Op 12 maart 2007 18:58:05 schreef rickg:
Hallo Allemaal!
Ik moet een motor van ongeveer 16 ampere 12v links en rechtsom aansturen met een pwm signaal.
Het pwm signaal heb ik voor links en rechtsom. Het signaal is een blokvorm van 5 volt.
Ik heb twee soorten mosfets.. een IRF530 en een irf 9530.
Weet iemand of kan iermand mij uitleggen hoe ik een schakeling maak met deze fets met een paar diodes dat als beide signalen laag zijn de motor een vrijloop heeft?
Wat helemeel een luxe zou zijn is als er een een veiligheid in gebouwd zit dat als beide signalen hoog zijn niet de 4 fets tegelijk open staan.
alvast hartsikke bedankt!
Uit zijn hoofd hebben beide fets die je uitgekozen hebben een behoorlijke hoge Rds ik zou kijken naar een moderene met een lagere Rds, moet niet meer zijn dan een tiental milli ohms.
Een fet driver maken voor een 16A schakelstroom conventioneel is niet heel makkelijk omdatde schakelstromen voor de fet zo enkele ampere zijn (nsec). Ik zal hieronder beschrijven hoe ik het zou doen. maar misschien is het handiger als je bij bv www.irf.com gaat kijken voor een fet driver.
Maak een totempaal van een npn en pnp transistor. zet hierachter een 4 weerstand deler. stel deze weerstanden zo in dat in rust beide transistoren sperren. In het midden van de 4 weerstand deler is je schakel punt. Als je dit punt naar vcc of gnd trekt met zal je fet schakelen.
Success