Onpartijdig Mod-ingrijp-protocol

Vooropgesteld dat ik het volledig eens was met het besluit van GJ tot 2x toe het Topic van Arjan M te sluiten.
Illegale acties moeten hier geweerd worden.

Toch denk ik dat het wijzer zou zijn dat topics niet gesloten moeten worden door een Moderator die zich in eerste instantie gemengd heeft in de discussie.

Als een Moderator een ontollereerbare discussie ziet en zich hier in mengt, zal dit kort en bondig moeten zijn. Zeker als hij deze vervolgens sluit.
Mengt hij zich echter in de discussie en daarin een "partij" wordt, is het mijns inziens niet verstandig deze te sluiten wanneer de discussie alsnog uit de hand loopt.
Dit roept een verkeerd beeld op wat lijkt op machtsmisbruik.
En het is ook in het heetst dat de emotie van de Mod invloed heeft op zijn besluit.

Zou het een idee zijn dit dan te melden bij een collega mod die het dan kan sluiten?
Voor zover het op dat moment kan natuurlijk.
Ik kan me voorstellen dat niet alle mods volledig stand by zullen zijn, gedurende het hele etmaal. ;-)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

voorop gesteld dat ik ook niet eens ben met illigale zaken.
in dit geval vind ik het terecht wat GJ heeft gedaan. ook de 2e keer, hij zal dan betrokken zijn in de discussie maar ik denk dat hij alle recht had om het eerste te sluiten. en dat er geen reden was om er nog een topic over te openen waarin text en uitleg wordt gevraagd en het verzoek om het oude opnieuw te openen.

voor de rest, ja het zal van de situatie afliggen of jou voorstel op gaat. ik kan me voorstellen dat als er echt persoonlijke motieven in de weg liggen dat je zegt van; een andere mod moet er eens naar kijken, maar dit geval vind ik dat dus niet.

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide

GJ gaf TS gewoon nog ff de kans om tot inzicht te komen dat hij een fout had begaan.
Uiteindelijk liep het uit op een discussie die hij niet wou aangaan, aangezien deze toch niet vruchtbaar zou gaan verlopen, slotje ;-)

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

Met de reden die GJ_ heeft gegeven ben ik het ook eens dat hij mijn topic heeft gesloten. Ik had het topic echter niet met 'illegale' bedoelingen geopend. Als GJ_ bij het sluiten van het topic had verklaard dat hij het topic interpreteerde als een 'illegale actie' had het gewoon snel klaar geweest. Hij had echter geen reden gegeven en dat schiet dan niet op om op die manier te sluiten. Alsnog vind ik wel had hij gewoon het recht had om te sluiten, als mod heb je de taak om topics te sluiten als iets niet door de beugel kan, die vrijheid moeten ze ook gewoon hebben/houden. Hoewel een reden voor sluiting van de topic handig zou zijn in het vervolg.

Dus bij deze, mijn excuses als ik met mijn topic de verkeerde associaties opriep. Het ging mij om een oplossing om zonder Proton toch met XWisp2 en de Wisp628 programmer aan de gang te kunnen blijven. Dat het topic over de andere boeg werd gegooid was niet mijn bedoeling.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 20 december 2006 23:00:35

Whatever you are, be a good one
klein is fijn

Moderator

Op 20 december 2006 22:23:09 schreef Fantomaz:
Mengt hij zich echter in de discussie en daarin een "partij" wordt, is het mijns inziens niet verstandig deze te sluiten wanneer de discussie alsnog uit de hand loopt.
Dit roept een verkeerd beeld op wat lijkt op machtsmisbruik.
En het is ook in het heetst dat de emotie van de Mod invloed heeft op zijn besluit.

Zou het een idee zijn dit dan te melden bij een collega mod die het dan kan sluiten?

