Hallo allemaal, ik ben nieuw hier maar heb wel gelijk een moeilijke/lange vraag. Ik ben bezig met het maken van een looplicht hartje die onderaan begint en dan via twee kanten naar boven loopt. Ik heb er een printschema van in AutoCAD gemaakt maar nu is mijn vraag of als ik hem zo op school maak hij ook zal werken. Hij lijkt heel veel op het looplicht hier van de site maar is uitgebreid tot 8 LEDs en ik weet niet of ik het allemaal goed heb gedaan. Het zijn twee losse printjes zoals te zien is op de tekening en de minnen van alle transistoren worden nog aangesloten die zijn niet getekend (voor dat ik daar allemaal reacties op krijg;)) Dus mijn grootste vraag is klopt deze tekening.
Alvast hartelijk bedankt
Mvgr Egbert

Tekening: www.freewebs.com/egbertv/looplicht%20hartje.jpg
Van dit schema heb ik het afgeleid
Schema: www.freewebs.com/egbertv/schema.gif

Heb je ook een schema? Ik kan nu niet echt zeggen dat het een handige layout is. En maak er even jpg van, 2MB via een trage server is bijna een minuut wachten...

Sinds wanneer zitten er minnen aan transistors? Als je de emitter bedoelt dan zitten alle transistors verkeerd aangesloten, als dit tenminste van boven af gezien is... Nog een vraag.

Pak zsm een echt programma voor elektronica.

en vergeet trouwens ook de weerstandjes naar de basis'en niet!

Ja dat wil ik wel maar voor school moeten we persee met ACAD tekenen. En ik bedoelde de connectoren die zijn nog niet getekend/aangesloten.

Ik weet dat vervelende vraag is maar maybe kan iemand aan de hand van schema checken of hij werkt.

En welke programma zou jij dan adviseren??
Mvgr EV

Het leuke is aan een 4017 dat de uitgangen stroombegrensd zijn op 10mA. En op 10mA gaat de LED ook wel genoeg branden, je kan dus prima twee LED's en een 100Ω weerstand in serie aan de uitgang van een 4017 hangen.

Voor de rest, je hebt 7 LED's die aan uitgang Q0 t/m Q6 hangen, de reset moet dus op Q7 (pin 6) en niet op Q8.

Die potmeter gaat overgens spannende dingen doen zo..

Op 24 januari 2007 20:19:14 schreef Henry S.:

* klein is fijn reageert hier maar even niet op. ;)

Voor de rest, je hebt 7 LED's die aan uitgang Q0 t/m Q6 hangen, de reset moet dus op Q7 (pin 6) en niet op Q8.

Ten eerste heb ik 8 leds want ik heb Q0 - Q7 allemaal LEDs zitten en me reset zit dus op pin 9=Q8

Maar jullie denken dat dei met deze ACAD tekening wel gaat werken of heeft iemand al fouten ontdekt??
Mvgr EV

Oke, ik had die ene even niet gezien omdat ie zo weggepropt was daartussen.

Voor de rest, lees mijn post nog eens door. ;)

Op 24 januari 2007 21:20:03 schreef klein is fijn:
Oke, ik had die ene even niet gezien omdat ie zo weggepropt was daartussen.

Voor de rest, lees mijn post nog eens door. ;)

Ja je zegt die potmeter gaat spannende dingen doen, kan je me vertellen wat en als het fout is hoe ik het kan verbeteren.
Alvast bedankt
Mvgr EV

Op 24 januari 2007 20:46:30 schreef EV:
[...]
En welke programma zou jij dan adviseren??
Mvgr EV

Eagle, Ultiboard. Twee programma's die wel rekening met DRC en dergelijke houden.
Je potmeter had dan bij een correct schema nooit zo aangesloten worden.
Potmeter zit verkeerd aangesloten, volg de lijntjes, en werkt zo ook niet zo als het hoort.

Op 24 januari 2007 21:01:03 schreef klein is fijn:
Het leuke is aan een 4017 dat de uitgangen stroombegrensd zijn op 10mA. En op 10mA gaat de LED ook wel genoeg branden, je kan dus prima twee LED's en een 100Ω weerstand in serie aan de uitgang van een 4017 hangen.

Blijft vies om van de stroombegrenzing van een IC uit te gaan, dat doe je alleen met stroombronnen.

* klein is fijn reageert hier maar even niet op. ;)

Ik weet dat je doof bent voor m'n argumenten ;)