Welk bordje aan te kopen? AVR of PIC?

de keuze waarom ik voor zo een bordje prefereer is omdat het makkelijk leert.

Ik heb die velleman PIC programmer gebouwd, en vond het enorm handig dat ik na het programmeren meteen kon zien wat het resultaat was. Zonder dat ik naar mijn breadboard moest grijpen.

Alleen is dat velleman bordje nu wat te eenvoudig en wil ik graag iets meer leren.

Maar ook omdat ik hier dikwijls grote projecten zag passeren die opgebouwd waren met een AVR dacht ik van hmmm, blijkbaar kan een AVR dan net ietsje meer dan een PIC

Vandaar kwam mijn vraag dus :)

Op 29 december 2006 12:24:33 schreef madwizard:
Serieel en parallel zijn oud en zijn al aan het verdwijnen, als je USB kan kiezen neem dan USB.

Yep, ik heb laatst ook een AVRISP-mkII gekocht, als ik eenmaal een print gebakken heb dan laat is de STK500 voor wat hij is.
Daarna wil ik vaak alleen nog maar wat code inschieten en uitproberen, denk dat ik nu maar ga sparen voor een JTAG ICE met USB.

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

Nu zit ik mij af te vragen wie van de mensen, die antwoord gaven, een ruime ervaring hebben met zowel de pic als de avr? Zelf ben ik ooit met avr's begonnen, en ik blijf daar bij omdat ik helemaal geen zin heb om weer eens iets anders te proberen dat ongeveer hetzelfde kan. Ik heb zo het vermoeden dat de meeste pic- of avr-fanaten om dezelfde reden trouw blijven aan hun µC.

@the-x: Z80 rulez! :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 29 december 2006 18:46:05 schreef Xenobinol:
Yep, ik heb laatst ook een AVRISP-mkII gekocht, als ik eenmaal een print gebakken heb dan laat is de STK500 voor wat hij is.
Daarna wil ik vaak alleen nog maar wat code inschieten en uitproberen, denk dat ik nu maar ga sparen voor een JTAG ICE met USB.

AVRISP-mkII is inderdaad een fijn ding, heb er zelf een gekocht via ebay een keer. JTAG ICE 1 is trouwens redelijk eenvoudig zelf na te maken, versie 2 is een ander verhaal. De eerste versie zit geloof ik vol qua firmware waardoor er geen support voor nieuwere devices is (alleen de mega32, 64, 128 etc.). Verie 2 lijkt me wel een mooi ding, vooral debugwire (debuggen via 1 pin op de AVR!). Maar wel erg prijzig. Je hebt dan ook nog de veeeel goedkopere Dragon die dacht ik wel debugwire kon maar die is gelimiteerd tot devices met 32kb (?), ook niet erg nuttig dus.

Op 29 december 2006 18:40:35 schreef the-x:
de keuze waarom ik voor zo een bordje prefereer is omdat het makkelijk leert.

Ik heb die velleman PIC programmer gebouwd, en vond het enorm handig dat ik na het programmeren meteen kon zien wat het resultaat was. Zonder dat ik naar mijn breadboard moest grijpen.

Alleen is dat velleman bordje nu wat te eenvoudig en wil ik graag iets meer leren.

Van mij was het net zo, ff een LCD'tje inprikken is er niet echt bij met dat vellemanbordje. Met zo'n Easyxxx bordje heeft elke pin een led en een knopje, en kan je per 8 een pull-up of down zetten (op porta bij PIC kan je elke pin wel of niet up-of down-pullen), ideaal voor een luierik als ik :)

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor