hallo iedereen, ik moet als taak de ULN2803 bestuderen en hem vervolgens verbinden met leds enz.maar er is iets dat ik niet begrijp is namelijk dit:
http://www.southwest.com.au/~jfuller/sio5schematic.gif
in dit schema zie je de 9 volt dat verbonden is met de leds en dan met de output van de ULN2803 die naar de input gaat en dan naar de pin ports. de probleem zit hier nu echter. is dit schema wel juist? ik bedoel moet men niet de leds omgekeerd schakelen en die aan de ground verbinden. want het signaal komt van die pin ports naar het input en van daar naar het output.omgekeerd kan toch niet dat je van output naar input gaat?
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Op 31 december 2006 12:35:01 schreef sageksara:
dus zijn beide oplossingen juist?
Ik ken de 2803 niet in detail, maar waarschijnlijk is het een open-collector driver. Dat betekent dat er een transistor op de uitgang zit die alleen naar aarde kan schakelen (dat heet sink-en). Als je nu een 0 op de ingang van de 2803 zet, is de transistor niet aangestuurd. Er is dan geen stroom pad mogelijk van 9v, door de leds, naar aarde. Pas als je een '1' op de ingang zet, gaat de tor open en kan er een stroom naar aarde gaan lopen -> led brandt.
Dit is net alsof je een schakelaar hebt, die kan ook in de voeding zitten, maar net zo goed aan de aarde kant.
de ULN schakelt zijn uitgang naar massa, en kan NIET naar plus schakelen, daarvoor bestaan andere driver IC's ( high side driver )
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Op 3 januari 2007 12:19:07 schreef sageksara:
zoals bvb een pull up and pulldown weerstand?
ja, je hebt een pull-up aan de uitgang nodig om die uitgang naar '1' te trekken(dus als de tor niet geleidt).
ik heb nog een vraag, in die schema heb je een zenerdiode die je gebruikt voor eventuele tegen emk kortesluiten, maar hier heb je geen spoel of relais juist maar die leds. dus mag je dan die zenerdiode weglaten?
Je kunt de zener weglaten en de plus rechtstreeks aan pin 10 leggen. In dit schema zou m.i. ook aansluiting 10 niet gemaakt hoeven worden maar hij zit erop en kwaad kan het niet.
Peter Claus
It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple
Pin 10 is de common van al de 8 vrijloopdiodes die elk met hun anode aan iedere uitgang hangen.
Dit is nuttig als je inductieve zaken zoals relais aanstuurt.
Hugo Welther
Moderator
Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Op 4 februari 2007 12:36:25 schreef sageksara:
ik hbe nog ene vraagje in verband met het schema, hoe komen ze aan die 390 OHm?
Wet van Ohm ==> R=U/I
Monster_Henry
My brain's all broken, but I'm feelin' alright, I feel like I'm chokin', but I'm feelin' alright, I'm goin' down fast, but I'm feelin alright, I'm not gonna last,but I'm feelin ALRIGHT! Oh Henry
de spanning is dan in dit geval die 9V minus de voedingsspanning van je led
de stroom door een led wordt meestal als max 20mA opgegeven
pcnerd
Take a parachute, and jump!
ik ga ze niet meer tellen, maar het is veel te vaak dat dit antwoord is gegeven:
kijk is bij "artikelen" en dan het led-artikel
ja ik heb het daaruist berekent en die Led hebben een spanningsval van 1,2 V dan klopt de waarde van die weerstanden. bedankt iedereen.