eigenaardig probleem met PIC16F877A

Hoi allemaal,

Ik heb hier een supersimpele PIC-schakeling, waar toch iets eigenaardig mee aan de hand is.
Ik heb dus een PIC16F877A, 2condensators 22pF, 1 kristal van 4 Mhz, enkele leds met 330 ohm weerstanden, een 78L05, een laptop voeding, en enkele condensatoren.
Dit alles programmeer ik onder PicBasic.

Dit alles was opgebouw op zo'n experimenteer breadboard, en werkte perfect. Nu heb ik alles gewoon overgeplaatst op een nieuw breadboard, en nu beginnen de problemen.
De schakeling wil alleen nog werken, als ik een kabeltje leg van de GND van de schakeling, naar de randaarde van het stopcontact hier, en dan nog stopt ze er soms mee.
Als ik dan even dit kabeltje losmaak, en terug bevestig, werkt het weer wel voor enkele seconden.

Ik heb de schakeling al meermaals afgebroken ondertussen en opnieuw opgebouwd, maar telkens met hetzelfde resultaat.
Heb ook alles doorgemeten, de condensators vervangen, de PIC vervangen, de 78L05 vervangen enz ... enz ...
Zou de oorzaak aan het broadboard kunnen liggen ?
is een model van "K and H products", type "SD-24", is de eerste maal dat ik dit soort bord gebruik.

HELP, ik weet het niet meer. testen op het vorige breadboard kan ik niet meer, dit heb ik weggegeven.

groeten,
Kris

https://www.digitalplayground.be - Where fun meets technology ...

Dit is mijn lijstje met mogelijke problemen:

-Goede voeding gebruiken.
-Aansluitingen van de kristal zo kort mogelijk houden.
-Ctjes tussen Kristal en gnd aansluiten.
-Ontkoppel Ctje van 100nf over de voeding van de PIC.
-Stel de Oscillator keuze juist in (volgens datasheet).
-Reset ingang (MCLR) hoog houden met 10K.
-Reset ingang (MCLR) niet direct aan Vdd hangen, maar met weerstand 10K.
-Alle niet gebruikte pinnen als output of via 10k naar gnd
-Fuse NOLVP altijd uitschakelen (Low voltage programming)

[Bericht gewijzigd door MMSoft op maandag 25 december 2006 10:13:31

Heb je een scoop? zo ja, meet dan eens de 5V en kijk of daar rimpls of zitten.
En ik neem aan dat je een 10K weerstand tussen MCLR en 5V hebt zitten.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

Een Zalig Kerstfeest voor iedereen ;-)

Bedankt voor de hulp, de weerstand tussen 5V & MCLR heeft het hem gedaan. I feel stupid.
Ik had dus inderdaad één weerstandje over van het oude borjde, maar dacht dat dit nog van een voorgaande schakeling was, haha ...

Thanks,
greetz,
Kris

https://www.digitalplayground.be - Where fun meets technology ...

long shot:
Zou het niet iets kunnen zijn met de voedingsadaptor?
een spanning die zich opbouwd in de schakeling van de geschakelde voeding. Deze kan zich niet of onvoldoende ontladen en doet dat pas wanneer je de GND (indirect via de 7805, ook de Nul van je voedingsadaptor.) naar de Aarding van je WCD legt.

Je geeft al aan dat wanneer je de doorlussing van je GND-BB naar je Aarding van je WCD legt, het even goed is, tot je hem weer enkele seconden (laadtijd C-tjes in de voeding?) los hebt.

* Fantomaz loopt weer eens achter de feiten aan :-)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)