ronde hoeken printbanen

Alleen berichten met de trefwoorden “hoeken 90 graden” worden getoond. Alle berichten tonen

Hallo allemaal,

Ik heb na een aantal jaar eindelijk eens een nieuwe versie van eagle gedownload en nu zag ik dat daar de mogelijkheid inzat om ronde printbanen te maken en dit vond ik er wel grappig uitzien. Nou heb ik op het forum gezocht maar kon niet echt vinden of hier geen nadelige effecten zijn bij gebruik hiervan tegenover normale banen met bijv 45 graden hoeken( bijv spoelvorming oid )? Het word gebruikt in een pcb met een pic erin als dat wat uit maakt.

Groeten,

Erik

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.

Hoeken van 45 graden worden gebruikt om minder last van reflecties te krijgen. Ik zou gewoon 45 graden hoeken maken als ik jou was.

Dus in princiepe kun je ze gewoon gebruiken als je geen HF gebruikt ( in de huidige pcb zit seriele communicatie en 1-wire verwerkt ) maar het best kun je gewoon hoeken van 45 graden aanhouden? Hebben ronde "hoeken" verder ook effect op zaken zoals seriele communicatie of tijdskritische onderdelen?

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.
Sine

Moderator

Nop, ik denk zelfs dat ronde hoeken effectiever zijn tegen reflecties.

Maar bij de freq's waar jij op loopt te hobbelen maakt dat weinig uit.

Bedacht er nog eentje: Bij hoogspanning zullen niet-scherpe hoeken allicht schelen in het sproeien, de locale veldsterktes blijven lager.

free_electron

Silicon Member

opgelet met ronde banen

je moet ervoor zorgen dat je ook de 'omgekeerde' bocht maakt !

2 woorden verduidelijking.

een 45/90 raster is het gangbare raster. ( uds hoeken in stappen van 45 graden. elke mocht die je maakt op je pcb heeft een stompe BINNENhoek. tis te zeggen 90+45 graden = 135 graden.

voor zeer hoogfrequentsignalen geeft ook dat nog reflecties. met name zeer snelle blokgolven hebben last van de stompe hoek. ( kijk op de onderkant van moederborden tussen de memcontroller en het memory ligt het vol van dergelijke 'chicanes'

daarvoor gaat men over naar ronde hoeken .

maaaaaar er is daar een geweldige maar aan dat systeem

voor differentiele signalen moet je geweldig opletten.
de looptijd wordt anders ....

stel je hebt 2 sporen van elk 10 mils breed met een tussenafstand van 10 mils.

je maakt 1 bocht naar rechts onder 135 graden. ( dus op 45/90 raster ) en dan opnieuw een bocht naar rechts.

dus je signaal gaat onder 90 graden weg dan.
de totale electrische lengte van het buitenste spoor is langer dan die van het binneste spoor

als je dit doet met ronde hoeken dan kun je wiskundig uitvlooien dat de looptijd nog langer wordt voor dat buitenste signaal.

(das de zelfde reden dat de wielrenners op binnecircuit , en ook de lopers op binnecricuit , bij elke bocht van baan wisselen. de buitenste baan is veel langer dan de binneste .... )

dus om dat te compenseren moet je eigenlijk ook de omgekeerde bocht maken zodat het nu kortere spoor ook weer uitgerokken wordt.

zeker bij differentieel spul.

ik heb een paar weken terug een bord getekend met van die 'fluid traces' met dan nog 'kromme maten voor spoorbreedtes en tussenafstand. ( 3.4 mils en 4.2 mils ) en een specifieke dikte van de pre-preg ( ik dacht 230 )
met daaroner een grondvlak matched impedance differentiele transmissielijn te maken. ( 120 ohm differentieel en 90 of zoiets naar grond )

daar loopt nu lekker 6 GHz blokgolven over zonder al te veel distortie ...

en er is nog iets : sommige bordfabrikanten kunnen daar geen weg mee....

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM