HF puls v/d straatverlichting voor tuinverlichting

Dit topic is gesloten

Er schijnt een HF puls over het net gestuurd te worden om de straatverlichting te schakelen. Ik zou deze puls willen gebruiken om de tuinverlichting te kunnen schakelen. Ik zou de puls van het dag/nacht tarief willen gebruiken om de wasmachine te kunnen schakelen.

Is er mischien iemand die weet hoe dit presies werkt???

Deze pulsen worden op het net gesupponeerd.En dit gebeurt aan de generator kant.De gebruikte freq. is redelijk laag te noemen en zit dacht ik op 320 Hz of daar omtrent ( afhankelijk van je regio ).Je idee is leuk. Leuker zou zijn wanneer ik zelf deze pulsen op het net kon zetten Scheelt me enorm in de portemonee. 24/7 nachtstroom en de wasmachine kan altijd aan.Maar het net is zo laagohmig daar krijg je zomaar geen puls in helaas.

@ Sine

Mijn scoop heeft een audio uitgang. Met een los liggende probe hoor ik de net freq. brommen maar ook de diverse stuur pulsen.

[Bericht gewijzigd door MRF-Technoligy op maandag 6 november 2006 20:16:56

MRF Always ON The Airwaves The Antenna is 90% of Your Radio - http://members.home.nl/mrf-technoligy/
Sine

Moderator

Ik heb al eens een scope op het net willen prikken om een poging te doen die signalen te bekijken ...

dag / nacht moet op precies 9uur ( of wat is dat tegenwoordig ?) gebeuren, dus dat zou te bekijken moeten zijn.

Henry S.

Moderator

Varieert per leverancier:

Van de Nuon site:

De netbeheerder in uw regio bepaalt of het voordelige tarief in uw regio om 23.00 uur of om 21.00 uur ingaat. En dus of u gebruik kunt maken van het Nacht-actieftarief of het avond-actieftarief.

http://www.nuon.nl/nl/fs_main.html?L1=producten&L2=stroomoverzicht…

Voor mij geldt
Avondtarief 21:00

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 6 november 2006 20:16:50

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

In Belgenland is dat meestal een 5-bits code die verstuurd wordt op 1347Hz. Met een simpel hoogdoorlaatfiltertje is dat duidelijk(er) te zien. En met een gepast bandfilter en een uC is daar vast iets mee te doen.
Anderzijds is een LDR-schakeling even doeltreffend om de tuinverlichting in te schakelen. En een tijdsklok voor de wasmachine...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Of "CAB-ontvanger" of "OT" of...

En dan woon je in een wijk met service draden dan werkt opeens je TF niet meer.

Sine

Moderator

Ik zal eens kijken of ik mijn differential probe aan de soundkaart geknoopt krijg ...

wavje van maken, 50Hz er uit filteren en ik moet wel *iets* overhouden :P

Om 23 uur gaat hier de helft van de straat verlichting uit, eens kijken of ik die gevangen krijg ...

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 6 november 2006 21:57:34

Je kan er 8 krijgen
1 licht aan /licht uit
2 dag/nach tarief
3 spertijd aan/uit
4 nacht licht aan/uit.

[Bericht gewijzigd door The Headhunter op maandag 6 november 2006 22:01:02

mensen die een dag en nacht teller staan hebben, die zouden mss als ze het wagen het uit de teller kunnen halen

http://www.enet.nl/default.asp?ID=100669

Deze TF-ontvanger decodeert hoog frequente signalen op het elektriciteitsnetwerk. Zij communiceert deze aan de meter

Op 6 november 2006 21:53:46 schreef Sine:

Om 23 uur gaat hier de helft van de straat verlichting uit, eens kijken of ik die gevangen krijg ...

serieus? bij ons blijft dat gezellig de hele nacht doorbranden, maar belgie is niet voor niets het meest verlichte land van europa(ik zeg niet dat dat goed is)

[Bericht gewijzigd door Tim Blanckaert op maandag 6 november 2006 22:02:18

Op 6 november 2006 21:59:59 schreef The Headhunter:
Je kan er 8 krijgen

Het hangt er van af, waar je woont. In B gebruiken we bv. tellers met 4 tarieven. En meerdere kanalen om de straatverichting in te schakelen of te doven. Voorts is er nog accumulatieverwarming enz...

Op 6 november 2006 22:01:11 schreef Blanckaert Tim:
serieus? bij ons blijft dat gezellig de hele nacht doorbranden, maar belgie is niet voor niets het meest verlichte land van europa(ik zeg niet dat dat goed is)

Dat hangt grotendeels van de gemeente (beter gezegd: de intercommunale) af. Die bepaalt op welk tijdstip bepaalde lampen moeten gedoofd worden - op plaatselijke rijbanen, uiteraard. Meestal wordt dat verdeeld over lampen die de ganse nacht moeten branden en lampen die maar tot 22h of 23h blijven branden.

Sine

Moderator

helaas ... ik was te laat.

Ik kwam er al snel achter dat de resolutie veel te laag was als ik de hele 230V moest inlezen, dus er moest een notch filtertje achter.

