Show your projects! Part 4.

Alleen berichten met de trefwoorden “rozen bracht zij” worden getoond. Alle berichten tonen

Dit topic is gesloten

klein is fijn

Moderator

Alweer deel vier van het 'show je knutsel en frutsel resultaten' topic.

Hier zijn de vorige drie delen:
Show your projects!
Show your projects! Part 2.
Show your projects! Part 3.

En nu maar weer net zulke mooie dingen showen als in de vorige drie delen. ;)

Op 13 april 2007 21:38:18 schreef Tim Blanckaert:
[...]

0 seconden wachten is ng altijd beter :9 (ff zelf gehost dus)

klik voor je file

Haha jullie hebben het wel voorzien op mij relay verkrachter :) ben nu bezig met een versie van 20 stuks :) aleen die werkt nog niet helemaal :( en de relays zijn nog steeds op :(

klein is fijn

Moderator

Op 13 april 2007 23:36:48 schreef Gerwinh:
ben nu bezig met een versie van 20 stuks :) aleen die werkt nog niet helemaal :( en de relays zijn nog steeds op :(

Laat me raden, goedkoopste relais van de Conrad. Merk Song Chuan, 12V spoel, max stroom 12A. Heb er hier nog +50 liggen, stuur maar een mailtje.

Ondertussen ben ik bezig om even snel de uiteindelijke versie van de LM3909 vervanger in elkaar aan het draaien. Het pas eigenlijk makkelijk op < 1cm2.

Henry S.

Moderator

Op 13 april 2007 23:36:48 schreef Gerwinh:
[...]

Haha jullie hebben het wel voorzien op mij relay verkrachter :) ben nu bezig met een versie van 20 stuks :) aleen die werkt nog niet helemaal :( en de relays zijn nog steeds op :(

De leverancier kan je relaisgemartel niet bijbenen ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Klopt, 6A door een PIC is niet de bedoeling. Gelukkig bepaalt een PIC zelf hoeveel stroom 'ie nodig heeft, zolang de spanning maar binnen zijn grenzen ligt. Verkeerd aansluiten etc kun je nooit helemaal uitsluiten, maar da's het risico van het vak...

Stroombegrenzing is dus idd handig, maar aangezien dit een kant en klare module zonder al te veel documentatie is, heb ik weinig trek om dat helemaal uit te zoeken. Bovendien, als ik niet zeker ben van mijn zaak, dan gebruik ik mijn regelbare labvoeding wel, die heeft wel een stroombegrenzing en stroom- en spanningsuitlezing op LCD.

Voor deze voeding hou ik het enkel bij de kortsluitbeveiliging... ;)

Kastje heb ik btw bij Conrad vandaan... :)

uploaden op photobucket dan converteert die site hem gelijk:P . Maar inderdaad tis altijd leuk zown rgb led. Ik heb van de week een controller gemaakt voor een gast en die bouwt 6 rgb strips + 14 fluxleds in in zijn auto. Bij het testen was mijn hele kamer verlicht:D

Binnenkort wil ik nog een mooie spot gaan maken met de 3w RGB led die ik heb liggen het probleem bij mij altijd is de behuizing........

Low cost Mantis CNC bouwebeschrijving zie www.basmolkenboer.nl

Ik ben maar weer eens verder gegaan met mijn motor sturing.
Het vorige exemplaar kon maar 2,5A continue aan stroom sturen en had geen mogelijkheid tot PWM bedrijf.
Deze uitvoering kan PWM-en met een maximale frequentie van 250kHz en kan stromen aan tot 10A bij 24V.

http://www.uploadarchief.net/files/download/tvlhp1.jpg

De bediening geschied via een infrarood signaal, de PWM frequentie wordt digitaal opgewekt m.b.v. een AT90PWM3B microntroller, de MOSFET's in de H-brug worden aangestuurd m.b.v. een HIP4081 full-bridge driver.
Stroombegrenzing wordt gerealiseerd m.b.v. een low-side sense resistor.
Deze is aangesloten op een high-speed comparator welke zijn treshold level vanuit de MCU krijgt aangeleverd.
De waarde van de maximale stroom is dus in software in te stellen, het afschakelen bij maximale stroom gebeurt echter m.b.v. hardware, bullet proof dus :-P
Tevens zijn er wat I/O's aangebracht voor eindschakelaars en een Hall-sensor voor het tellen van as rotaties.
Zo en dan nu snel aan de slag met de software ;-)

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand
free_electron

Silicon Member

zienekeer wat een schoon printje.
en allemaal met moderne propere componentjes gemaakt.

