CCFL VU meter

De tweede opamp is een inverterende versterker met een eindtorretje er achter voor de stroom.

Omdat de tor inverteerd (meer basisstroom trekt de uitgang, en daarmee de terugkoppeling, omlaag) zijn de ingangen omgewisseld tov een gewone inverterende versterker.

De versterking wordt bepaald door de verhouding R7/R11.

Ik heb van de Sint ook een breadboard gehad en zal eens wat proberen te prikken. Weet echter niet of ik alles in huis en bij de hand heb, het kan even duren.

is de 2e opamp de versterker in dit verhaal? die dus 9x doet ofzo. het signaal die de 2e opamp ingaat is al rond de 10v.

-

Ik heb de schakeling ook even opgebouwd op breadboard:

Klik hier, plaatje, 633 kb groot

Met een halve LM324 ipv een LM358, maar dat zou bij mijn weten niet uit mogen maken.
Bij mij werkt het gewoon :) Offset is instelbaar (5k pot / 4k7 in serie) van ongeveer 0-5 V, versterker werkt en clipt als verwacht (eerst aan de bovenkant) op een V of 5 tt.
Uitsturen gaat netjes.

Belasting is een R van 1k2 ivm de dissipatie die te hoog zou worden bij 120 ohm.

Wat een gedoe op breadboard overigens .. :+ Maar toch wel handig, voor alles is een eerste keer, ook voor moderators ;)

Mogelijk is het toch je opbouw, probeer mogelijk eens 1 enkele voedingsrail aan te houden, en gebruik ongeveer dezelfde routing als mijn schema (dus eindtrapje gelijk bij de voedingsaansluiting) hoewel ik dat laatste zelf ook niet deed.

[Bericht gewijzigd door Aart op dinsdag 2 januari 2007 01:14:05

Oki, dus hij moet wel werken, dan ga ik hem wel even op een print solderen, ook met een LM324

Nog bedankt voor de moeite

-

GRRRRRRR...

3 pogingen later nog niets, er gaat ergens wat mis.mg]
Ik maak denk ik ergens steeds dezefde fout, maar wat?

http://ganzz.nl/co/DSC01075.JPG

Wie ziet de fout :(

-

Poging 82234238965

http://ganzz.nl/co/DSC01077.JPG

alleen maar ossileren en een beetje *iets* doen op de muziek....

EDIT

Ik heb de schakeling op het breadbord bijna aan de gang, maar de laaste opamp denk dat hij een comparator is, hij kent maar 2 toestanden. Wat kan er fout zitten

[Bericht gewijzigd door Ganzz op dinsdag 2 januari 2007 15:10:10

-

Weet je zeker dat de ingangen niet verkeerdom zitten ?
Zie ook mijn opmerking hierboven.

Op 2 januari 2007 14:07:05 schreef Ganzz:
Ik heb de schakeling op het breadbord bijna aan de gang, maar de laaste opamp denk dat hij een comparator is, hij kent maar 2 toestanden. Wat kan er fout zitten

Te grote versterking? Geen feedback? Ontbreken voedingsspanning? Ingangen verkeerdom kan ook idd.

al een klein bouwfoutje gevonden, ik meet het signaal goed tot de laatste opamp. daar gaat het signaal in en ook de halve voedingspanning. maar er komt alleen 12V uit. Ik heb het audio signaal zo afgeregeld dat het net niet clipt.

-

Het is mij niet geheel duidelijk wat je meet.

De ingangen van de laatste opamp behoren beide op ongeveer de halve voedingsspanning te staan, en de uitgang op zo'n 0.7V - tenzij de schakeling door een groot ingangssignaal in de hoek gedrukt wordt, dan wordt het wat meer.

Als je het signaal voor de laatste opamp wilt meten meet dan op de E van Q2.

Op 2 januari 2007 15:35:18 schreef Aart:
Het is mij niet geheel duidelijk wat je meet.

De ingangen van de laatste opamp behoren beide op ongeveer de halve voedingsspanning te staan, en de uitgang op zo'n 0.7V - tenzij de schakeling door een groot ingangssignaal in de hoek gedrukt wordt, dan wordt het wat meer.

