preamp 100W amp MK2

Ben dus maar eens begonnen met de voorversterker van deze:
http://sound.westhost.com/project27.htm

http://img338.imageshack.us/img338/6421/p27f1jk5.gif

alle componenten gevonden en een mooie pcb geetst
(let niet op de text want die staat verkeerd om, heb ik al gecorrigeerd bij getste versie)

http://img340.imageshack.us/img340/4800/preampfinaleq3.png

opzet had mischien wat simpeler gekunt ik weet het
dus ideen hierover zijn ook meer als welkom.

na lang zoeken..
zelfs de opa2134 van burr brown kunnen vinden.(8eurie)

en nu werkt het niet!
heb alle printbanen gecontroleerd en ben het schema wel 6x nagelopen.
en ik kan niks vinden.
mischien een mogelijkheid:
voor C8 had ik alleen een polaire tantaal
had zo gauw geen andere, alleen lijkt het mij stug dat het daarom niet werkt.

heb de voorversterker output via een mengpaneel en dan naar een versterker gebracht.
ik hoor niks en mijn speaker danst op en neer.
dus vandaar een second opinion.
mischien zie ik wel iets over het hoofd??
heeft iemand deze al eens gebouwd?

Waar ben ik aan begonnen!

Euhm, een audio-schakeling _nooit_ testen als je een paar basic checks nog niet gedaan hebt. Minstens eens kijken of er geen DC staat op de voornaamste punten: de potmeters, uitgangen van de opamps.

Aan C8 kan het niet liggen dat het niet werkt. Maar een tantaal op die plaats is absoluut uit den boze voor de geluidskwaliteit. Dan nog liever een elco'tje van 1 à 10µF.

Henry S.

Moderator

Je GND's zitten niet aan elkaar... het kan gewoon niet werken.
C8 mag polair zijn, maar liever geen tantaal.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

heb alle grounds aan elkaar via de connectie pinnen.
kwam er idd achter dat ze anders niet verbonden waren.
zijn nu dus wel verbonden. en ja ook met de ground van de psu.

hier een plaatje van de psu
http://img256.imageshack.us/img256/4523/p27f3dl2.gif

en tsja voortaan even nameten idd.

die tantaal eruit dus.

Waar ben ik aan begonnen!
Henry S.

Moderator

Dan heb je nu aardlussen.
Stermassa gebruiken, ingang, uitgang en voeding gescheiden houden en op 1 plaats samen laten komen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 13 april 2007 01:52:34

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ah je bedoeld alles apart totdat het op een punt samen komt.
heb de voeding 15+ 0 15- en die 0 dus ook apart.
moet ik ook alles scheiden op de pcb.

oke , dan zal ik dat eens proberen en anders wordt het gewoon een nieuwe pcb met aparte connector pinnen voor de gnd punten.

maar is dat zo funest dat daardoor de hele mikmak niet werkt??

Waar ben ik aan begonnen!

Waarom heb je je grote kopervlakken niet aan GND?? Een betere GND kun je je niet wensen.
Eerst alle signaal lijnen routen, dan de voedingen, en als laatste de GND dmv 'aardvlak' naar je componentjes.
Ik weet niet of je in jouw programma dit kan doen, maar lijkt me stug van niet.
En ooit gehoord van 45 graden bochten?

Succes, Jordi

p.s. vraagje, wat is het nut van die tweede brugcel in de voeding tussen aarde en GND? Nog nooit gezien eigenlijk.

[Bericht gewijzigd door Jordi op vrijdag 13 april 2007 10:55:02

Bier zonder alcohol is als een beha aan een waslijn: het beste is er uit!

diodes zorgen voor een zachte clipping karakterestiek bij het opschroeven van het volume

ok zal het zo ook eens een poging geven.
kijken of deze print nog te redden is anders begin ik met een nieuwe.
maar wat is dan het nut van 45 graden bochten?

[Bericht gewijzigd door Merijn op vrijdag 13 april 2007 12:15:33

Waar ben ik aan begonnen!

Stroom gaat niet zo graag door 90 graden bochten. Kabels met hoge stoomdoorvoer leggen zichzelf recht.

Ten tweede zouden elektromagnetische velden zich concentreren rond de hoek van de bocht en zo een verhoogd EMI straling vormen op dat punt. De karakteristieke impedantie
zou op het punt van de hoek verlaagd worden, omdat een hoek van 90 graden op dat punt een groter oppervlakte vormt dan de rest van het spoor. Op dat punt ontstaat er dus een impedantie mismatch, en dat zorgt voor ruis en storing op dat punt.

Bier zonder alcohol is als een beha aan een waslijn: het beste is er uit!
Henry S.

Moderator

Op 13 april 2007 10:50:48 schreef Jordi:
Waarom heb je je grote kopervlakken niet aan GND?? Een betere GND kun je je niet wensen.
Eerst alle signaal lijnen routen, dan de voedingen, en als laatste de GND dmv 'aardvlak' naar je componentjes.

Maar wel uitkijken dat je het massavlak niet als afvalputje behandelt!
Je zal dus inkepingen moeten maken en stromen moeten sturen.
Zolang iemand stermassa nog niet in het snotje heeft zou ik geen massavlak aanraden.

Op 13 april 2007 12:06:13 schreef Merijn:
diodes zorgen voor een zachte clipping karakterestiek bij het opschroeven van het volume

Wakker worden! Het gaat om de diodebrug in de voeding...

Op 13 april 2007 14:39:39 schreef Jordi:
Stroom gaat niet zo graag door 90 graden bochten. Kabels met hoge stoomdoorvoer leggen zichzelf recht.

Ten tweede zouden elektromagnetische velden zich concentreren rond de hoek van de bocht en zo een verhoogd EMI straling vormen op dat punt. De karakteristieke impedantie
zou op het punt van de hoek verlaagd worden, omdat een hoek van 90 graden op dat punt een groter oppervlakte vormt dan de rest van het spoor. Op dat punt ontstaat er dus een impedantie mismatch, en dat zorgt voor ruis en storing op dat punt.

Ten derde etsen scherpe hoeken dunner.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 13 april 2007 14:39:39 schreef Jordi:
Stroom gaat niet zo graag door 90 graden bochten. Kabels met hoge stoomdoorvoer leggen zichzelf recht.

Ten tweede zouden elektromagnetische velden zich concentreren rond de hoek van de bocht en zo een verhoogd EMI straling vormen op dat punt. De karakteristieke impedantie
zou op het punt van de hoek verlaagd worden, omdat een hoek van 90 graden op dat punt een groter oppervlakte vormt dan de rest van het spoor. Op dat punt ontstaat er dus een impedantie mismatch, en dat zorgt voor ruis en storing op dat punt.

Kom op hee, de KORTSTE golflengte is hier 15 kilometer! Dat heeft echt geen last van scherpe bochten, hoor.
Hoe denk je dat de stroom van de IC pennen op het gepuntlaste (véél dunnere) draadje overstapt, en vandaar op de chip zelf?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Aangezien ik het me ook afvroeg en niet op de antwoord van de TS wou wachten is hier de beschrijving van onze bekende Rod Elliott ESP website:

The earth isolation components are designed to prevent hum from interconnected equipment, and provide safety for the guitarist (did I just hear 3,000 drummers asking "Why ??"). The 10 Ohm resistor stops any earth loop problems (the major cause of hum), and the 100nF capacitor bypasses radio frequencies. The bridge rectifier should be rated at least 5A, and is designed to conduct fault currents. Should a major fault occur (such as the transformer breaking down between primary and secondary), the internal diodes will become short circuited (due to the overload). This type of fault is extremely rare, but it is better to be prepared than not.

Cheers Chris

Henry S.

Moderator

Daarom ging ik daar niet verder op in, Elliot zet zoiets altijd in z'n beschrijvingen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

goed maar allemaal leuk en aardig

ik ga het eerst eens met sterpunt aarde proberen,
wat ik hierover op het forum heb gelezen is dat dit gewoon de beste oplossing is en het eenvoudigst te realiseren.

wat betreft de 45 graden bochten.

