Versterking koptelefoon ---> boxen

In zowel het linker als het rechter kanaal een weerstandje van 1K of zoiets en die aan elkaar knopen. Daarmee door naar je PA versterker. Dit is de meeste elementaire mengtrap.

In zowel het linker als het rechter kanaal een weerstandje van 1K of zoiets en die aan elkaar knopen. Daarmee door naar je PA versterker. Dit is de meeste elementaire mengtrap.

K bedankt. Weet iemand nog of er veel verschil zit tussen de 2 kanalen bij stereo? Anders gebruik ik de 2 lijnen voor 2 versterkers maar ik wil er 1 voor hoge en 1 voorlage tonen bouwen zal ik dan bepaalde dingen niet horen? Kan iemand me nog vertellen of ik dus gewoon diodes kan gebruiken zonder voorversterking? Ik denk dat het ook moet lukken door gewoon de versterker iets meer werk te laten doen.

[Bericht gewijzigd door Bliksem op maandag 21 april 2003 20:10:20

ok, gooi die shit ook uit mijn post... in princiepe zijn beide kanalen hetzelfde. Maar stereo geluid, heeft natuurlijk wel andere signalen... de specificaties zijn het zelfde.

Ik heb nog ff wat vraagjes. Ik wil dus een octocoupler gebruiken en heb net de infi op deze site hierover bekeken maar ik blijf met wat vragen zitten.

1. Het is denk ik ene standaard led is het dan ook een gewoon led voltage?
2. Wat houdt: verzadigingsspanning , stroomoverdrachtsfactor, isolatie-spanning en frequentie hier in?
3. Zijn die maximale spanningen en voltages van de transistor (lijkt me wel)

edit:
De doorgestreepte weet ik ondertussen al (bedankt sybrand).

isolatie spanning, is de spanning tot welke hij geisoleert is...

Dat over die verschillende kanalen, das natuurlijk niet waar dat het hetzelfde is, anders zou er geen stereo bestaan.
Bij stereo gaat het er juist om dat je op het ene kanaal de bas en de toetsen hebt, de gitaar op de andere kant en de drums en zang op allebij (of iets van die strekking) dus als jij het ene kanaal gebruikt voor je hoge tonen en in dat kanaal zitten toevallig alleen maar de bassen heb je alles op de verkeerde boxen zitten.

Ik weet trouwens niet of je van plan was om die muziek op de fiets te draaien, wees er dan wel van bewust dat de spanning die van je dynamo afkomt niet genoeg is voor je versterker (volgens mij)
Tenzij je heel hard kunt trappen! :)

Wat ook wel handig is (zeker voor op de fiets) Een paar computerboxen. Natuurlijk niet: daar heb je ook 220 Voor nodig! |:(

k bedankt dan maak ik er gewoon mono van.

Ik wilde een 12 volt accu kopen ik heb geen zin om met een dynamo te fietsen :)

Aangezien niemand m'n vraag over die octocoupler kan beantwoorden laat ik dat denk ik maar zitten. (tenzij iemand me het of kan uitleggen of me kan vertellen welke ik moet hebben).

Ik wil dus morgen alle onderdelen gaan halen maar ik ben op wat vragen gestuit (weer? ja weer!). Wat voor een heatsink moet ik hebben? er staat in het datablad als enige waarde 3graden/watt Ik ben er al achter dat dat een heatsink waarde is. Als ik hem aan m'n aluminium voorpaneel bevestig kijrgt ie dan genoeg koeling?

En ik wilde een volume regeling erin zetten. Ik neem aan dat dat gewoon een potmeter ertussen is. Maar moet ik die dan tussen de bron en de versterker zetten of tussen de versterker en de boxen?

Ok ik heb de Potmeter al gevonden.

Hier staat de link mocht iemand geintreseerd zijn.

Op 30 april 2003 21:09:05 schreef Bliksem:
Ik neem aan dat dat gewoon een potmeter ertussen is.

Ja,

Maar moet ik die dan tussen de bron en de versterker zetten

ja.

Kun je niet veel eenvoudiger een oude autoradio ergens op de kop tikken. Zit alles in en je bent meteen klaar. In dit tempo waarin je nu vorderd is de fietstocht al lang en breed voorbij voordat je met zelfbouw klaar bent denk ik.

[Bericht gewijzigd door Carel M. op woensdag 30 april 2003 21:46:29

Lol ja een auto radio zou ook wel handig zijn geweest maar die kunnen totaal niet tegen schokken en ik heb er te weinig geld voor.

Ik heb na deze week nog een week vakantie dus tijd zat denk ik zo :D.

Op 30 april 2003 21:52:10 schreef Bliksem:
maar die kunnen totaal niet tegen schokken

Wie heeft je dat wijsgemaakt? Wat denk je dat zo'n ding te verduren krijgt, zeker in oudere auto's, of hangt in jullie auto de radio in schokbrekers?

en ik heb er te weinig geld voor.

Kom er maar een halen hier. Garagebedrijven zullen vast ook nog wel oude exemplaren hebben liggen die anders de container ingaan.

[Bericht gewijzigd door Carel M. op woensdag 30 april 2003 22:01:30

Op 30 april 2003 21:59:24 schreef Carel M.:
Wie heeft je dat wijsgemaakt? Wat denk je dat zo'n ding te verduren krijgt, zeker in oudere auto's, of hangt in jullie auto de radio in schokbrekers?

Ik heb er weleens 1 in een scooter ingebouwd. De CD-speler heeft het dacht ik een maand volgehouden en dat was dan nog wel een nieuwe.

Bovendien zou het nogal lullig zijn aangezien iemand anders net een mp3 spelertje heeft gekocht en ik hem soort van heb belooft dat we die zouden gebruiken.

een optocoupler is niet zo geschikt voor audio, je wil liever een audioscheidingstransfo hebben voor een minimale vervorming :)

Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT

en als ik nu gewoon een diode zou gebruiken? de versterker zorgt er wel voor dat de spanningsval wegvalt. maar is een line signaal alleen positief of ook negatief?

En denken jullie dat één 10 watt versterker genoeg is vor 2x 25watt rms speakers?

[Bericht gewijzigd door Bliksem op donderdag 1 mei 2003 11:27:37

Ok ik zie dat de TDA 2003 zelf al bescherming heeft. Ik heb dus net die speakers gehaald en ik zie nu dat ze 4 ohm zijn. Ik zie nu in het datablad dat je die ook gewoon kan pakken maar dat het dan een 6 watt versterker is. :( Zal ik dan maar de 40 watt versterker bouwen? Die heeft hetzelfde voltage namelijk. er staat alleen dat die een luidspreker van >4 ohm nodig heeft. Kan 4 ohm dat net wel of net niet. En als het niet kan kan ik dan een 8ohm luidspreker maken door de 2 luidsprekers in serie te zetten?

[Bericht gewijzigd door Bliksem op donderdag 1 mei 2003 15:39:48

Op 1 mei 2003 15:34:59 schreef Bliksem:
Ok ik zie dat de TDA 2003 zelf al bescherming heeft. Ik heb dus net die speakers gehaald en ik zie nu dat ze 4 ohm zijn. Ik zie nu in het datablad dat je die ook gewoon kan pakken maar dat het dan een 6 watt versterker is. :( Zal ik dan maar de 40 watt versterker bouwen? Die heeft hetzelfde voltage namelijk. er staat alleen dat die een luidspreker van >4 ohm nodig heeft. Kan 4 ohm dat net wel of net niet. En als het niet kan kan ik dan een 8ohm luidspreker maken door de 2 luidsprekers in serie te zetten?

in serie geeft dat 8 ohm ja

My Tube is bigger then yours

hey maar als ik ze dan parralel op die 10 watt versterker zet heb ik wel 10 watt of niet? want parrallel is het dan toch 2 ohm?

My Tube is bigger then yours

Ik ben alles nu in elkaar aan het zetten ( heb al een kist met de speakers erin en een accu maar nu moet de print nog) en ik loop toch weer tegen een vraag aan.

In het versterkercircuit moet de ene draad van de bron naar de versterkings ic en de andere naar de -. In de eenvoudige toonregeling staat alleen het tekentje dat ze allebei aan de ground moeten. Die heb ik natuurlijk niet. Moet ie dan gewoon aan de massa ook of dan verder dat niet verbinden ( alleen aan elkaar dan).

Is het trouwens een probleem dat ik geen ground heb? Het lijkt me niet maar ik wilde het maar even naavragen.

Mijn vraag is al beantwoord door Aedelon die meteen een goeie les elektronica heeft gegeven.

BEDANKT AEDELON!

K hij is af en hij heeft het de hele rit overleefd. Ik heb nog wat pics gemaakt. Aangzien geocities geen plaatjes laat linken en ik geen zin had in 6 links naar plaatjes heb ik maar even een page gemaakt.

De foto's staan hier.

Ik wilde ook nog iedereen bedanken die me heeft geholpen en dan in het bijzonder aedelon die me vooral over msn enorm heeft geholpen.

...

[Bericht gewijzigd door Antoine op vrijdag 16 mei 2003 19:38:48