Speakers autoradio

Kijk, das nou eens een nuttige opmerking.
Ik woon zelf in Vlissingen en als je dan op een rustige zondag middag over de boulevard loopt, wordt je gek van alle mensen die het nodig vinden om met de ramen open, muziek op tien met een slakkegangetje drie keer langs te komen rijden.

tja, om even te reageren op alle reacties...
volens de handleiding van de versterker is deze erop ebouwd om te kunnen bruggen, maar goed dat staat in een boekje ervan.
momenteel heb ik dus de subwoofer (orgineel in een kastje)
aangesloten met een brug (dus 1X450 watt) op twee kanalen en op de overig tweee kanalen heb ik ik dan op elk kanaal 2 speaker van 100 watt staan (paralel).
de filters van de versterker is met een knop te regelen dmv high,low en full range.
voor de sub staat deze op low en de potmeter geheel open op 400 mhz.(50-400 mhz bereik)
voor de overige staat deze op high in het midden.
en het betreft een sub met enkele spreekspoel.

voor wat betreft de herrie die je wel eens hoort als je lekker in je tuin zit, is gewoonweg asociaal,dat ben ik geeel met je eens.
ik gebruik deze volume dan ook alleen op de auto(snel) weg, daar dit een cabrio is.
in de binnen stad of in dorpjes zal ik deze nooit op hoog volume hebben staan.
daar ik het zelf ook niet prettig vind als zo'n dreuncarretje voorbij komt.

voor wat betreft dat rms en al die bewoording, ik heb daar geen kaas van gegeten haha..

USB call 19ICF373 ++27.555++ just call and maybe i'll be there

dat ding is wel te bruggen maar niet 4 amps tegelijk!!

ik ben heel benieuwd hoe je gedaan hebt. het bruggen van een complementaire amp kan alleen met twee amps en niet met vier!

400 Hz is wel erg hoog hoor. waarom niet lager? de mije staat op 150 Hz en werkt perfect.

ik zal het wel eens proberen op 150 hz, maar dan ben ik van meningg niets te hoern uit de kast.

het overbruggen heb ik gedaan van kanaal 1 de + en van kanaal 4 de -
(zoals aangegeven in de handleiding)
nu is het:kan 1 +
kan 2 -
voor de woofer
kan 3 voor recht speakers
kan 4 voor links speakers

ik hoor het wel

[Bericht gewijzigd door dannythebarbarian op zondag 29 juni 2003 14:57:13

USB call 19ICF373 ++27.555++ just call and maybe i'll be there

Op 29 juni 2003 14:53:16 schreef dannythebarbarian:
ik zal het wel eens proberen op 150 hz, maar dan ben ik van meningg niets te hoern uit de kast.

dat is juist het mooie ervan, je hoort niet waar de lage tonen vandaan komen. maar je voelt het wel.

het overbruggen heb ik gedaan van kanaal 1 de + en van kanaal 4 de -
(zoals aangegeven in de handleiding)

moet kunnen zonder overbelasting, alleen is het effect hetzelfde als de min van kanaal 2 en 3. dus geen 900 watt.

nu is het:kan 1 +
kan 2 -
voor de woofer
kan 3 voor recht speakers
kan 4 voor links speakers

dit is een standaard configuratie en moet goed werken. die GX9004 heeft max 4 keer 225 watt. ik denk zo'n 50 watt RMS aan 4 ohm per kanaal. en 150 watt RMS in brug bij 4 ohm. maar 50 watt aan mid/hoog is erg veel.

hoeveel zekeringen zitten erin en welk ampere. wat is je kabeldikte?

nou het gaat idd om de gx9004 van terminator.
deze is word gevoed door een voedingssnoer van 5 mm doosnee.
deze komt van voor na achter toe en is gezekerd met 40 amp.snel.
wanneer het snoer achter aan komt zit die gekoppeld aan een tweede accu, en gaat vandaar na de versterker.
de min pool van de verstyerker gaat eerst na de tweede accu en dan komt deze op het cassis.
vwb de speakers er komt genoeg geluid uit, en de versterker staat geknepen op de kanalen anders bl;aas ik me de conissen eruit...
maar ik blijf vorralsnog zitten dat ik van de bassen weinig merk, ze zijn wel hoorbaar, maar daar blijft hert bij.
er zit geen "diepte"in... snappie?
cde versterker zelf is gezekerd met 30 amp.snel
bassen hoor je te voelen in mijn boekie en hoopte dat te bereiken, maar helaas

USB call 19ICF373 ++27.555++ just call and maybe i'll be there

5 mm als voedingskabel is wel een beetje mager, het dubbele zou beter geweest zijn. Wat voor subwoofer heb je en in wat voor kist zit hij?

30 ampere op de amp? das 360 watt max voor de hele versterker! niet veel dus. in mijn 2 keer 50 watt RMS amp zit ook een zekering van 30 ampere.

maar het gaat idd ook om de luidsprekerkast en speaker.

het is zo'n subwoofer die je haalt in de betere autozaken zoals technoshop.
het is zo'n ronde kist ""red alert"" volgens mij wel bekend.
dus een dikkere draad is wel wensbaar hiervoor?

USB call 19ICF373 ++27.555++ just call and maybe i'll be there

het zijn coax-speakers, het signaal voor de tweeter wordt door middel van een c-tje afgetapt. Het is inderdaad zoals al een paar keer eerder vermeld slim om wat headroom te nemen voor de luidsprekers, en die dus wat zwaarder te kiezen dan het RMS (!) vermogen van de radio. Let wel, ik betwijfel het ten zeerste of je die 45 W/kanaal er uit gaat halen. er is ook al een paar keer verteld dat als je de versterker te groot is (vermogenswijs) je je speakers snel kan opblazen, maar iets wat een luidspreker alhelemaal niet fijn vindt is DC, en die voor je aan je speakers zodra je je versterker te ver open zet (als je dus over bijv. 45 W gaat en de luidspreker 80RMS kan hebben). Maar om antwoordt op je vraag te geven, je kan er op aansluiiten wat je wilt, maar het is verstandig je luisprekers wat zwaarder dan 45 W te kiezen zeg 80 ofzo.

Op 2 juli 2003 23:06:53 schreef A. Audio:
maar iets wat een luidspreker alhelemaal niet fijn vindt is DC, en die voor je aan je speakers zodra je je versterker te ver open zet

dit is onzin, er ontstaat geen DC component als een versterker clip(tenzij de clipping alleen optreed tijdens de eerste sinus helft). de sinus word immers in beide toppen afgevlakt.