PIC lijkt kapot

Hallo,

Ik heb een PIC 16f628 die ik wil programmeren met de wisp 628(1.09 firmware)

Ik heb hem denk ik al zo'n 30 keer succesvol geprogrammeerd met bumblebee, maar vandaag ging die opeens vreemd doen. Ik kreeg de error "target device not identified", daarna heeft die het nog 1 keer gedaan en sindsdien blijf ik deze error krijgen.

Ik heb net ook de 16F84A op dezelfde plek in het breadboard gezet, maar deze programmeerd nog wel goed.(dus lijkt niet te liggen aan de programmer)

Ik heb ook al geprobeerd om hem met de winwisp te programmeren maar daar krijg ik een vergelijkbare error.

Ik ga er van uit dat die kapot is, maar is er nog iets wat ik kan proberen of die het toch nog doet?

Wel vraag ik me af hoe dit gebeurd kan zijn, omdat die nog geen week oud was en ik bij de volgende het liever niet nog een keer wil hebben.

Kan het komen doordat ik het LCD aansluit schema van picbasic.nl verkeerd heb aangesloten?

Of kan het komen doordat ik het geele draad van de wisp een keer op pin 3 ipv pin 4 heb gezet?(hoewel die hier voor al vreemd deed)

Die gele draad levert de 13V programmeerspanning.
Hoewel de programmer maar weinig stroom levert kán de PIC hier inderdaad van stuk zijn gegaan.

Ik weet niet hoe verkeerd je het display hebt aangesloten gehad?

Ohm sweet Ohm | www.picbasic.nl

Ik twijfel of het echt toen(met gele draad) is gebeurd, hoewel die na dat moment echt niks meer doet(maar had daarvoor dezelfde melding ook al gehad).

Ik weet niet of ik de lcd verkeerd had aangesloten, alleen sindsdien doet die vreemd, vandaar dat ik het er even bij had gezet..

Lcd gaf op de bovenste rij blokjes, maar niet de tekst. Hiermee denk ik wel dat de voeding er van dus goed heeft gezeten..

Ik denk dat ik maar even een nieuwe moet kopen, of zijn er manieren om hem toch nog aan de praat te krijgen?

Op 10 mei 2007 19:58:53 schreef nielsvr:
Lcd gaf op de bovenste rij blokjes, maar niet de tekst. Hiermee denk ik wel dat de voeding er van dus goed heeft gezeten..

dat is een soort van test scherm van een karakter lcd. De lcd is nog goed dus. Dat wil zeggen dat je pic op dat moment ook al geen dingen naar het scherm stuurde...

Nieuwe halen om elke onzekerheid uit te sluiten.
Bovendien; die dingen kosten tegenwoordig toch geen drol meer.

Theo

In the beginning there was nothing.... and even that exploded...

Ja, kosten zijn het probleem niet, alleen jammer dat ik dan zaterdag pas weer verder kan..

Ik hoop alleen dat ik er niet weer een kapot maak, vandaar de vraag eigenlijk waar het fout gegaan kon zijn..

Koop er dan een paar extra voor als er weer een kapot gaat en als ze heel blijven kan je die altijd nog wel een nuttige taak geven.

Maar ik heb ook wel eens de voeding van een pic omgedraaid was bloed heet geworden en dacht die is dood, maar voeding omdraaien en hij doet het nog gewoon :)

Hobby, maar sample met mate. | BumbleBee plus pack | Weerstand calculator voor je PSP

Ik heb er inderdaad gelijk wat meer gekocht..

Maar denk dat ik gewoon pech gehad heb. Me andere pic heeft meer meegemaakt en die doet het nog wel

Op 10 mei 2007 20:22:55 schreef Switching Power:
...
Maar ik heb ook wel eens de voeding van een pic omgedraaid was bloed heet geworden en dacht die is dood, maar voeding omdraaien en hij doet het nog gewoon :)

Gelukzak, bij mij was ie naar de PIC-hemel in 1 keer :(

Waar rook is is er.......geen componentje meer

Op 10 mei 2007 20:41:12 schreef nielsvr:
Ik heb er inderdaad gelijk wat meer gekocht..

Maar denk dat ik gewoon pech gehad heb. Me andere pic heeft meer meegemaakt en die doet het nog wel

waar woon je ik heb nog wel een pic16f628 liggen voor je

Op 10 mei 2007 22:41:21 schreef veenie:
[...]

waar woon je ik heb nog wel een pic16f628 liggen voor je

Dat is heel aardig van je, maar ik wacht wel even tot morgen dan heb ik als het goed is weer nieuwe..

Ik heb onderwijl de nieuwe pic's binnen, maar toen ik 1 daarvan probeerde te programmeren kreeg ik hetzelfde probleem als hier voor.

Uiteindelijk heb ik de pic op een andere plek in het breadboard gezet, en hem vanaf daar geprogrammeerd en toen werkte het opeens wel.

Later ook de pic waarvan ik dacht dat die kapot was op die nieuwe plek gezet en toen kon ik die dus ook weer programmeren..

Waarschijnlijk dus een verbindingtje verbroken op het breadboard of de pic zat er niet goed in..

Het lcd werkt na een dag klooien nu ook, dus kan ik eindelijk wat leukere programma's gaan schrijven:)