h-brug voor dc motor

Hallo Allemaal!

Ik moet een motor van ongeveer 16 ampere 12v links en rechtsom aansturen met een pwm signaal.

Het pwm signaal heb ik voor links en rechtsom. Het signaal is een blokvorm van 5 volt.

Ik heb twee soorten mosfets.. een IRF530 en een irf 9530.

Weet iemand of kan iermand mij uitleggen hoe ik een schakeling maak met deze fets met een paar diodes dat als beide signalen laag zijn de motor een vrijloop heeft?

Wat helemeel een luxe zou zijn is als er een een veiligheid in gebouwd zit dat als beide signalen hoog zijn niet de 4 fets tegelijk open staan.

alvast hartsikke bedankt!

http://www.uploadarchief.net/files/download/H-brugI.png
Als beide ingangen 0 zijn, of als beide ingangen hoog zijn, wordt de motor niet aangestuurd. Dit is wel een basisschakeling, die vast verbeterd kan worden.

Update:
Bovenstaand schema NIET gebruiken in die primitieve vorn!

Iets als dit is beter geschikt:
http://prosje.be/CO/Schemas/VerbeterdeH-brug.png

D3 ... D6 en T3 ... T6 dienen gekozen te worden naargelang de te verwachten stroom.

[Bericht gewijzigd door pros op 18 juni 2010 17:00:18 (37%)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Pros! Ik denk dat dit precies is wat ik nodig heb!

hartstikke bedankt!

Volgens mij moeten er ook nog diodes over de fet's of hoeft dat niet bij fet's?

Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously

Deze FET's hebben ingebouwde zenerdioden.

Hallo,

Als ik de brug aan wil sturen met 12 volt pulsen Moet ik de weerstanden of de transistor dan aanpassen?

Je kan R1 en R2 verhogen (6k8 ... 10k) omdat anders T1 en T2 toch wel te veel basisstroom krijgen.
Anderzijds, als je PWM-spanning even hoog is als de voedingsspanning, kan je de gates van T3 ... T6 rechtstreeks aansturen, liefst met een weerstand van 47R in serie. Maar dan moet je er wel voor zorgen, dat die stuurspanning ofwel 0V ofwel 12V is; bij een spanning van 6V gaan zowel de P- als de N-mosfet geleiden, met alle gevolgen vandien.

Op 12 maart 2007 18:58:05 schreef rickg:
Hallo Allemaal!

Ik moet een motor van ongeveer 16 ampere 12v links en rechtsom aansturen met een pwm signaal.

Het pwm signaal heb ik voor links en rechtsom. Het signaal is een blokvorm van 5 volt.

Waarom gebruik je niet een speciaal driver IC daarvoor zoals de Ir2104. Voordeel daarvan is dat je niet 2 fets tegelijkertijd aan hebt staan, ze schakelen sneller zodat je speciaal met PWM veel minder verliezen hebt. En je kunt allemaal dezelde fets gebruiken omdat er een High side driver in zit. Ze kosten ca 2 euro.

Op 15 maart 2007 15:12:46 schreef floppy:
[...]
Waarom gebruik je niet een speciaal driver IC daarvoor zoals de Ir2104. Voordeel daarvan is dat je niet 2 fets tegelijkertijd aan hebt staan, ze schakelen sneller zodat je speciaal met PWM veel minder verliezen hebt. En je kunt allemaal dezelde fets gebruiken omdat er een High side driver in zit. Ze kosten ca 2 euro.

Ik denk dat dat is omdat hij 16A moet schakelen. Dat vinden de meeste geintegreerde dingen niet leuk.

Op 15 maart 2007 15:51:08 schreef lemming_nl:
[...]Ik denk dat dat is omdat hij 16A moet schakelen. Dat vinden de meeste geintegreerde dingen niet leuk.

Ik heb het over een driver IC dat de de MOSfets aanstuurt.
De fets voor de stroom en het IC voor de aansturing.
Power mosfets hebben een nogal hoge gatecapaciteit en als je die met een transistor met een collector weerstand gaat aansturen schakelen ze niet zo snel dus bij PWM grote verliezen. Als je pech hebt geleiden de beide fets ook nog gedurende een korte tijd alletwee en dat is niet zo leuk.

Hallo,

Ik heb nu 4.7k voor de transitor staan.. Ik krijg mooie pulsen van 12 volt voor de weerstand maar na de transistor kan ik met de scope nergens geen pulsen meer vinden. Kan dit omdat de basis stroom te groot is of krijgt de transistor te weinig stroom?

4k7 moet perfect werken met 12V. Is het laag-niveau van je pulsen wel 0V? Welke collectorspanning meet je?
En welke PWM-frequentie gebruik je? Toch geen 10MHz of zo, want dan hebben de transistors niet de tijd om uit verzadiging te geraken.

Als eerst hartstikke bedankt voor jullie reacties!

De schakeling is als volgd:
Ik krijg uit 2 uitgangen van een Hef-4000 serie 'en'-poort IC een puls signaal van 12 V De 2 uitgangen geven aan of Een schakeling voor die ic bepaald de pulsbreedte en uit welke uitgang de pulsen moeten komen (linksom /rechtsom)
Ik heb de schakeling helemaal na gebouwd en de weerstanden r1 en r2 vervangen voor 4k7.

De collector van de transistor is het pootje dat in verbinding staat met de gate van t3 en t5 (uitgaande van transistor t1) als ik het goed heb. De spanning ten opzichte van de ground is +/- 1.7 volt

Het laag niveau van de pulsen schommeld een beetje tussen de 0.02 en 0 volt.

De frequentie van de schakeling ligt tussen de 500 en 5000 Hz

Als de basis van T1 laag is moet op de collector de voedingsspanning staan. R3 trekt de collector namelijk naar de voedingsspanning.
Zitten je transistors en fets wel goed aangesloten?

Trouwens, een nadeel van deze schakeling is dat wanneer er *geen* stuursignaal komt, de motor wordt kortgesloten door de twee bovenste/ twee onderste fets. Dit geeft een remwerking op de motor.
Mooier is het om met vier stuursignalen te werken.

[Bericht gewijzigd door Zonnepaneeltje op 15 maart 2007 20:53:48

Op 15 maart 2007 20:40:24 schreef rickg:
De collector van de transistor is het pootje dat in verbinding staat met de gate van t3 en t5 (uitgaande van transistor t1) als ik het goed heb. De spanning ten opzichte van de ground is +/- 1.7 volt

Da's niet zoals het hoort. De spanning hoort daar ofwel 12V (ingang aan basisweerstand = 0V) of lager dan 0.5V (ingangsspanning hoger dan pakweg 5V) te zijn. De frequentie is in ieder geval niet overdreven hoog. Probeer het toch maar eens door een gelijkspanning op de ingang(en) te plaatsen. Dan heb je alvast een stabiele meting.

Het laag niveau van de pulsen schommeld een beetje tussen de 0.02 en 0 volt.

Da's OK.

Ik heb net even gemeten aan de schakeling. Als ik hem aan de massa hang dan is de spanning van de collector ongeveer 2.2 volt. Als ik voor de weerstand van 4k7 er een spanning van 12 volt op zet zakt de spanning iets terug naar 1.7 volt

Da's helemaal niet goed. En buitengewoon raar bovendien. Heb je dat aan beide transistor's? Dan zou ik er op gokken dat je emitter en collector omgewisseld hebt. Maar meer dan een gok is het niet...

Idd De transistor zat verkeerd om!

Pros bedankt!

Op 12 maart 2007 19:56:44 schreef pros:
[afbeelding]
Als beide ingangen 0 zijn, of als beide ingangen hoog zijn, wordt de motor niet aangestuurd. Dit is wel een basisschakeling, die vast verbeterd kan worden.

hmm. moet daar niet nog een (kleine) weerstand in het midden tussen de gate van de n-fet en p-fet. Want de fet hebben nog wel wat capacitieve eigenschappen. Als freq hoog is of je schakelflank niet stijl genoeg. Ben je toch heel even kortsluiting aan het maken. en je fets onnodig aan het opstoken.

Hierdoor is deze schakeling alleen geschikt voor kleine stromen. Omdat de capacitieve eigenschappen van de fet dan klein zijn. Verder zou ik in de ground lijn een kleine weerstandje opnemen. Zodat je moet de scope de schakel eigenschappen kan meten.

Op 12 maart 2007 18:58:05 schreef rickg:
Hallo Allemaal!

Ik heb twee soorten mosfets.. een IRF530 en een irf 9530.

Weet iemand of kan iermand mij uitleggen hoe ik een schakeling maak met deze fets met een paar diodes dat als beide signalen laag zijn de motor een vrijloop heeft?

Wat helemeel een luxe zou zijn is als er een een veiligheid in gebouwd zit dat als beide signalen hoog zijn niet de 4 fets tegelijk open staan.

alvast hartsikke bedankt!

Uit zijn hoofd hebben beide fets die je uitgekozen hebben een behoorlijke hoge Rds ik zou kijken naar een moderene met een lagere Rds, moet niet meer zijn dan een tiental milli ohms.

Een fet driver maken voor een 16A schakelstroom conventioneel is niet heel makkelijk omdatde schakelstromen voor de fet zo enkele ampere zijn (nsec). Ik zal hieronder beschrijven hoe ik het zou doen. maar misschien is het handiger als je bij bv www.irf.com gaat kijken voor een fet driver.

Maak een totempaal van een npn en pnp transistor. zet hierachter een 4 weerstand deler. stel deze weerstanden zo in dat in rust beide transistoren sperren. In het midden van de 4 weerstand deler is je schakel punt. Als je dit punt naar vcc of gnd trekt met zal je fet schakelen.

Success

ik heb nu 2 andere fets gebruikt.
p 140 nf55
sup65p06

ik moet ongeveer 120 A schakelen.

Ik begrijp niet helemaal hoe ik de totempaal moet zien. heb je misschien een tekening?

alvast bedankt

Welke weerstand zou ik moeten gebruiken tussen de gate van de n channel en p channel fet? Is de kans op kosrtsluiting dan helemaal weg?