Wij doen het profielwerkstuk over knipperlicht en gebruiken daarvoor de timer NE555 maar we moeten de werking daarvan ook kennen, we hebben wel iets maar snappen de tekst niet : de ne555 timer bestaat uit twee comparatoren, een bistabiele flip-flop, een weerstanddeler, een condensator en een ontladingstransistor

Kan iemand helpen?

datasheet gelezen? daar kun je veel uit halen!

In de datasheet staat meestal beschreven hoe de binnekant eruit ziet. Teken dit na in p scice of iets anders en meten is weten.

Jullie zouden er eens eentje kunnen proberen na te bouwen of simuleren ? Lijkt me heel leerzaam.

Zie hier een schetsje van het inwendige van de 555 in een schakeling.
Over de 555 is buitengewoon veel informatie te vinden.

[edit]
En move -> schoolvragen. :)

We zouden graag wat uitleg willen hebben, wij hebben geen datasheet :s en we gaan ook net niks maken, we willen graag uitleg

Geen datasheet ?! ...

555 les 1: gebruik Google. :)

In princiepe eerst zelf goed lezen, dan pas vragen stellen.
Een klein beetje experimenteren is vaak overigens erg goed voor het begrip.

Les2 : Google is al lang gebruikt
Les3 : Google staat niks nuttigs
Les4 : Daarvoor gebruik ik dit forum

dank u

Ahum. Niet flauw bedoeld, maar in mijn ogen maken jullie je nu ietwat belachelijk.. :+

we hebben nog steeds geen uitleg

Op 26 januari 2007 17:34:46 schreef hallo1234:
Les3 : Google staat niks nuttigs

Dan ben ik toch wel even benieuwd op welke termen jij zoekt..

Hahahaha, die les 3 ... "Les3 : Google staat niks nuttigs"

Laten ze dat daar maar niet horen.

http://www.uoguelph.ca/~antoon/gadgets/555/555.html
http://en.wikipedia.org/wiki/555_timer_IC

en dat allemaal via:
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=555+timer+explanation&btnG…
Die andere 133000 links mag je zelf opzoeken

Vooral die eerste kan je zo copy-pasten in je werkstuk want zo schijnt dat tegenwoordig te werken.

[Bericht gewijzigd door fzwart op ]

Wijze les nummer 555: Het internet is niet in het Nederlands. Oke, een klein stukje dan. Het grootste deel is in het Engels. Wil je dan ook iets vinden, dan moet je zoeken op Engelse termen. Jamaar, 'timer NE555' is toch Engels? Jawel, maar denk je niet dat het wat specifieker kan? Met deze zoekterm krijg je zelfs de aanbiedingen om dat ding te kopen.

Op 26 januari 2007 17:42:27 schreef fzwart:
Vooral die eerste kan je zo copy-pasten in je werkstuk want zo schijnt dat tegenwoordig te werken.

>:)

Op 26 januari 2007 17:08:35 schreef hallo1234:
Wij doen het profielwerkstuk over knipperlicht en gebruiken daarvoor de timer NE555 maar we moeten de werking daarvan ook kennen, we hebben wel iets maar snappen de tekst niet : de ne555 timer bestaat uit twee comparatoren, een bistabiele flip-flop, een weerstanddeler, een condensator en een ontladingstransistor

Kan iemand helpen?

Smijt al die termen eens in Google...

Ohnee, er staat niks in Google, is ook zo... |:(

Op 26 januari 2007 17:25:38 schreef hallo1234:
We zouden graag wat uitleg willen hebben, wij hebben geen datasheet :s en we gaan ook net niks maken, we willen graag uitleg

waarom staat dit dan bij schoolvragen?
in de faq of ergens staat dat eigen inzet moet hebben!
uit de datasheets bij IC-Database op deze site
kan ik heel veel halen!

Op 26 januari 2007 18:54:26 schreef Andreesie:
[...]
waarom staat dit dan bij schoolvragen?
in de faq of ergens staat dat eigen inzet moet hebben!
[...]

Omdat we geen sectie voor luie personen hebben.

Op 26 januari 2007 19:15:24 schreef Henry S.:
Omdat we geen sectie voor luie personen hebben.

We hebben toch een trashcan?

Topic staat op de nominatie, maar we kunnen het nog steeds niet aanvinken. Hint @Jeroen, waar blijft die optie?