En voor enkelzijdig SMD gelayout ist nog proper ook.

Das nogal wat anders dan draadstangen, ijzerbeugels, bakelietvoeten ,pertinax-oog-strips , vliegende componenten, teer-vet-condensator , draadgewonden-bakeliet-overgoten-met-groene-kaarsvet-saus weerstanden en glazen-balonnen-met-schroot-in constructies.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 17 april 2007 23:04:58 schreef free_electron:
zienekeer wat een schoon printje.
en allemaal met moderne propere componentjes gemaakt.

En voor enkelzijdig SMD gelayout ist nog proper ook.

Das nogal wat anders dan draadstangen, ijzerbeugels, bakelietvoeten ,pertinax-oog-strips , vliegende componenten, teer-vet-condensator , draadgewonden-bakeliet-overgoten-met-groene-kaarsvet-saus weerstanden en glazen-balonnen-met-schroot-in constructies.

Dit noem ik dus nog steeds een 'breadboard' :-P
Zometeen als ik alle eventuele modificaties heb doorgevoerd wordt het een net boardje met montage gaten en komt het infrarood oog op een seperaat printje.
Waarschijnlijk moet ik het EMC filter achter de brug ook nog even aanpassen, want ik wil natuurlijk niet dat er nog teveel afstraling komt vanaf de kabels boven de 30MHz.

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

Op 18 april 2007 01:21:44 schreef subsonik:

Wat voor EMC filter heb je? Ik zie precies een LC achtig ding, waar de C's ontbreken? Lijkt mij sterk dat je daar 30MHz doorheen krijgt... (inclusief de cap's, that is)

Het is inderdaad een LC filtertje met en een snubber om eigenresonantie van het filter te dempen.
Het zijn hele mooie spoeltjes, welke een Isat. hebben van 14A en een SRF van 800MHz.
Kom er echter net achter dat in de motor een C over de aansluitingen zit gesoldeerd, das knap 5-letterig want dat betekend dat ik mijn schakelfrequentie niet al te hoog kan laten oplopen in verband serie resonantie van deze condensator en mijn inductors.
Overigens was dat toch al niet de bedoeling, 25kHz schakelfrequentie is meer dan zat voor zo'n toepassing.

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

Op 17 april 2007 23:04:58 schreef free_electron:
[...]

Das nogal wat anders dan draadstangen, ijzerbeugels, bakelietvoeten ,pertinax-oog-strips , vliegende componenten, teer-vet-condensator , draadgewonden-bakeliet-overgoten-met-groene-kaarsvet-saus weerstanden en glazen-balonnen-met-schroot-in constructies.

Dat weten we onderhand wel free, ieder zijn meug, zijn werk en zijn hobby ... Zing eens een ander liedje.

@Xenobinol,
Ziet er mooi uit vrind! ;)

Jeroen

Moderator

Ik heb mijn nixie klok af, gemaakt met de printjes die een tijdje terug via SamenKopen.net verkrijgbaar waren.

http://members.home.nl/j.vreuls/pics/t_nixieclock1.jpg

Buisjes zijn IN8-2. Nu nog een mooie behuizing ervoor zoeken :).

Sine

Moderator

Dat is niet meer te volgen man :P

10e seconden misschien nog wel, maar die 100en buis wordt gewoon een blur.

Ik heb zelf een paar leuke decatrons gescoord in rosmalen die prefect als 10e sec counter te gebruiken zijn :)

Op 22 april 2007 20:38:40 schreef Jeroen:
Ik heb mijn nixie klok af, gemaakt met de printjes die een tijdje terug via SamenKopen.net verkrijgbaar waren.

[[url=http://members.home.nl/j.vreuls/pics/t_nixieclock1.jpg]afbeelding][/url]

Buisjes zijn IN8-2. Nu nog een mooie behuizing ervoor zoeken :).

heb jij de 50Hz versie of de DCF?
ik heb de 50Hz versie maar die doet het niet. :(
ik heb wel mijn 5Hz signaal voor de PIC maar krijg het vermoeden dat er ergens een IC/diode niet goed is. Of de PIC is niet goed geprogrammeerd. volgensmij komt er namelijk maar heel weinig data door.
is het mogelijk dat een 74141 meerdere uitgangen 1 maakt? nouja, het xantus dr over gemailt paar dagen geleden maar nog gene reactie gehad.. zal nog ff gedult hebben.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Zijn dat 2 IC-voeten in elkaar :9

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Ik heb een opdracht gekregen voor een tester voor zware thyristoren en diodes (ik spreek van beestjes van meer dan 1000 ampére in van die PUK behuizingen) met microcontroller.
Verwacht klaar te zijn in juni.
Als hij af is, zal ik 'm eens showen.

It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple

Ben nu bezig met een project(je) voor school. De draadloze hartslagmeten. (vast wel bekend hier op het forum)

We zijn bijna klaar. Ik zal even fototjes maken en online plaatsen.

Is een heel leuk project maar duurt nu al een beetje lang

Look at me, I can't fly.....

Even voorstellen: een pulsgenerator, Gullinbursti genaamd (omdat een serie naaldpulsen op de scoop enigzins aan borstelharen doet denken):
http://www.uploadarchief.net/files/download/gullinburstismall.jpg
Om de opzet te verduidelijken, een vereenvoudigd blokschema. De belangrijkste onderdelen hebben een naam gekregen, naar aloude Amiga-gewoonte.
http://www.uploadarchief.net/files/download/blokschema.png
Turbokeu, een VCO, levert een frequentie die kan schommelen tussen 10 en 20MHz. Een tweedeler maakt daar een blokspanning van met een duty-cicle van 50%, die als externe klok fungeert voor Madwizard. Een van diens PWM-uitgangen levert een symmetrische blokspanning, van een tweede PWM-uitgang is de duty-cycle instelbaar. De frequentie van beide uitgangen is gelijk, en kan varieren van 5MHz tot 0.01Hz. Naar buiten toe zijn beide uitgangen beschikbaar als TTL-signaal (5V) en tevens als een variabele spanning, instelbaar met (oh, schande!) een potmeter.
Grotendikken stuurt Turbokeu met een PWM-signaal, dat door een stel RC-filters wordt omgezet naar een variabele gelijkspanning. De filtering is vrij groot, omdat snelle frequentieveranderingen niet gewenst zijn aan Madwizard's CLK-ingang. Via een extra tweedeler gaat Turbokeu's klok naar Grotendikken, zodat deze de frequentie kan meten.
Omdat Madwizard's klok varieert, heb ik gekozen voor een ietwat afwijkende vorm van communicatie: Madwizard gedraagt zich --wat dat betreft-- als een 74HC595: databit klaarzetten, INT0 activeren, volgend databit klaarzetten, enz... Als alle bits ingeklokt zijn, wordt INT1 even laag gemaakt, zodat Madwizard weet dat alle bits ingelezen zijn.

Voor het toetsenbord heb ik me laten inspireren door deze woorden van shiptronic:

op deze makier heb ook ook wel eens namaak membraan folie gemaakt.

zelfde drukknopjes als pros maar dan met een hoge nok er op

gat boren (redelijk groter dan het knopje , i.v.m. veren)en dan de schakelaar vlak met de voorkant van de behuizing houden.

als je nu de folie over de gaten en de schakelaaar plakt kun je de drukknoppjes bedienen

Ik denk dat deze schets weinig uitleg nodig heeft:
http://www.uploadarchief.net/files/download/frontplaatdoorsnede.png
Vermits je zo'n toetsje maar 0.2mm moet indrukken om contact te maken, volstaat een lichte druk op de frontplaat om het nodige in te tikken.

Tot slot nog een foto van het opgebouwde printje:
http://www.uploadarchief.net/files/download/gullinburstiprintsmall.jpg
Rechts van de ATtiny2313 zie je nog een GAL16V8. Die fungeert als keuzeschakelaar. Hij kan --naast Madwizard's PWM-uitgangen-- ook diens CPU-CLK doorgeven, zodat het frequentiebereik wordt opgetrokken tot 10MHz.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Ziet er zeer mooi uit. Kan zo gekocht zijn. Alleen is die hele key matrix nodig. Was een rotary encoder niet makkelijker?

