Error:I/O operation timed out

Alleen berichten met de trefwoorden “breadboard” worden getoond. Alle berichten tonen

Op 4 mei 2007 10:24:55 schreef Technojunk:
Hallo,
Naar een stuk of 3 PIC's te geprogrameerd te hebben wou ik de KITT scanner van http://members.lycos.nl/mmsoft/Elektronica-index.htmlgaan maken , (naar meneden scrollen tot de KITT scanner)
Ik heb de schakeling op een breadboard gezet en ik wil de HEX. in de PIC gaan laden.
Krijg ik opeens deze eror:

verify eror at adres: 0x0000. Valeu in image is 0X2860 and valeu in target is 0X3FFE

wat houdt dit in?

Er staa bij dat hij voor de 16F628A is maar die gebruik ik ook

Hij wist de PIC ook perfect..
Ik denk ik pak even een andere.. hier laad hij hem er perfect in.. maar nu zet ik hem in de schakeling en doet hij niks..

Wie o wie heltp mij uit de brand? ;)

meer info graag

welke programmer (software + hardware), hoe is je schakeling, programmeer je in-circuit?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 4 mei 2007 19:10:46

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 7 mei 2007 09:58:18 schreef Technojunk:
Alles krijg ik er perfect in!
behalve die nightrider..

Vanmiddag maar eens met Xwisp of Xwisp2 proberen..

XWisp2 zal denk ik geen verbetering geven want nightrider kan ik bij mij prima inprogrammeren met BumbleBee.
Je hebt iets niet goed zitten, slecht contact op je breadboard ofzo.
Hier mag de Wisp programmer niet de schuld van krijgen want die draait probleemloos bij honderden anderen.

Ik vind het zo raar.. want in het midden van het laden gefet hij die fout pas..

Zo als ik al eerder schreef (zucht): HET EERSTE DEEL is BumbleBee de PIC aan het programmeren.
PAS HALVERWEGE de tijdsbalk begint BumbleBee met het vergelijken waarbij hij dan gelijk opmerkt dat het programmeren niet goed is gegaan.
Dus niet zeggen dat het pas halverwege fout gaat.

Maak eens een foto van je situatie (breadboard?), misschien kunnen we iets zien dat je niet goed hebt.

Ohm sweet Ohm | www.picbasic.nl

Met nauwkeuriger werken bedoel ik ook dat je de kleuren van de draden functioneel moet gebruiken.
Is geel op de foto nu de + of de - ? (volgens mij beide).
Bovendien is geel de Vpp draadkleur van de Wisp programmer.
Probeer rood alleen voor +5V en zwart alleen voor de - (0V, GND) te houden en verder nergens anders voor.
Vergissingen worden anders zo snel gemaakt.

EDIT:
Nog eens gekeken naar de foto's
De + draad naar de PIC loopt via verscheidene kortere draadjes, een groene, een blauwe en dan via een zwarte.
Dat vind ik niet bepaalt mooi (overgangsweerstanden e.d.)
Heb je geen langere draden zodat je die rechtstreeks richting elco kunt aansluiten?
Ik krijg de indruk dat het een voedingsprobleem betreft.
Meet eens de spanning over de PIC (of Wisp programmer) tijdens het programmeren van de PIC.

EDIT2:
En je mag gerust de draadjes op het breadboard met een boog laten lopen.
Zo strak lijkt dan wel mooi, maar mijn ervaring is dat sommige draadjes er dan maar "half" in kunnen zitten.
Als je het met een boogje doet kun je de draad steviger aandrukken in het breadboard.
Natuurlijk ook op de juiste lengte aanstrippen (niet te lang, maar zeker niet te kort).

---

@MMSoft: Ook het bestand van je site werkt en kan ik gewoon met BumbleBee en de Galva-Wisp programmeren.

[Bericht gewijzigd door Frits Kieftenbelt op dinsdag 8 mei 2007 21:03:24

Ohm sweet Ohm | www.picbasic.nl

Wat moet ik nakijken?
De schakeling met breadboard en/of de Galva-Wisp?
Je kunt het iig opsturen naar me.

Wel iets duidelijker zijn hier, we moeten veel gissen, bijvoorbeeld welk schema bedoel je die gevoelig is voor aanraken? De Wisp, het cursus schema, of de schakeling van MMSoft?

Ik heb de schakeling van MMSoft nog weer even getest maar of ik de MCLR nu hoog of laag maak, de Knight Rider KITT blijft het gewoon doen (= goed dus).

Ohm sweet Ohm | www.picbasic.nl

Op 10 mei 2007 08:05:20 schreef Technojunk:
allemaal dezelfde fout en ook alemaal op de helft..

Nogmaals......... NIET "op de helft".
Pas als de tijdsbalk van BumbleBee op de helft is begint ie met vergelijken....... en gaat ie dus METEEN VANAF HET BEGIN in de fout.
Bij jouw "eerste helft die wel goed gaat" is de programmer de PIC VOLLEDIG aan het programmeren.