Meestal, als er al een discussie is, dan is dat omdat de topicstarter het niet eens is met de policy van deze site, netzoals in dit geval. Het topic sluiten is dan geen machtsvertoon, maar gewoon nodig. Als de topicstarter even wat verder kijkt dan zal hij het ook wel zien.

Overigens zie ik helemaal het nut niet ervan in, naar mijn mening ruikt het een beetje naar mods tegen elkaar opzetten.
Momenteel als de ene mod een discussie sluit dan heeft de andere mod totaal geen reden om te kijken of het sluiten wel nuttig en gerechtigd was.
Het is geen competitie, het is een samenwerking.

Waarom zouden we nu opeens wel op elkaar moeten gaan letten? Van zulk soort dingen wordt de samenwerking zeker niet beter.
Die samenwerking werkt overgens prima nu, er wordt regelmatig overleg gepleegd over de wat wazigere topics voordat ze wel of niet op slot worden gedaan.

Henry S.

Moderator

Op 20 december 2006 22:52:58 schreef Arjan M:
[...]
Het ging mij om een oplossing om zonder Proton toch met XWisp2 en de Wisp628 programmer aan de gang te kunnen blijven. Dat het topic over de andere boeg werd gegooid was niet mijn bedoeling.

En waarom zou dat niet mogelijk zijn?
Past niet in deze discussie maar bedenk/zoek op wat die twee dingen nu eigenlijk doen en wat ze nodig hebben om te doen...

Verder zijn alle mods autonoom denkende mensen, het sluiten van een topic geen machtsvertoon maar gewoon z'n plicht.

Edit: Verdoeme, verkeerde knopje gebruikt, heb je post weten te redden Arjan.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 20 december 2006 23:01:51 schreef Henry S.:
[...]
En waarom zou dat niet mogelijk zijn?

Ik zal geen nieuwe topic hier openen Henry, maar dat was dus eigenlijk mijn vraag waar het om ging. Óf het mogelijk zou zijn dat ik XWisp2 & de Wisp628 programmer zonder Proton kon blijven toepassen... maargoed.

Edit: Verdoeme, verkeerde knopje gebruikt, heb je post weten te redden Arjan.

Haha, thnx ;)

Whatever you are, be a good one

Het was nou niet de bedoeling dat Arjan deze kans aanpakt om zijn standpunt weer weer te geven. :-(

Het ging mij ook niet specifiek om dat ene Topic van Arjan, maar om discussies in het algemeen.

De Mod is óók vaak een reguliere poster die zich als zodanig in een discussie mengt.
Discussie loopt uit de hand en Mod kan hem sluiten als hem de toon niet aanstaat.
Dit lijkt me dan niet handig omdat hij die rechten heeft en kan gebruiken wanneer hij in het heetst van de strijd genoeg heeft van de discussie.
Het leek mij dan eerlijker dat hij het sluiten (wat bij langere discussies toch enige onpartijdigheid vergt) aan een andere Mod overlaat.

Nogmaals:
Dit is niet om Mods tegen elkaar op te zetten (ik zie het verband niet eens.)
Dit gaat ook niet op voor de wel of niet illegaal anbieden van software of cracks of whatsoever.
Het gaat om reguliere discussies waarbij betrokken Mod duidelijk een partij is.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
free_electron

Silicon Member

mikrobasic downloaden
das ook voor pic en de freeware versie staat je toe veeeeel meer te compileren.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

dan zou er bijna iemand moeten zijn die alle topics in het oog houd niet post, en er een slotje op zet wanneer het te erg word?
dit is niet fair want dan ga ja zo iets krijgen van, wees maar braaf of hij komt dit topic sluiten!
het huidige beleid vind ik hier zeker in orde! er heerst een beetje een lossere sfeer (zie maar naar de knaLworsten) de mods zijn af en toe medeplichtig aan een grapje maar houden het geheel in goede banen, we zijn allemaal volwassen of kunnen zelf ver genoeg denken dat eigenlijk slotjes niet nodig zouden zijn
je hebt altijd mensen (niet op arjan bedoelt!) die het een beetje willen verpesten en dan heb je mods nodig, dat is ook dezelfde reden waarom er in het echte leven politie nodig is...

My brain's all broken, but I'm feelin' alright, I feel like I'm chokin', but I'm feelin' alright, I'm goin' down fast, but I'm feelin alright, I'm not gonna last,but I'm feelin ALRIGHT! Oh Henry

Onzin ,het werk zo toch al jaren prima.

Het zou dus betekenen dat als ik nu een mod was ik het topic niet meer mag sluiten omdat ik een mening heb gegeven?Dus nu moet ik om dit topic te sluiten een andere mod vragen het te sluiten.

Ik snap je punt wel maar de discussie waarbij het er heet aan toe gaat is vaak een welles/nietes tussen een MOD en een TS.
Om nu achter de schermen even aan een collega te vragen of hij een topic wil sluiten omdat ikzelf party ben vind ik niet nodig.
De regels zijn duidelijk, en als een TS vind dat het onterrecht is kan hij altijd mailen.

Henry S.

Moderator

Op 20 december 2006 23:16:22 schreef Fantomaz:
[...]
Discussie loopt uit de hand en Mod kan hem sluiten als hem de toon niet aanstaat.

Bedankt in het 'vertrouwen' van ons... :(

En wat The Headhunter zegt, het werkt al jaren prima op deze manier.
Een oppermod die de mods moet controleren lijkt me niet fris voor een forum

@Arjan: Free geeft je een optie.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 20 december 2006 23:24:15 schreef The Headhunter:
Onzin ,het werk zo toch al jaren prima.

Het zou dus betekenen dat als ik nu een mod was ik het topic niet meer mag sluiten omdat ik een mening heb gegeven?Dus nu moet ik om dit topic te sluiten een andere mod vragen het te sluiten.

Ik snap je punt wel maar de discussie waarbij het er heet aan toe gaat is vaak een welles/nietes tussen een MOD en een TS.
Om nu achter de schermen even aan een collega te vragen of hij een topic wil sluiten omdat ikzelf party ben vind ik niet nodig.
De regels zijn duidelijk, en als een TS vind dat het onterrecht is kan hij altijd mailen.

dit bedoel ik eigenlijk ook, met iemand die topics sluit bedoelde ik een buitenstaander, ik vind dit zeker absurd, dat wou ik ook aantonen

en welles/nietes tussen 2 personen, als je toch als TS zo zeker bent van je stuk (ik ga uit van de ervarenheid van de mods) bewijs het dan, als ik achter iets sta, en later blijkt dat ik fout was zal ik dit ook wel toegeven, niemand is graag fout maar om je fouten toe te geven... (je kent het wel!)

De regels zijn inderdaad duidelijk, ik vind dat er eigenlijk maar 1 regel is, en die geld ook in het normale leven(want dit is een stuk van je echte leven! je praat tegen echte mensen, met echte gevoelens,...) gebruik je GEZOND VERSTAND, denk 2 keer na voor iets te schrijven,...

een discussie moet altijd kunnen, op de geschikte manier en plaats!

My brain's all broken, but I'm feelin' alright, I feel like I'm chokin', but I'm feelin' alright, I'm goin' down fast, but I'm feelin alright, I'm not gonna last,but I'm feelin ALRIGHT! Oh Henry

Ik heb hem net gedownload! Bedankt Free!

Nu zal ik maar weer snel stilzijn... dit topic heeft een ander doel..

Whatever you are, be a good one

Wat een onzin. Gelukkig zijn de mods geen 'overheid' waar alles vastgelegd, meetbaar en controleerbaar moet zijn (met als gevolg dat niet meer kan en je verzuipt in de procedures...). Om nog maar te zwijgen van opgelegde 'regels' die hun doel volkomen voorbij schieten (want tsja... anders zijn ze niet meetbaar of controleerbaar...)
Beetje willekeur? Jammer dan. Dat is de prijs voor wat flexibiliteit. Als iets op slot gaat, zit dat doorgaans al dusdanig ver de 'verkeerde' kant op dat je het vaak al aan voelt komen...

