Spoel

Alleen berichten met de trefwoorden “digitale voeding” worden getoond. Alle berichten tonen

Ik maak als eindwerk een regelbare voeding, met een digitale uitlezing.
Om de basisprint te verbinden met de print voor de digitale uitlezing heb ik 3 aansluitklemmen, VS, CS en COM aan de basisprint. Deze moet ik verbinden met de VS, CS en COM van de digitale uitlezing, maar aan de COM staat een spoel in serie.
M.a.w. de VS en CS moet ik gewoon met elkaar verbinden, maar tussen de twee COM's staat een spoel (4700 µF).
Is dit mss voor de lage frequenties weg te filteren, maar waarom dan, van waar komen die...?
Wat gebeurt er als ik de spoel weg laat, heeft dit nut...?
Thx!

Henry S.

Moderator

Wat spoelen vaak doen in voedingslijnen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 17 februari 2007 00:09:49 schreef Henry S.:
Wat spoelen vaak doen in voedingslijnen.

Als ik het zou weten, zouk het nie vragen eh...

Henry S.

Moderator

Op 17 februari 2007 00:34:22 schreef Mathieuke:
[...]

Henry doelt meer op achter de spoel -> belasting = stroom

Nee, het antwoord is correct, het gaat om die onderdelen.

Het zijn oa digitale componenten en die storen.

De hamvraag is of je die storing in je te meten onderdeel wilt hebben of niet!

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 17 februari 2007 00:41:42 schreef Henry S.:
[...]
Nee, het antwoord is correct, het gaat om die onderdelen.

Het zijn oa digitale componenten en die storen.

De hamvraag is of je die storing in je te meten onderdeel wilt hebben of niet!

Heb ik dan toch gelijk dat de spoel daar staat als filter ?

Op het schema zie je dat ik eigenlijk "aftak" om naar mijn print voor digitale uitlezing te gaan. De spoel zal "vuile" signalen wegwerken zodat mijn IC's "ongestoord" kunnen werken? En ook omgekeerd?
Bedankt eh !!!!!

Je bedoelt, moest die spoel er niet staan zou je aan de uitgangsklemmen van mijn voeding (zie schema) storing kunnen meten met je oscilloscoop? En nu dat die spoel er staat zal de storing tot een minimaal gebracht worden, zodat je een mooie gelijkspanning krijgt zonder storing :) ... ?

Kwil nog een ambetant doen :), waarom die spoel niet vervangen door een condensator? Of condensator en spoel in serie zetten...?

Want deze vraag kan de jury mij ook stellen, kheb dat al ondervonden op de tussentijdse verdedeging ;).

Bedankt Henry !!!!

Sine

Moderator

Lijkt me ook sterk dat die ICL's storing uit hun ingang gooien ...

IIRC is die zelfs extreem hoogohmig, ( als in 10Mohm ) dus het hele nut van die spoel ontgaat me een beetje ...

-edit-

Ho ! Hij zit in de massa lijn ... dat is andere koffie !

Maar dan nog lijkt het me eerder dat hij storing vanuit de voeding ( of eerder een HF(?) belasting ) uit de paneelmeter moet houden, die dingen zijn behoorlijk gevoelig voor storingen namelijk.

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 21 februari 2007 01:07:02

Dus deze zorgt dan dat de IC geen storing krijgt vanuit de voeding...?

Henry S.

Moderator

Ja, dat klopt. Die meters zijn heel erg gevoelig. De voeding zelf pikt ook ruis ed op, onder andere dus ook van ICL's en aansluitkabels zijn ook goede antennes.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.