bc547 gaat zomaar geleiden

hallo, misschien een hele domme vraag, en dat ik wat over het hoofd zie, maar ik heb een relais op een bc547 aangesloten (diode in serie met het relais om de terugslag op te vangen die van de spoel af komt)
als ik dit relais rechtstreeks op de 12Volt aansluit,kost hij 19mA stroom, maar als ik hem via de transsistor aasluit, begint hij al bij 6 te klapperen.
het probleem is alleen dat zonder dat ik een spanning op de basis zet, de trnasistor al gaat geleiden, dus de basis totaal niet aangesloten. aan de transistor kan het niet liggen want ik heb verschillende nieuwe gepakt.

mvg, aard

dus...

Misschien zweeft de basis.
Leg eens de basis aan massa dmv weerstanden.

It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple

6? als in 6V?

Doet hij het ook als je de basis aan de massa hangt?

edit:iets in de aard van great minds think alike.

@hieronder, inderdaad ik lees het ook nu. Diode zou in parallel moeten staan. (zodat die de voedingspanning spert natuurlijk)

[Bericht gewijzigd door kluyze op woensdag 10 januari 2007 19:15:34

The only thing 2 engineers will agree upon, is that the 3rd one is an idiot. - Shakespeare was a mathematician : root(4*b^2) = 2b or -2b

De diode moet ge niet in serie plaatsen maar parallel over het relais. Hang de basis eens aan emittor, dan mag de transisitor niet meer geleiden. Als je de basis met je hand aanraakt kan er 50 Hz geinduceerd worden en de transistor gaat een beetje geleiden -> klapperen relais

sorry, typefout van mij, maar diode stond ok in serie met relais:p
maar ga het even uitproberen
@ kluyze, nee bij 6mA
en de basis zojuist aan massa gehangen met weerstandje (100K) maar werkte niet:

[Bericht gewijzigd door aard op woensdag 10 januari 2007 19:31:12

dus...

Vergis je je soms niet tussen basis, collector en emittor.
Waarschijnlijk heb je de poten van de transistor verkeerd verbonden.

It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple

Of door die diode in serie is die tor bij de eerste keer schakelen al overleden...

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

het maakt toch niet uit of i khet relais tussen de + en collector hang, en de emitter aan de min, of het relais aan de emitter en - en de collector aan de plus?

Edit> net getest, mar werkt ook niet, kan het niet aan de storingsgevoeligheid van het breadbordje liggen?

[Bericht gewijzigd door aard op woensdag 10 januari 2007 20:05:14

dus...

Mij niet.
Maar de sturing van die tor waarschijnlijk wel. Beetje onhandig als je referentie (in deze context: emitter) mee op-en-neer vliegt...

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

@ henri S: tussen collector en + toch dan?

dus...
Henry S.

Moderator

Zou ik maar wel doen, anders moet je basisspanning veel hoger. En zoals Marco al aangaf een stuiterende emitter.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 10 januari 2007 20:14:15

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

code:


               + 
             | 
             |--------| 
           __|__     --- 
    relais |   |     / \ diode
           |___|      |
             |---------
            |/  C
           B|
    --/\/\/-|
 weerstand  |\  E
             |
             |
           __|_____   Massa 

zo zou het er moeten uitzien.

- - big bang - -

p.s. getekend voor een NPN transistor.
Welke type transistor gebruik je?

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Zie naam topic =), schema zou dus moeten kloppen

Access violation at address 0x8BA82089. Read of address 0xC0FFEE in module coffee.sys. Please refill coffee bin and wait till i get back.

schema opgebouwd met nieuwe trnasistor, mar werkt niet, miasschien dat het aan het relais ligt, gaan we dat eens proberen te vervangen

dus...

Sommige relaisjes hebben een ingebouwde diode over de spoel, deze zijn dan gepolariseerd. Meestal staat dat er dan op.

Door een R tussen de basis en emitter toe te voegen kun je instellen op welke spanning je wilt dat er geschakelt wordt, en de basis is gelijk niet meer open als er niets aangesloten is. Dat kan onvoorspelbaar gedrag geven.

Of probeer eens eerst met een niet inductieve last, zoals een weerstand van bvb. 1k of een lampje dat niet veel stroom trekt, bvb. 20mA in de plaats van die relais en diode.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

het probleem is dat het met ene lampje wel gewoon werkt, maar dus waarom hij bij het relais gewoon gaat geleiden weet ik niet.

edit> bij meten ben i ker wel achter gekomen, dat als i kde basis op de + zet, er een stroom van 6.6mA door het relais stroomt, en zonder de basis aangesloten 6,3. heuj:P

[Bericht gewijzigd door aard op woensdag 10 januari 2007 21:35:21

dus...

voel is aan je tor of hij heet wordt, misshcien dat hij doorbrand

Op 10 januari 2007 21:34:13 schreef aard:
edit> bij meten ben i ker wel achter gekomen, dat als i kde basis op de + zet, er een stroom van 6.6mA door het relais stroomt, en zonder de basis aangesloten 6,3. heuj:P

Zonder de basis aansluiten, dus zwevend bedoel je?
Altijd de basis aansluiten. Of -via een weerstand- aan de plus of meteen aan de gnd.
Welke weerstandswaarde heb je genomen?

Wacht, de basis op de +, en welke weerstand ertussen? Toch niet rechtstreeks?

Wacht, een relais dat 19mA trekt op 12V.
Gebruik een basisweerstand (weerstand tussen de basis en de +12V van bvb. 47k of 33k of zoiets.
Zie dat uw diode in sper over het relais staat, een schema heb ik daarjuist al gegeven.

Hier staat hoe ge uwe transistor moet aansluiten.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

en het klopt allemaal, enne de basis stuur ik via een 100L weerstandje aan ,en met het ledje werkt het allemaal.

>Edit hele toetsen over dit ding gehad, maar als het in de praktijk moet wordt het ineens lastiger

[Bericht gewijzigd door aard op woensdag 10 januari 2007 21:59:01

dus...

100L ? Bedoel je 100k ohm of 100 ohm?

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

In de praktijk werkt het gewoon hoor. Weet niet wat je allemaal zit te vogelen...

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Op 10 januari 2007 22:00:01 schreef big bang:
100L ? Bedoel je 100k ohm of 100 ohm?

- - big bang - -

Hij zal wel 100k bedoelen (L zit naast K).
Transistor wordt dan niet ver genoeg opengestuurd lijkt me (weet de B zo niet).

Probeer eens 33kOhm.