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!
GJ_

Moderator

Op 20 december 2006 23:16:22 schreef Fantomaz: Discussie loopt uit de hand en Mod kan hem sluiten als hem de toon niet aanstaat.

Dat kan ja. En dan nog is het de vraag of dit al dan niet terecht is. Want een toon die niet aanstaat kan toch een terechte reden zijn een topic (tijdelijk) te sluiten. Een mod heeft dat recht en zal er naar eer en geweten mee om moeten springen.
De gevreesde dictators en machtsmisbruikers in het team van CO heb ik echter nog niet leren kennen.

Op 20 december 2006 22:23:09 schreef Fantomaz: Dit roept een verkeerd beeld op wat lijkt op machtsmisbruik.
En het is ook in het heetst dat de emotie van de Mod invloed heeft op zijn besluit.

Mijn emoties waren niet al te heet bij sluiting van het tweede topic. Ik breng zeer veel uren door op CO, er staat hier op kantoor altijd een PC aan met CO die af en toe gechecked word, en veel slotjes deel ik niet uit. Ik ben dus zogezegd niet zo van de slotjes maar soms is het niet anders.

Op 20 december 2006 23:24:13 schreef Monster_henry:die alle topics in het oog houd niet post, en er een slotje op zet wanneer het te erg word

Dan is er een soort van onzichtbare big brother aan het werk, heel anoniem. Openheid werkt waarschijnlijk beter. Dat er af en toe iemand ontstemt raakt door een mod ingrijpen is onvermeidelijk.

Op 21 december 2006 07:48:36 schreef Marco69:Gelukkig zijn de mods geen 'overheid' waar alles vastgelegd, meetbaar en controleerbaar moet zijn

Juist, dan was ik snel uitgemodereerd en dat zal voor de anderen ook wel gelden. De tijd nodig voor de extra rompslomp die dat zou geven heb ik ook niet.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op donderdag 21 december 2006 08:48:22

High met Henk

Special Member

hmmm ik snap wel dat dit specifieke topic gesloten is. CO had vroeger (lang geleden) crocodile clips in de download lijst staan. Dat bleek een illegale versie te zijn ofzow (of een crack op de freeware versie)

Hebben ze hele hoop gezeik mee gehad!!

Om dat voortaan tegen te gaan hebben de modjes nu iets tegen cracks en illegale software! Dat wil niet zeggen dat ze zelf tegen illegale software zijn. Kijk dat het per e-mail/cd/dvd/geheugen ic's/RF/licht OF WHATEVER toch uitgewisseld wordt.. Daar kunnen zij niets aan doen. Ook niet als ze je zelf een illegale versie van altium designer sturen.

Het gaat er puur om dat het op dit forum niet kan IVM juridisch verhaal. Als CO hier ooit een boete voor krijgt, kan CO wel opdoeken of hele dure lidmaatschappen uit gaan geven (waardoor het alsnog opgedoekt wordt)

Dat even over die reden:

Inspectie van mod's door mod's vindt ik een BIJZONDER slecht plan. Meestal is met een mod persoonlijk gewoon goed te communiceren over besluiten. Zie bijv dit topic Waarin ik het niet eens ben met Henry zijn besluit (kom ook weer keer terug na afwezigheid van 1,5 jaar)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
DE OLDE

Overleden

Mods steken heel veel tijd in het forum, ze doen het prima. En mocht er iets een keertje toch mis gaan , wie werkt maakt fouten , en wie geen fouten maakt voert niets uit en maakt daarin de grootste fout. Het gaat prima zo.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Ah, kijk.. Weer eens een mod-in-twijfel-trek-topic. Ik denk dat iedere individuele mod prima beslissingen kan nemen en dat je ze zeker niet NOG meer werk moet geven door elkaar te moeten controleren.

Mods en regels doen het imho prima zoals het nu gaat.

If you want to succeed, double your failure rate.
High met Henk

Special Member

nog even: Iedereen heeft weleens een off-day en maakt een foute beslissing (al dan niet vanwege een tijdelijk kort lontje.....) leuke uitspraak zo rond deze tijd*

Dat kan gebeuren. Als er hier echt slechte modjes rond zouden lopen, zouden er wel meer van deze topics zijn en zou de mod uiteindelijk wel door de andere mods of door de users verzocht worden zijn biezen(bitjes in dit geval) te pakken.

* = @ de modjes: dit impliceert niet dat elke gebruiker/moderator met een kort lontje in een topic meteen een vuurwerktopic maakt, wat weer tegen het beleid van CO is en dus derhalve gesloten moet worden!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
pax

Golden Member

Proberen we niet een probleem op te lossen wat er niet is? Ik kan me niet heugen dat ik topic ooit on terecht gesloten vond worden.

If it aint broken don't fix it. Het werkt al jaren goed zo, wat mij betreft laten we zoals het is.

@Mods: zonder te willen slijmen; ik ben blij met jullie inzet.

Als je registreerd op een forum , internet site of chat op het internet; dan zal je als gebruiker ook de regels op een site moeten accepteren en het ingrijpen van moderators ook. Wat voor een beslissing een moderator of groep moderators neemt, er zijn altijd gebruikers op een site die het niet eens zijn met de beslissing/block/ban/topicsluiting *doorhalen wat niet van toepassing is. Dit is niet alleen op CO, maar op elke site en forum op internet.

Ik heb als moderator op een andere zeer grote nederlandse site ook wel eens beslissingen genomen waar mensen het niet mee eens waren. (Tot bedreiging op mijn persoonlijke niet op de site bekende email adres toe met mijn volledige naam en adres gegevens.)
Twijfel gevallen overleg je als moderator team op zo'n moment en de site eigenaar / beheerder zal altijd achter zijn moderatorteam staan en intern na klachten de betreffende moderator hier op aanspreken en/of uit het team verwijderen indien dat nodig mocht zijn. ( Ik neem aan dat dit binnen CO ook gebeurd. :+ )

Ik heb op circuitsonline het idee dat de moderators niet onredelijk zijn in het sluiten van topics of ingrijpen in topics.

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.

Ik ga volledig akkoord met GJ_, een onzichtbare "Big Brother" is iets wat op een forum niet kan, dit wou ik ook aantonen, lees mijn post nog maar eens, misschien was ik niet duidelijk genoeg!
Wat pax zegt klopt ook, het is heel goed zo, de mensen zijn behulpzaam, er is een leuke sfeer (vind ik toch),..
De moderators zijn zeker niet als de boosdoeners te aanzien ze zijn af en toe mee met een grapje, maar dat is altijd zo, overal waar je komt is er plezier en grapjes maar dan komen er idioten(heb er vaak geen ander woord voor) en dan moet er opgetreden worden.
dit is hier niet het geval, iedereen is braaf ;) houd zich aan de regels,...

Keep up the good work!

My brain's all broken, but I'm feelin' alright, I feel like I'm chokin', but I'm feelin' alright, I'm goin' down fast, but I'm feelin alright, I'm not gonna last,but I'm feelin ALRIGHT! Oh Henry
free_electron

Silicon Member

Op 21 december 2006 08:45:29 schreef High met Henk:
Ook niet als ze je zelf een illegale versie van altium designer sturen.

foei ! dat ze rommel programma's kopieren heb ik geen problemen mee. maar geen deftig spul he >:)

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Henry S.

Moderator

Om te evalueren, tja ze wilden geen pakketje sturen >:)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.