vectoren berekenen en tekenen

goed middag mijne heren.
het is aardig lang geleden, maar hulp is altijd welkom

ik heb een elektro motor,

hiervan moet ik
-de vectoren tekenen.(met cos)
-de vectoren bereken.(met cos)
-nulstroom bereken, bij een bepaald ongelijkmatige fase belasting.(met cos)

ik zal staks als ik thuis kom eerst even wat boeken door spitten.(zit op stage..., dus aan de leraar kan ik het niet vragen) maar geloof dat het daar niet zo duidelijk in staat, dus iemand mooie website`s? goede voorbeelden?
bij google krijg ik niet echt duidelijke resutalten

alle hulp is welkom

bedankt jongens

gr arthur

Frederick E. Terman

Honourable Member

Hoe ingewikkeld is die motor?
Je zegt vectoren (meervoud), dus de motor moet uitgebreid beschreven worden met anker (rotor), veld (stator), etc.? Zo ja, wat voor motor is het dan?

Wat bedoel je precies met de nulstroom bij belasting?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

uuuhhh ik bedoel jewoon eik 1 vector.
het is alleen een theorie opdracht.

maja je hebt dus de spanning, stroom, opgeven.
en daar moet ik dus een vector van tekenen.

maar moet zeggen op het moment ben ik het spoor ver bijster.

http://img226.imageshack.us/img226/6019/kutmz6.jpg

het moet dus op zoiets neer komen.

maar op deze manier teken ik met de vector toch het vermogen. en hoeveel hij voor/naijlt.(is toch de hoek tussen U en P?) uit het net?

en de cos phi,speelt toch ook mee in deze berekening?

hoe bepaal ik de schaal van de U en I dan in de vector?

simpele vragen eigenlijk, maar ik weet het gewoon niet meer.

dus als iemand mij op gang kan brengen.
een voorbeeld van een som zou geweldig zijn

Ik heb de stof helaas hier niet liggen, maar misschien kan ik je iets verder helpen.

Gaat het hier om 3-fase ofterwijl draaistroom?

ik vrees dat je het noorden helemaal kwijt bent, en ik ook want de vraag is niet duidelijk. met vectoren kan je zowat vanalles uitdrukken, vermogen, spanning, verschil spanning stroom(hoek= cos phi), impedantiedriehoek en ga zomaar door...

een echte cosphi meter kan je zien op: http://xt250.blogspot.com/2006/06/lost-and-found_19.html

heb daar lang naar gezocht! en heb er een in Nederland gevonden:-)

Mama look, -a-booboo
Frederick E. Terman

Honourable Member

Als het als simpele vraag bedoeld is, dan moeten we het antwoord niet te moeilijk zoeken.

Alle motoren lijken wat de voeding betreft op een trafo.
Onbelast is het bijna een zuivere spoel. Belast gaat er steeds meer 'ohmse' stroom bij lopen.

Denk dus maar aan een parallelschakeling van een spoel en een weerstand, waarbij de waarde van de weerstand eerst hoog is, en bij zwaardere belasting minder wordt.

Nu mag het tekenen van de stroomvector t.o.v. de spanning geen probleem meer zijn. Zo ja, dan heb je nog geen elektro gehad en is het probleem groter dan we denken :-)

Op 28 oktober 2006 15:04:00 schreef jongensenwetenschap:
ik vrees dat je het noorden helemaal kwijt bent, en ik ook want de vraag is niet duidelijk. met vectoren kan je zowat vanalles uitdrukken, vermogen, spanning, verschil spanning stroom(hoek= cos phi), impedantiedriehoek en ga zomaar door...

een echte cosphi meter kan je zien op: http://xt250.blogspot.com/2006/06/lost-and-found_19.html

heb daar lang naar gezocht! en heb er een in Nederland gevonden:-)

Wow, zo'n hebben wij er op het school nog een stuk of tien van, maar dat is natuurlijk onderwijs hé!
hebben daar vorig jaar eens een proef mee gedaan, eens zien of ik dat verslag nog kan terugvinden, hetzelfde geldt voor de vectorenuitleg, hier zal ik eens in cursusen snuffelen.

My brain's all broken, but I'm feelin' alright, I feel like I'm chokin', but I'm feelin' alright, I'm goin' down fast, but I'm feelin alright, I'm not gonna last,but I'm feelin ALRIGHT! Oh Henry

jongens de vector is inmiddels getekend.
zo moeilijk was het niet.

ik weet alleen niet precies.

hoe ik nou cos phi moet toepassen in de vector.

het is dus gewoon een i,u,p vector.
en dus gewoon kan zien of er stoom na de 0 gaat of niet

Frederick E. Terman

Honourable Member

Zou je je tekening willen laten zien?
Er is genoeg kennis hier, maar we snappen de vraag geloof ik niet.
Vooral naar de P vector ben ik benieuwd.

Meet de hoek tussen de spanning en de stroom vector, en bereken daar de cosinus van. Als die b.v. 30' is is je cos(phi) 0.87. als je stroom na je spanning is (met de klok meedraaiend) is je cos(phi) 0.87 inductief, is je stroom voor je spanning, dan is het 0.866 capacitief.

carpe cerevisi

Op die tekening van jouw is de aangeduidde vector eigenlijk de lijnspanning

het gaat om een motor dus de last is inductief ;)
je tekent de vectoren van weerstand en schijnbare weerstand xl dan bereken je impendantie Z door vectorisch optellen --> Z = wortel uit r2 + xl2 dan kun je cos phi bereken --> cos phi = r/z