Maar je mag de Wisp PIC programmer met eventueel ook je schakeling op het breadboard wel naar me toe zenden.

Ohm sweet Ohm | www.picbasic.nl

Ik heb de Galva-Wisp van je ontvangen en getest.
Niks mis mee, doet het gewoon goed.
Heb er nu wel alvast een nieuwere versie in gezet (V1.11, zat V1.09 in).

De PIC16F628A heb ik weggegooid, die was stuk (je krijgt een nieuwe van me).

De PIC16F628 doet het goed.
De KITT-scanner die je erin geprogrammeerd had werkt bij mij als een tierelier (heb er niets aan veranderd).
Ik snap dus niet wat het probleem is met die KITT-scanner?

Ik heb eerder het gevoel dat (zoals zovaak bij problemen met programmeren hier op CircuitsOnline) het een voedingsprobleem is.

Wat voor voeding heb je nu precies?
Een netadapter?
Gestabiliseerd of niet?
Een losse trafo met brugcel?

Ik raad je verder aan geen soepel draad te gebruiken op een breadboard maar alleen draden met een harde kern.
En gebruik de kleuren functioneel!
Rood +5V/Zwart 0V.
Nu zit aan zowel de + als de - op het breadboard dat je me hebt gestuurd een gele draad.

Geef nog ff antwoorden op de gestelde vragen.

Ohm sweet Ohm | www.picbasic.nl

Technojunk, ik zal het bordje vandaag op de post doen.
Met wat geluk heb je hem in het weekend nog in huis.

De hoofdoorzaak is je breadboard.

Het programmeren van de KITT-scanner geeft af en toe bij mij ook problemen, althans alleen op jouw breadboard.
Het programmeren gaat wel goed als ik mijn eigen programmeer DIL-clip over de PIC plaats (=rechtstreekse verbinding met de PIC, zonder breadboard contacten).
Heb een paar andere (nieuwe) PIC's getest maar alleen op jouw breadboard doen ze het slecht.
Heb er wat contactspray in gedaan maar ook dat helpt niet.
Toen nog geprobeerd met m'n eigen sub-D connector met losse draden maar ook toen wilde het programmeren niet lukken.

Na het meten van de verbindingen tussen breadboard en programmer bleek de witte draadverbinding een weerstand te hebben van 15 Ohm.
Heb toen de PIC verplaatst naar een andere plek op het breadboard.
Nu bleek er een weerstand wisselend van 100 tot 150 Ohm in de blauwe draadverbinding.
Als ik op de PIC drukte werd de weerstand nagenoeg 0 Ohm.
Weer de PIC verplaatst, nu bleken de zwarte en blauwe draad niet (nagenoeg) 0 Ohm te zijn.
Het breadboard is dus rijp voor de prullenbak.
Heb het geheel voor de zekerheid nog op m'n eigen breadboard opgesteld en daar werkt het meteen goed, ook met jouw kabel/connector (had ik al opnieuw gesoldeerd, mét nieuwe connector).

Ik weet dat het duur is maar ik denk dat je beter een nieuw breadboard aan kunt schaffen.

Je Galva-Wisp programmer is iig goed, die heb ik geen één keer op een fout kunnen betrappen.

Ohm sweet Ohm | www.picbasic.nl

Het is dan vast niet het CO-breadboard he? ;) :+

Ik ben nog even verder aan het testen gegaan en ontdek iets vreemds.
Als ik de extra schakeling ertussen zet (zie www.picbasic.nl/pic-wisp12f_nl.htm ), werkt het ook op jouw breadboard.
Het vreemde vind ik, dat mijn breadboard het zonder extra circuit ook aan kan en op jouw breadboard niet.

Ik heb een TIP120 in de behuizing van je connector gebouwd.
Het enige dat je nu in je schakeling moet plaatsen is een weerstand van 10 Ohm tussen de Vcc-pin van de PIC en de +5V.
Let dan wel op dat de voeding van de Galva-Wisp programmer dan rechtstreeks over de pinnen van de PIC zitten, anders werkt dit niet.
(Ik zal het zodanig aangesloten op je breadboard terugsturen).

EDIT
@Technojunk:
Kijk even bij je mail.
Even checken of je huisadres klopt voor retour.

Ohm sweet Ohm | www.picbasic.nl
KT88

Overleden

Op 17 mei 2007 16:53:29 schreef Frits Kieftenbelt:
Het vreemde vind ik, dat mijn breadboard het zonder extra circuit ook aan kan en op jouw breadboard niet.

Ik vermoed parasitaire capaciteiten.

Waardeloze dingen, broodplankjes.
Beter gaatjesprint nemen, met een voetje of ZIF socket is dat veel betrouwbaarder.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -