Studiekeuze

Hallo,

ik zit nu in het 2de jaar Latijn dat wil zeggen dat ik volgend jaar een andere richting moet kiezen.
Ik zat te denken om naar het moderne te gaan.
Als ik moderne wiskunde wetenschappen volg is dat dan goed om verder te doen in de elektronica-buisness?

Ik weet dat ik het aan het CLB kan vragen maar ik vraag het toch liever aan de kenners.

Dank

klein is fijn

Moderator

De Studie Loopbaan Begeleider / Decaan is de kenner voor dit soort dingen. ;)

De meeste mensen van hier die werken in de elektrowereld zijn waarschijnlijk totaal onbekend met het schoolsysteem van nu.

maar... wiskunde is natuurlijk altijd handig bij electronica!!!

De grootste moeilijkheden liggen daar waar we ze niet zoeken. [Goethe]

Ik heb in het middelbaar ook een algemene vorming gehad, wetenschappen-wiskunde, en de wiskunde is effectief wel handig in elektronica.
De elektronica begint meestal zodanig basis dat veel vooropleiding meestal niet nodig is, voor wiskunde is het meestal wel makkelijker een goede basis te hebben.

[Bericht gewijzigd door Pieterjan V. op maandag 26 februari 2007 21:26:41

@ pieterjan Vyncke --> in welke schook heb jij gestudeerd?

Middelbaar? Pleinschool in Kortrijk. (8u wiskunde overigens)
Nu in het 2de jaar Industrieel Ingenieur. (PIH Kortrijk)

Goede avond,

Ik heb een paar jaar geleden zo wat het zelfde probleem gehad!

Ik moest in het tweede ook kiezen voor een nieuwe richting en dacht ook om later iets met elektronica te gaan doen...

Dus heb ik gekozen voor Wetenschappen-talen in het 3de jaar!
Waar ik nog steeds spijt van heb! Ik zit nu in het laatste jaar secundair en volg Elektriciteit - Elektronica. Het is een theoretisch technische richting, je krijgt veel wiskunde, (wel geen acht uur :p) maar 5. Ook krijg je veel theorie over alle basis van elektriciteit en elektronica, wat zeer handig is als je verder wil gaan in de elektronica!

Ik vind het een zeer toffe richting en ben blij dat ik toch overgeschakeld ben! Als ik je wel een tip mag geven: als je van plan bent zo een richting te gaan volgen, dan kan je het best zo snel mogelijk doen. Ik ben pas in het vierde overgeschakeld en had dus één jaar basis gemist! Ik moest dit allemaal inhalen wat het natuurlijk allemaal wat moeilijker maakte...

Ik weet niet of er bij jou in de buurt een school is waar je deze richting kan volgen... maar ik hoop dat je de juiste keuze weet te maken ;)

groeten nick

High met Henk

Special Member

na elektronica?? Simpel dan ga je toch bloemschikken :+:+

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Anoniem

ja, net als Henry S. :+:+:+:+:+:+:+:+:+:+:+:+

maar volgend jaar komt en nieuwe 2e Fase,
en daar moet je weer anders kiezen(ik verwacht dat je op het middelbare zit)
en als ik dan electronica wil doen,kan dat niet, en moet ik gewoon NT kiezen, en dan op HBO iets met electronica kiezen:(:(:(:(:(:(:(

free_electron

Silicon Member

Op 26 februari 2007 21:30:14 schreef Pieterjan Vyncke:
Middelbaar? Pleinschool in Kortrijk. (8u wiskunde overigens)
Nu in het 2de jaar Industrieel Ingenieur. (PIH Kortrijk)

pleinschool ... is dat het vroeger St-jozef of zoiets ? aan het 'plein' in kortijk ?

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Ja.
St-Jozef, 't Fort, Ten Broele en Bijstand zijn gefusioneerd tot 'De Pleinschool' en de gebouwen van Bijstand zijn verkocht voor een nieuw winkelcentrum te placeren (der is veel meer onteigend dan dat ze, maar da doet weinig ter zake)

De eerste 2 jaren na de fusie waren nogal hectisch, maar nu draait het wel vrij goed.

Henry S.

Moderator

Op 28 februari 2007 21:29:42 schreef Andreesie:
ja, net als Henry S. :+:+:+:+:+:+:+:+:+:+:+:+

M'n profiel gelezen, maar de clou ontgaat je totaal...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem voorgehad..
Ik kwam van ASO (wetenschappen) en ben overgeschakeld naar industriele wetenschappen (tso). Deze richting bevalt me zeer goed. Heb ook nogaltijd 8u wiskunde en heb ook 2u electronica per week. weliswaar is dit maar de basis dat we krijgen van electronica.. in ieder geval, volgens mij een zeer goede richting om verder te gaan met electronica

Op 26 februari 2007 21:03:51 schreef FullPower:
maar... wiskunde is natuurlijk altijd handig bij electronica!!!

elektronica IS wiskunde.
ik loop nu op het 2e jaar HBO en het is me behoorlijk tegengevallen. er zijn veel mensen afgevallen die het onderschat hebben of er gewoon niet zoveel tijd in wilden steken.
Ik kan alleen maar zeggen dat de studie moeilijker is dan dat je van te voren denkt.
Ik denk dat het 1 van de moeilijkste hbo-studies is die er is maar ik kan niks over WO zeggen natuurlijk. maar daar zullen de verhoudingen vast niet veel anders zijn...

@henry: er ontgaat hem wel meer ;)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Ik ben zelf industrieel ingenieur in de elektronica, en minder dan 5% van mijn kennis heb ik geleerd op school.

Op school ga je geen elektronica leren, dat moet je zelf doen. Zorg dat je op school een goede basis krijgt, wiskundig inzicht is belangrijk om op hoog niveau aan elektronica te kunnen doen.

Op 1 maart 2007 20:59:41 schreef subsonik:
Ik ben zelf industrieel ingenieur in de elektronica, en minder dan 5% van mijn kennis heb ik geleerd op school.

Op school ga je geen elektronica leren,

kan ik me goed voorstellen voor industrieel ingenieur... echt waar...

als je nu al weet dat je zowiezo in de electronica zal verder gaan raad ik IW of technische richting met electronica aan.
heb zelf ASO gedaan en heb ik eerlijk gezegd niet veel aan gehad voor bachelor electronica. (behalve talen, wiskunde chemie en fysica, maar dit is maar een klein en weinig belangrijk deel van de opleiding)

Zelf zit ik nu op het voorlaatste, secundaire jaar van de richting elektriciteit-elektronica.

Dit is een zeer theoretische richting (geen praktijk, wat heel erg jammer is). De basis wordt je wel erg goed uitgelegd, maar om het in de praktijk te zien moet je thuis bezig zijn met elektronica.

Wat de algemene vakken (wiskunde, Nederlands, Frans, etc.) betreft, deze zijn nog in overvloed aanwezig. Zelf heb ik nog altijd 4 uur wiskunde, 2 uur Nederlands, etc. Toch is vooral belangrijk dat je je technische vakken op een hoog niveau brengt. Je moet kijken of je goed bent in de technische vakken en als je daar goed in bent, kan je verder.

Algemene vakken zijn er om de zogezegd degelijk te kunnen rekenen en spreken. Daarom zetten ze deze ertussen.

Jij hebt wel een achterstand, omdat je van het ASO komt. Toch is deze afstand bijzonder klein, want in het derde jaar begint "het feestje" pas. Dan ga je alles zien, wat je later beroep wordt.

Erwin

Je zou er ook kunnen voor opteren, zo min mogelijk specifiek
te gaan in je middelbare opleiding. Ik denk dan aan een richting
als wiskunde wetenschappen. Ikzelf heb Latijn Wiskunde gevolgd, 6 uur
wiskunde trouwens. Ik zit nu in het tweede jaar Burgerlijk Ingenieur
in Leuven. Ik heb eigenlijk nooit enig nadeel gehad van mijn 'beperkte' middelbare opleiding.

Door een vrij algemene richting te kiezen houd je dus alle mogelijkheden over om later de studiekeuze te maken die je echt wil.

GJ_

Moderator

Met een knap diploma op zak, een berg goede wil, wat geluk, goede sociale vaardigheden, netwerken en een kruiwagen kun je alle kanten op.
Bij mij werkte dat in ieder geval wel het beste (op dat diploma na dan).
En zo is het veel van mijn collega's/kennissen ook vergaan. Er zijn er maar weinig met een diploma dat aansluit bij het uiteindelijke beroep.

En het advies van KIF is hier uiteindelijk het enige juiste advies. Hier krijg je alleen maar adviezen van mensen die putten uit eigen ervaringen, ook wel barpraat genoemd;-)

[Bericht gewijzigd door GJ_ op woensdag 7 maart 2007 20:49:10

Op 28 februari 2007 21:29:42 schreef Andreesie:
ja, net als Henry S. :+:+:+:+:+:+:+:+:+:+:+:+

maar volgend jaar komt en nieuwe 2e Fase,
en daar moet je weer anders kiezen(ik verwacht dat je op het middelbare zit)
en als ik dan electronica wil doen,kan dat niet, en moet ik gewoon NT kiezen, en dan op HBO iets met electronica kiezen:(:(:(:(:(:(:(

in het schoolsysteem van nu krijg je simpelweg pas te maken met "echte" electronica op het HBO. Ik zit nu in 5 Havo en heb N&T gekozen en het enige wat ik gehad heb is een beetje spelen met schakelborden bij natuurkunde........

Maar het voordeel in het nieuwe systeem is dat er steeds meer technasiums bij komen. Daar (kan) veel electronica in voorkomen!

Low cost Mantis CNC bouwebeschrijving zie www.basmolkenboer.nl