Lithium
Zeg me wat je nodig hebt en ik zal je vertellen hoe je zonder kunt
Hallo,
Sinds vandaag starten we met een nieuw project.
We moeten nu op school een teller maken die van 0 tot en met 999 gaat.
De getallen moeten op een sigment display komen.
Nu werd mij ook verteld dat de verlichting van dat display ook nog harder en zachter moest kunnen branden en dat kon met een ic ofzo weet niet wat.
nu had ik gevraagd naar schema of info zodat ik me voor kon bereiden maar dat krijg ik niet.
Nu is mijn vraag hoe zou je dat kunnen maken en welke dingen heb je nodig etc..
Gr Erik
diode
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
Hoe wil je het maken? uC of digitale poorten?
Je zeven segment displays kun je dimmen doormiddel van pwm.
Lithium
digitale poorten.. we zijn net op school met 1 en 0 begonnen met and nands etc..daarmee moeten we dat maken
Kijk eens op het net naar schema's met displays zoals klokken of frequentietellers. Daar kun je een hoop van opsteken en ideeen opdoen.
Die 'ouderwetse' schema's met logische bouwstenen zijn ook nog wel te vinden.
[Bericht gewijzigd door Zonnepaneeltje op ]
Lithium
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
begin eens met de volgende ic's op te zoeken :
7447 7490
de 7447 kun je 'moduleren : als je een pwm generatortje maakt met een 555 ben je er.
dus met drie stuks 7447 , drie stuks 7490 en 1 555 ben je er ( en nog ene paar weerstanden en wat condensatortjes...
Op 24 januari 2007 17:41:07 schreef free_electron:
begin eens met de volgende ic's op te zoeken :
7447 7490de 7447 kun je 'moduleren : als je een pwm generatortje maakt met een 555 ben je er.
dus met drie stuks 7447 , drie stuks 7490 en 1 555 ben je er ( en nog ene paar weerstanden en wat condensatortjes...
Datasheetjes bijzoeken en je komt er heus wel uit met een uurtje. Heb zelf ooit zoiets gebouwt en dat ging me goed af, terwijl ik geen opleiding doe. en met een beetje logisch denken is dat dimmen van je displays er goed tussen te bouwen.
sven
pointers don't kill programs, programmers kill programs
je kan de voeding voor de segmenten natuurlijk ook gewoon achter een regelbare voeding plaatsen
(te regelen tussen 0 & 5V bijvoorbeeld)
[Bericht gewijzigd door sven op ]
Peter Claus
It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple
Op 24 januari 2007 18:10:36 schreef sven:
je kan de voeding voor de segmenten natuurlijk ook gewoon achter een regelbare voeding plaatsen
(te regelen tussen 0 & 5V bijvoorbeeld)
Dat zal niet zo goed werken, LED segmenten dimmen door een regelbare spanning.
Zou niet beter de stroom geregeld worden?
edit : Bij nader inzien. Bedoelt dat de spanning van de logica en de segmenten appart zijn en ieder segment zijn eigen voorschakelweerstand. Dus werkt het toch.
[Bericht gewijzigd door Peter Claus op ]
Lithium
thnks mensen,
ik zal eens afwachten wat we op school voor schema krijgen.
Als ik het eerste deel van het schema krijgen post ik het hiet zodat jullie misschien al weten wat voor schema het gaat worden.
De belichting van de sigmenten moeten met een ldr automatisch geregeld worden...
Op 24 januari 2007 18:29:11 schreef Lithium:
thnks mensen,
ik zal eens afwachten wat we op school voor schema krijgen.
Als ik het eerste deel van het schema krijgen post ik het hiet zodat jullie misschien al weten wat voor schema het gaat worden.
De belichting van de sigmenten moeten met een ldr automatisch geregeld worden...
in dat geval kan je een spanningsdeler gebruiken in plaats van een regelbare voeding;)
Monster_Henry
My brain's all broken, but I'm feelin' alright, I feel like I'm chokin', but I'm feelin' alright, I'm goin' down fast, but I'm feelin alright, I'm not gonna last,but I'm feelin ALRIGHT! Oh Henry
Op 24 januari 2007 18:29:11 schreef Lithium:
Moeten er maar 2 verschillende niveaus zijn van verlichting? donker en licht?
want dan ben je met een ldr in een spanningsdeler klaar denk ik? transistor erachter eventueel?
Lithium
Mischien kan je beter een fotodiode fototranistor gebruiken. Deze reageren sneller dan LDR's en zijn ook wat linearder. Ik heb hier ergens een schema waar doormiddel van een fotodiode een regelbare spanning gerealiseerd kan worden.