IR verzender kan opnemen onder de knoppen.

Jij bepaald als gebruiker de welke code er onder elke lcd toets zit.
En met een 5 laags mogelijkheid kan je de belangrijkste functies op 1 scherm zetten of alleen de functies van 1 apparaat.

Veel plezier, als het je lukt denk ik wel dat de economen dat kunnen verkopen.

Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.