Portofoon/MP3 Schakeling

Beste lezers,

In de voorjaarsvakantie ga ik met school op skikamp. Samen met een paar vrienden hebben we allemaal een portofoon, om zo onze belkosten in het buitenland te verminderen (te duur). Want je kan elkaar kwijt raken of ergens willen afspreken en als het gratis met portofoon kan, waarom dan niet? Maar het probleem is dat ik ook graag een MP3 speler mee wil nemen op de piste. Het moet dus een schakeling zijn die als volgende werkt -> In de normale stand moet de MP3 speler aan de oordopjes zitten, zodra er geluid uit de porto komt, dan moeten de oordopjes overschakelen op de portofoon. Het mooiste zou zijn dat de oordopjes na het laatste geluid nog 10 seconden op de portofoon stand blijft, zodat als je in gesprek bent niet telken de MP3speler er door heen gaat. Ik heb weinig kennis op het gebied van elektronica dus vandaar dat ik hier vraag of iemand een schema zou kunnen maken? Ik zal al te denken aan een relais, met evt vertraging. Maar de spanning op de koptelefoon uitgang van de MP3-speler/Portofoon is natuurlijk veel te laag om een spoel te kunnen voeden. Ik zoek ook nog een schema van de aansluiting van de headset op de portofoon, omdat ik deze graag zelf wil maken omdat een headset in de winkel al gauw 30 euro kost en ik dat natuurlijk veels te duur vind.

Van de MP3 speler hoeven jullie niet veel te weten denk ik, het is er gewoon 1 met een koptelefoon uitgang, en de portofoon is een Motorola Talkabout T5422.

Bedankt :)

Ik had al een tijdje terug een simpel ontwerpje gemaakt voor een ander soortgelijk topic, dat na een tijdje helaas nergens meer over ging.

Gewoon een simpel 1-tor spanningsversterkertje gevolgd door een gelijkrichter en een schakeltorretje voor het relais.

Als de lokale webserver weer online is zal ik het hier posten, ik neem aan dat daar hard aan gewerkt wordt maar houd je adem niet in ;)

Oke dan wacht ik daar wel even op :) Ik zal ondertussen op andere forums eens rondvragen, als ik wat vind meld ik het

http://aart.vslcatena.nl/temp/audioswitch.gif

Bij deze dan. Volumeregelaar, 1-tor audioversterker, gelijkrichter en een darlington met een basisweerstand.
Het idee achter de laatste is dat het relais wat langer aan blijft als het geluid weg is. Grotere R6 geeft langere tijd.

Dimensionering is wat experimenteel. Allicht zelf even naar kijken en/of narekenen. :)

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik moet dus van de portofoon af 2 audio lijnen maken, 1 om de relais te schakelen, en 1 die ik aan het relais maak waarmee ik die dan aan de koptelefoon schakel ?

Dimensionering is wat experimenteel. Allicht zelf even naar kijken en/of narekenen.

Wat bedoel je hier mee?

[Bericht gewijzigd door Bartslipper op dinsdag 21 november 2006 11:25:19

Henry S.

Moderator

Zelf op een breadboard zetten en mee experimenteren.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Breadboard heb ik (nog) niet, weet iemand waar ik deze goedkoop kan krijgen?+