Op school zijn we bezig met een project
met een Auto-tje.
Nu wilde ik daar als extra knipperlichtjes in maken.

Toen heb ik het volgende schema gebruikt:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/15

En aangepast naar:
http://www.freewebs.com/discotheek-soundtrack/000015.gif

Kan dit werken of moet ik nog een paar aanpassingen maken?

Soldeer het zaakje even in elkaar.
En binnen notime heb je je eigen antwoord ;-)

schakelaar is goed geplaatst. nu heb je de keuze uit de linker rij of de rechter.

Maar je hebt zomaar 2ledjes per rij er bij gezet zonder een weerstand aan te passen. Wat dnek je zelf zouden zel fel branden?

Op 5 februari 2007 12:36:46 schreef basz:
schakelaar is goed geplaatst. nu heb je de keuze uit de linker rij of de rechter.

Maar je hebt zomaar 2ledjes per rij er bij gezet zonder een weerstand aan te passen. Wat dnek je zelf zouden zel fel branden?

Ben ik helemaal vergeten op te letten
Maar ik kom er niet aan uit hoeveel de weestand nu moet worden. Ik dacht:

Eerst stond een led een weerstad en een transistor in serie.
Over de led valt 2 volt over de transistor rond de 5 volt.
En dan blijft er 2 volt over voor de voorschakel weerstad. totale stroom led 20mA dan word de voorschakel weerstand 2/0.02 = 100 Ohm. Maar in de tekening staat 1000 Ohm ?

Wat is hier dan verkeerd aan of verkeerd berekent?

Want voor de nieuwe situatie word het dan:
Drie leds een weerstad en een transistor in serie.
Over de leds valt 6 volt over de transistor rond de 5 volt.
En dan blijft er 0 volt over voor de voorschakel weerstad. totale stroom led 20mA dan word de voorschakel weerstand 0/0.02 = 0 Ohm. ?

Dus is mijn voedende spanning te laag of er zit ook een fout in de berekening ?

Wat moet het dan wel zijn?

Nog eens rekenen: de spanning over een geleidende transistor is ~0V en de stuurstroom is verwaarloosbaar.

Op 5 februari 2007 17:42:54 schreef MGP:
Nog eens rekenen: de spanning over een geleidende transistor is ~0V en de stuurstroom is verwaarloosbaar.

Oke dat word dan:

nieuwe situatie:
Drie leds een weerstad en een transistor in serie.
Over de leds valt 6 volt
En dan blijft er 3 volt over voor de voorschakel weerstad. totale stroom led 20mA dan word de voorschakel weerstand 3/0.02 = 150 Ohm.

Klop dit dan nu wel?

De 5 volt over de Transistor is van de B/E niet van C/E.

Maar even narekenen voor de oude situatie:

Eerst stond een led een weerstad en een transistor in serie.
Over de led valt 2 volt over
En dan blijft er 7 volt over voor de voorschakel weerstad. totale stroom led 20mA dan word de voorschakel weerstand 7/0.02 = 350 Ohm. Maar in de tekening staat 1000 Ohm ?

???

Hoe zit dit dan ?

Uw antwoord is juist 150ohm ;)

Die 1k is voor een stroom van +-8mA
Bij een 9V batterij is het beter van leds te gebruiken die minder stroom verbruiken, daarom zijn keuze van een lage stroom.

Edit: de spanningsval over leds is afhankelijk van het type, dus de berekening aanpassen indien nodig.

[Bericht gewijzigd door MGP op ]

Op 5 februari 2007 17:16:10 schreef Dj-Bassie:
[...]
voorschakel weerstad

Schrijf eens tien keer weerstand.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

Op 5 februari 2007 18:58:34 schreef Henry S.:
[...]
Schrijf eens tien keer weerstand.

Beste Henry S. Moderator. Sorry van de taalfouten.

Maar ik ben behoorlijk DYSLECTISCH en probeer zo veel mogelijk taalfouten er uit te halen maar ik kan er niks aan doen sorry.

Ok, genoteerd, maar kijk aub ietje langer naar je tekst voor het posten. Vond de rest wel ok maar de missende n viel erg op.

Op 5 februari 2007 21:52:32 schreef Henry S.:
Ok, genoteerd, maar kijk aub ietje langer naar je tekst voor het posten. Vond de rest wel ok maar de missende n viel erg op.

Beste Henry,

Ik kijk mijn tekst altijd drie keer over, maar dyslectisch is dyslectisch. En een tip: Kijk zelf ook ietSje langer naar je tekst.

Op 5 februari 2007 18:24:51 schreef MGP:
Uw antwoord is juist 150ohm ;)

Die 1k is voor een stroom van +-8mA
Bij een 9V batterij is het beter van leds te gebruiken die minder stroom verbruiken, daarom zijn keuze van een lage stroom.

Edit: de spanningsval over leds is afhankelijk van het type, dus de berekening aanpassen indien nodig.

en MGP, superbedankt, dankzij je hulp ben ik er helemaal aan uit gekomen