Die kreeg ik net niet optijd in elkaar gedraaid, en zelfs MET dat filter vraag ik me af of het te bekijken valt, er blijft enorm veel zooi over daarna van een ver van perfecte sinus.

morgenochten om ±7.00 kun je in de herkansing daarna heb je tussen 7.00 en 8.00 nog een kans.
De volgende zat dacht ik op 9.00 en 1 op 12.00.
weer 1 op 14.00 en nog een op 17.00 rond 1700 is er nog een voor de lantaarns.daarna rond 19.00 nog een.
dan komt om 23.00 de nachttarief inschakeling.
Veel succes

7.00 uitschakelen nachttarief
tussen 7.00 en 8.00 uitschakelen lantaarns.
7.00 en 9.00 spertijd
12.00 en 14.00 spertijd
17.00 en 19.00 spertijd
rond 17.00 lantaarns aan
23.00 nachttarief inschakeling/uitschakelen deel lantaarns.
Helaas is het zoals al eerder vermeld gebeidsafhankelijk.
Zelfs worden tf signalen geinjecteerd vlak na de trafo waardoor het zelfs wijkgebonden signalen zijn.

Henry S.

Moderator

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
Sine

Moderator

Jup, die weet ik hier in ieder geval zeker, die van 23uur ook.

Ik zal stereo opnemen ;) eentje met filter en eentje zonder.

De inschakeldip van mijn variac was anders mooi zichtbaar :)

Interessant topic. Ik heb al langer last van de CAB pulsen die via het lichtnet m'n huis binnenkomen. Ik hoor de pulsen op een audioversterker en een DECT telefoon. Sinds kort heb ik een paar nieuwe dimmers die blijkbaar gevoelig voor deze pulsen zijn: Vanaf 21:00 flikkeren de lampen allemaal synchroon met de pulsen elk half uur een halve minuut tot een minuut lang en ik word er helemaal gek van.

Moet ik dit pikken van m'n energiebedrijf?

Sine

Moderator

da's wel heel heftig ...

Ik heb hier eigenlijk niet meer geprobeert te meten ...

ik heb ook wel eens last van de automatische zonnescherm scakeling met een pic.

rond 10-11 uur 's avonds gaat de LDR waarde rustig omlaag waardoor hij uitgaat binnen een minuut ofzo, en na enkele minuten weer terug.

hij is toch goed ontstoord, misschien trafo dicht bij pic, maar wel 100nF'jes en alles.

het rare is dat de pic geen tijd kent, en verder geen communicatie heeft. maar toch bijna elke dag rond dezelfde tijd uitschoof.

misschien door die pulsen? of iets anders, maar voor de volgende zomer is het toch al 1 groot systeem geworden in het hele huis die wel met tijd rekening houdt.

Digitaal - Mijn ding :P

@ Exiron
Weet je heel zeker dat het de pulsen zijn?
Ik ben er nl. niet van overtuigt.
Bij mijn weten is het nl een aan en uit puls daartussen gebeurt er niets.
De puls zelf is ook vrij kort iig <1sec.
Ik denk dat jij een Aardlek/hoofdschakelaar/ hoofdaansluiting hebt die aan het verbranden is.

@Rimco toevalllig ook een boiler op die groep?

geen boilers hier... en de CV stond ook uit, was in de zomer. nu staat het project gewoon uit...

Digitaal - Mijn ding :P

Op 18 november 2006 23:07:06 schreef The Headhunter:
@ Exiron
Weet je heel zeker dat het de pulsen zijn?

Heel zeker. Ik heb ergens een beschrijving van CAB signalen gelezen die precies voldoet aan wat ik waarneem: gedurende 30 tot 90 seconden pulsen die ongeveer 3 seconden aanhouden en daartussen een aantal seconden pauzeren.

Ik ben er nl. niet van overtuigt.
Bij mijn weten is het nl een aan en uit puls daartussen gebeurt er niets.
De puls zelf is ook vrij kort iig <1sec.

Dat heb je dan toch fout :)

Ik denk dat jij een Aardlek/hoofdschakelaar/ hoofdaansluiting hebt die aan het verbranden is.

Euhhh? En die zou dan al 3,5 jaar lang bezig zijn met verbranden? Elke dag precies om het (half) uur vanaf 21:00? :D

Het kan best dat je gelijk hebt, ik was ervan overtuigt dat er een aan en uit signaal was en niet meer.

Dan zou ik iig die dimmers terug kicken naar de fabrikant.

Word eens tijd dat ik me weer ga inlezen in die materie.

Ik snap dan alleen niet waarom bij mij een aantal tf-en blijven aanstaan als hun zekering is geknapt, pas de volgende dag worden ze gereset en draaien ze weer mee.

Op 18 november 2006 23:54:36 schreef The Headhunter:
Dan zou ik iig die dimmers terug kicken naar de fabrikant.

Dat was mijn eerste gedachte ook, maar bij nader inzien: die dimmers worden bij talloze huishoudens over de hele wereld gebruikt. Als die dingen niet deugen, waarom lees ik nergens dan klachten die lijken op de mijne? Ik ga eerst maar eens aankloppen bij het energiebedrijf. Misschien is er een eenvoudig filter dat ik op de groepen in de meterkast kan toepassen, of kan het energiebedrijf bekijken of dat signaal misschien te sterk is ofzo.

Dit topic is gesloten