Als je het signaal voor de laatste opamp wilt meten meet dan op de E van Q2.

Als ik op de pootjes van het IC meet dan meet ik op de laatste opamp:

op de + ingang van de opamp staat het audio signaal dat is een DC spanning die op de muziek heen en weer gaat.

en op de - ingang de 6v

en op de uitgang meet ik 12v
Op poot E van Q2 zit het signaal er goed uit, het gaat op de muziek heen en weer

het bereik van het audiosignaal is daar van 2,5 tot 12v

-

De tor blijkt niets te doen. Gemeten het HFE meter is 150HFE.

Op de basis staat een signaal van 0 tot 0,7 ongeveer maar er de tor doet er niets mee. Als ik meet tussen +12v en de collector dan blijft hij altijd 12v. dus de feedback werkt niet bij die laatste opamp. Maar ik kan geen fout ontdekken

-

De tor lijkt het dus normaal te doen, hij wordt ws geheel in verzadiging gestuurd.

Ingangen van de opamp is al meerdere malen genoemd.. Vooral ook omdat het op het breadboard van een paar posts terug verkeerd lijkt te zitten (kan het echter niet goed zien).

Misschien heeft iemand anders nog een suggestie.

[Bericht gewijzigd door Aart op dinsdag 2 januari 2007 19:11:45

De ingangen van de opampen zitten goed, zoals op jouw schema en ik heb hier de data sheet v/d LM324

Er komt alleen niets uit de BD139 en de 2e opamp denkt dat hij een comperator is

-

Het klopt wel dat het op dat breadboard verkeerd om zat ? Geen waarde een factor tien verkeerd ?

.. Ik vind het erg frustrerend, maar ik geloof niet dat ik je verder kan helpen.
Of zorg voor nog wat goede foto's van de aansluitingen van de BD en de schakeling rond de opamp.

[Bericht gewijzigd door Aart op dinsdag 2 januari 2007 19:32:03

Op 2 januari 2007 19:28:46 schreef Aart:
Het klopt wel dat het op dat breadboard verkeerd om zat ? Geen waarde een factor tien verkeerd ?

Idd, verkeerd weerstandje? Rode en oranje band verwisselt miss?

.. Ik vind het erg frustrerend, maar ik geloof niet dat ik je verder kan helpen.
Of zorg voor nog wat goede foto's van de aansluitingen van de BD en de schakeling rond de opamp.

Ik zou het ook niet weten. Als het echt niet lukt --> ruk alle draden eruit en controleer alle onderdelen en begin opnieuw.

Henry S.

Moderator

Op 2 januari 2007 19:25:57 schreef Ganzz:
De ingangen van de opampen zitten goed, zoals op jouw schema en ik heb hier de data sheet v/d LM324

Er komt alleen niets uit de BD139 en de 2e opamp denkt dat hij een comperator is

Dan is er toch iets mis rond die opamp, los opbouwen en testen. Foute kleurencode van een weerstand staat op nr1 he ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik ga nog een keer het hele schema na lopen en alle verbindingen checken + de weerstand waarden controleren

http://ganzz.nl/co/DSC01078.JPG

hier een goede foto van het breadbord

-

hoe heb je hem nou van logaritmisch naar lineair gemaakt? opamp al differentiator?

krijgen we ook nog een filmpje van t effect?

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Op 2 januari 2007 19:50:17 schreef MAH:

krijgen we ook nog een filmpje van t effect?

wel als het werkt :P

-

en werkt het ondertussen al een beetje:D

nee ik kom er even niet uit, en ik red het niet meer voor de lanparty van morgen, maar ja, dan gaan we gewoon een PCB ontwerpen in alle rust en dan MOET het wel werken. Ik post de layout wel hier want ik ben niet de beste in het routen, wat bij deze schakeling toch erg van belang is.

De groene CCFL's moeten vu meter gaan worden :P

http://ganzz.nl/co/DSC01080.JPG

-

zijpaneel is net als het frontpaneel van karton.... Alles is gemonteerd met ty-raps en tape

-

nu alles nog een keer maken maar dan met plexiglas;):D:D