Heb een mijn mooie marantz versterker opengeschroeft om te kijken hoe hun dat doen.

geen 45 graden bocht te bespeuren.

en dit is dus geen goedkoop versterkertje.

heb ook eens een ander ontwerp gemaakt voor de pcb
stuk kleiner ook. Hierop heb ik dus alle groundpunten een eigen spoortje gegeven met connectie pin en kan die later doormiddel van bedrading naar 1 punt brengen.
de ground voor de tone regelingen en input/ output heb ik nu niet op de pcb want die kan ik dus via bedrading naar het sterpunt brengen.
Begrijp ik het nou een beetje zo?
is het misschien ook niet beter om alles weg te etsen. behalve de baantjes natuurlijk.
dus geen copper bottom. zit er in iedergeval een mooie afstand tussen de banen.

http://img240.imageshack.us/img240/2458/preampv102copperbf8.jpg

en zonder loze vlakken
http://img240.imageshack.us/img240/2257/preampv102noncopperhd4.png

en mijne heren ? beter dan het vorige?
ben altijd blij met opbouwende kritiek aangezien ik hier een hoop van leer.

Waar ben ik aan begonnen!

Wakker worden! Het gaat om de diodebrug in de voeding...

eeh sorry.. was dr effe niet bij. maar het was al laat he :-)

Waar ben ik aan begonnen!
Hugo Welther

Moderator

Kijk eens hoe het originele printje er uit ziet.

http://sound.westhost.com/p27-amp4.jpg
Kan de jouwe nog de helft kleiner. Op deze print loopt één aardrail.

Postzegel formaat
http://sound.westhost.com/pcb/p27b.jpg

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Henry S.

Moderator

@Merijn: Ik moet je teleurstellen... dit is ook niet de manier, je volgt wat de GND veel te veel het schema. Deels is dat goed, maar het blijft een schema.

Plus je maakt nog eens wat omwegen met je sporen.
Waarom zit alles rechtsonder wat zo dicht mogelijk bij het IC moet?

45 graden zijn praktisch om de eerder geposte reden, etsen!

Je voeding zit in een ongelukkig hoekje, zet die centraal links en daarnaast het IC, 90 graden gedraaid. Voedingslijnen en massa zo kort mogelijk naar de voeding.

Nu heb ik het gevoel of zit ik naar iets uit China of India te kijken ;)

De volgende stap is compacter maken, maar dat mag je nog even overslaan.

Met oefening kom je op dit uit (ander schema):

http://plaatjes.kg-uitdaging.nl/layout1.jpg

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

thanx meneer S

hahahaha ik ben ook een prutser ook he :-)
ziet er idd heel anders uit zo.
vind het best pittig hoor. is echt even wat anders
ik neig inderdaad naar schema opzet.
maar goed, bedankt voor de tips.
ik ga dan maar eens puzzelen.

is het niet beter om eerst de componenten een plekje te geven en dan pas de routing van de banen?
kan dan altijd nog een beetje schuiven met de componenten.

ik vertik het om die print zo aan te schaffen want dan leer ik niets, beetje dom bouwpakketjes maken kan iedereen he!
bijt me dr net zolang in vast tot ik "de kunst van het audio gebeuren" door heb al is at het laatste wat ik doe.

"deksels"

valt me wel op dat hij ook geen losse kopervlakken op de print heeft.
lijkt mij ook veel minder ruis gevoelig.

Waar ben ik aan begonnen!
Henry S.

Moderator

Op 14 april 2007 01:07:33 schreef Merijn:
thanx meneer S

hahahaha ik ben ook een prutser ook he :-)
ziet er idd heel ander uit zo.
vind het best pittig hoor. is echt even wat anders
ik neig inderdaad naar schema opzet.
maar goed, bedankt voor de tips.
ik ga dan maar eens puzzelen.

Zolang je iets wilt leren ben je nog geen prutser, een prutser is iemand die weet hoe het moet maar het niet doet ;)

En je moet mijn eerste 'layouts' ook niet zien. Die vloekten ook met alle audiowetten :P

Dit is iets wat je leert door veel te doen en van fouten te leren.

is het niet beter om eerst de componenten een plekje te geven en dan pas de routing van de banen?
kan dan altijd nog een beetje schuiven met de componenten.

Dat is de bedoeling ja, eerst plaatsen in functiegroepen, dan schuiven als de bekende puzzeltjes, als je programma force vectors kent die inschakelen. Schuiven tot je het licht ziet en rustig beginnen te routen. Niet bang zijn om stukken weer op te schuiven en sporen op te breken.

En ondertussen de regels proberen te begrijpen/onthouden.
De belangrijkste:
-signaal en voeding gaat niet samen
-ga voor elke stroom na welke route die volgt
-ontkoppelcondensators werken alleen als je de stromen echt via de pins dwingt
-hou verbindingen kort, elke omweg is misschien een te veel, maar wees niet bang voor een draadbrug, je kan het natuurlijk ook overdrijven
-aansluitingen op de rand van de print
-neem de tijd, gooi het na afloop aan de kant en kijk er een dag later met een verse blik naar, anders ga je erop blindstaren.
-45 graden hoeken

valt me wel op dat hij ook geen losse kopervlakken op de print heeft.
lijkt mij ook veel minder ruis gevoelig.

Een groundplane is 'the icing on the cake' ivm EMC, maar voor gevorderden, massa is geen afvalputje waar je alle vieze stromen ingooit, stromen zal je moeten sturen.

Trek een willekeurige Japanse versterker open en je zult zien dat alle massasporen apart vanuit de voedingselco's vertrekken.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Oke
Heb nu een nieuw ontwerp:

http://img228.imageshack.us/img228/5230/preampv16ep8.png

en?
Heb ik al iets geleerd of wordt dit ook knudde.

[Bericht gewijzigd door Merijn op donderdag 19 april 2007 12:59:47

Waar ben ik aan begonnen!

Dat ziet er idd al een stuk netter uit!

Ik zou alleen wel alle voedingslijnen (ground/+/-) wat dikker maken (buiten de dikke ground aan de onderkant van de print; die is ok). Maakt het voor jezelf ook makkelijk om te zien wat de kritische lijnen zijn.

It's a good day for science!

Hou de lijnen naar de ingangen van de opamp kort. (2,3,5 en 6).
Draai C9 180 graden en ja kan 'm tegen de opamp aan zetten. Zo ook de weerstand R12. Zo moet je dus ook de verbinding van R11 naar pen 6 van de opamp zo kort mogelijk houden.
Meestal zet ik de condensator (C9) naast op opamp, de terugkoppelweerstand (R12) daar weer naast. De ingangsweerstand (R11) wordt zo geplaatst dat de verbinding naar de inang zo kort mogelijk is.

Verder is het inderdaad gebruikelijk om voor de voedingslijnen iets dikkere sporen (30 mil) te gebruiken, en voor het aardspoor een nog iets dikkere (50 mil).

Waar ben ik aan begonnen!
Henry S.

Moderator

ik mis nog een paar gnd's!
-Ingangs gnd bij R3, die mag naast de HI-pin.
-BRT gnd, die mag naast de BRT-pin.
-Output gnd, trek een extra spoortje uit de - pin van C12.
-Trek het spoor van de gnd van de voedings-gnd door de - van C12 heen.

Je probleem is nu dat je alles op de voedings-gnd moet vastknopen, dat levert weer brom op.

Idd C9/R12 omdraaien., C8 omlaag, R11 omlaag en alles kort aansluiten.

Maar ik zie een groter probleem, de + van C13 moet nog aan de gnd vast en de - juist niet

Je opamp hangt nu op een asym voeding!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 19 april 2007 15:48:01

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

http://img147.imageshack.us/img147/8821/preampv16cuq5.png

zo iets.
Voedings probleempje iig opgelost

snap alleen niet helemaal wat je bij R3 bedoeld.
moet ik de ingangsweerstand ook naar de hi en low pin brengen?
heb nu gewoon een extra gnd baantje getrokken.

de ingangen aan de linkerzijde krijg ik niet echt korter!.
goed zo? of gewoon even opnieuw rangschikken omdat het alsnog veels te lang is??.

Waar ben ik aan begonnen!