Op 29 april 2007 16:10:20 schreef xantus:
Alleen is die hele key matrix nodig. Was een rotary encoder niet makkelijker?

Met slechts één rotary-encoder lijkt me moeilijk werken. Als je van 1.2MHz wil overgaan naar 1.23Hz draai je jezelf lazarus. D'r zijn natuurlijk truuken om --bij langdurig draaien-- de zaak softwarematig te versnellen, maar dan nog...
Met 2 stuks --een als decadekiezer en een voor de fijninstelling-- is het te doen, denk ik. Maar de prijs van 2 rotary-encoder's ligt wel een pak hoger dan die van 16 mini-toetsjes.
Decimale duimwielschakelaars zijn ook bruikbaar. Voor wie met z'n geld geen blijf weet... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Oef, pros, ziet er weer goed uit! Netjes afgewerkt ook!

Dan hier (in schril contrast) mijn laatste bouwsel... :+
Ik heb de LC-meter van Fred Krom nagebouwd. Een projectje met weinig eigen inspanning, gewoon handig om te hebben.

http://img293.imageshack.us/img293/6454/lcmeterinsidebz0.jpg

http://img294.imageshack.us/img294/1539/lcmeterpcbbotkc3.jpg

http://img408.imageshack.us/img408/1563/lcmeter22pfhd6.jpg

Hij meet redelijk nauwkeurig, wellicht nog nauwkeuriger wanneer ik een fatsoenlijke referentie-C heb. Condensatoren tot een paar uF gaat op ongeveer 10% afwijking goed.
Echter op de inductie-stand wijkt hij behoorlijk meer af: bijv. 80uH bij een spoel die 100uH +/-10% zou moeten zijn. Eerst eens zien wat er gebeurt met een nauwkeurigere referentie-C.

pros:
Dat ding van jou ziet er trouwens ook mooi uit! die (L/C meter)

Zijn schema's en of hex file beschikbaar?

henry: welk schema ga jij gebruiken?

eerst wou ik een RCL- meeter maken van elektuur maar daar ziten IC's in van 40 euro das dat wordt niet wat denk ik..

[Bericht gewijzigd door Technojunk op maandag 30 april 2007 18:10:30

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Op 30 april 2007 17:46:01 schreef Buzz:
De bijbehorende C heb ik wellicht te hoog gehouden (1nF), waardoor de meetfrequentie nu rond 1 MHz ligt, dat is misschien aan de hoge kant?

Hier oscilleert de zaak op 600kHz. Maar zolang de µC in staat is, de frequentie te meten, zal 1MHz ook wel OK zijn, denk ik. Als je iets meet, daalt de frequentie toch.

BTW: ik gebruik voor de berekeningen floating-point. Hoef je geen rekening te houden met getallen die te groot of te klein zijn.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 30 april 2007 18:47:21 schreef Technojunk:
Huh?
Er ziten geen schemas-layouts bij..

Klopt Technojunk, die zijn er niet bij. Ik heb hem vanaf schema nagebouwd op gaatjesprint. Als je dat nauwkeurig genoeg doet, werkt het best!
Fred Krom heeft hem (volgens zn site) zelf op een stuk koperplaat gebouwd, dus ook geen PCB ontworpen.

@pros: Klopt, floating point zou in dit geval beter zijn, de ontwerper heeft hier bewust niet voor gekozen om het simpel te houden. Ik heb de software dan ook niet zelf geschreven, ik gebruik momenteel de ongewijzigde software van de ontwerper. Wellicht kan ik hier nog wat aan fine-tunen, ik moet er nog eens in duiken...

[Bericht gewijzigd door Buzz op maandag 30 april 2007 18:59:03

De hex en asm files staan op mijn site (een beetje verstopt?). Zoals de plaatjes laten zien heb ik het op een schoone print plaatje gemaakt. Ik ben al een paar keer begonnen aan een (smd) printje maar die is nog steeds niet af.
De keuze van fix of floating point maakt niet zo veel uit, het enige is, zo als genoemd, de spoel die niet boven een 16 bits waarde uit mag komen. Het is natuurlijk ook een sport om fixpoint te gebruiken :-)
Als er verbeteringen of veranderingen aan de software zijn, laat het mij even weten, dan vermeld ik het op mijn de site.

Fred Krom.

Dit topic is gesloten