Hoe begin ik?

Hallo allemaal,

ik ben erg geïnteresseerd in elektronika nadat ik bij Natuurkunde (Na 12 Havo 4) een heel hoofdstuk heb gehad over dit onderwerp samen met het systeembord. Nu wilde ik het dus graag een keertje in de praktijk proberen maar dit bleek heel anders te gaan dan op de systeembord manier.
Ik wilde graag een soort circuit maken waarmee als je op een knop klikt een geheugencel aangaat zodat het lampje aanblijft (uitzetten is wat anders) maar ik heb geen flauw idee hoe dit moet!

Kan iemand me een beetje op weg helpen?

Alvast bedankt,
Jasper

'The purpose of my life, is to invent warp drive'

welkom in de echte elektronica.

de elektronica van havo vwo en vmbo is inderdaad totaal anders dan het echte.

dat systeembord is leuk maar totaal niet relevant op echte elektronica.

Begin eens met de 78xx voeding te maken dewelke op deze site staat. Je zal eerst 5V voeding nodig alvorens je verder kan.

pointers don't kill programs, programmers kill programs

wtf. is een systeembord?

Het klinkt alsof je iets als een S/R latch zoekt. Google daar eens op. Als je die voeding van Sven klaar hebt ;).

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Op 11 mei 2007 00:33:46 schreef Jasper91:
Ik wilde graag een soort circuit maken waarmee als je op een knop klikt een geheugencel aangaat zodat het lampje aanblijft (uitzetten is wat anders) maar ik heb geen flauw idee hoe dit moet!

Hier staan enkele mogelijkheden.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Om te beginnen kun je het beste een breadboard kopen met een paar basisonderdelen. Hier zullen ze wel hebben wat jij wilt.
Onder basisonderdelen versta ik:
-een paar leds met bijbehorende 220 ohm weerstanden
-een paar bc547 transistoren
-een paar weerstand van 1K tot 10K
-een paar condensatoren/elko's van verschillende waarden.
-etc.
Als je dit goed op je breadboard prikt kun je een flipflop maken en daarmee een lampje aansturen.

EDIT:
Lijkt trouwens erg veel op mijn beginsituatie:P. Echte electronica is wel heel wat anders dan het systeembord, maar het is een begin.

[Bericht gewijzigd door infrarood op vrijdag 11 mei 2007 08:44:03

pax

Golden Member

Jasper,

waar woon j eergens misschien kan ik je een paar onderdelen toesturen.

grtz

cor

Volgens mij woont hij in den haag of rotterdam als ik dit en dit mag geloven.

Op 11 mei 2007 00:57:06 schreef veenie:
welkom in de echte elektronica.

de elektronica van havo vwo en vmbo is inderdaad totaal anders dan het echte.

dat systeembord is leuk maar totaal niet relevant op echte elektronica.

Met systeem borden kun je wel leuke dingen mee doen. Een paar in onze klas hebben een kruispunt met stoplichten met behulp van systeem borden gemaakt. Ze moesten daarbij wel een stuk of 10 borden aan elkaar knopen :p

Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously

Als eerste, bedankt voor jullie hulp en hartelijke ontvangst (ik ben nu zo'n jaar bezig met programmeren en daar ben ik wel anders tegengekomen op verschillende fora!).

@marco69: http://nl.wikipedia.org/wiki/Schakelbord. Is een bord met een OF-port, AND-port, Inverter etc. Wel leuk om mee te beginnen.

@pax: Ik woon in Den Haag, vlak bij Nootdorp en Delft. Als je wat kan sturen, super bedankt. Moet je wel ff doorgeven hoeveel het ongeveer kost dan zet ik het geld wel op je rekening!

Gr,
Jasper

'The purpose of my life, is to invent warp drive'

Op 11 mei 2007 11:41:37 schreef Jasper91:
ik ben nu zo'n jaar bezig met programmeren

Ik gok op een ti83+?:P, daar ben ik mee begonnen met programmeren...

Vraag eens aan jouw school of je zo'n systeembord open mag maken, heb ik destijds ook gedaan. Als het dan nog steeds leuk lijkt, welkom bij de club.

Look at me, I can't fly.....

@infrarood: Nee, al best wel veel geprobeerd... Java, Javascript, C(++), SQL, HTML, XML en PHP. Dat laatste is nu ook mijn bijbaantje trouwens.

'The purpose of my life, is to invent warp drive'
pax

Golden Member

Op 11 mei 2007 11:41:37 schreef Jasper91:
@pax: Ik woon in Den Haag, vlak bij Nootdorp en Delft. Als je wat kan sturen, super bedankt. Moet je wel ff doorgeven hoeveel het ongeveer kost dan zet ik het geld wel op je rekening!

woon zelf ook in den Haag, buurt van Zuiderpark werk op het forepark. Deze week pas ik in Berkel op het huis van mijn schoonouders. als je je adres mailt, stuur ik het wel op zaterdag as.
Waar heb je interesse in wat torren, weerstanden, leds, opamps, nog wat anders. Gede het geld maar aan een goed doel, die hebben het harder nodig.
:-)

Op 11 mei 2007 11:41:37 schreef Jasper91:

@pax: Ik woon in Den Haag, vlak bij Nootdorp en Delft. Als je wat kan sturen, super bedankt. Moet je wel ff doorgeven hoeveel het ongeveer kost dan zet ik het geld wel op je rekening!

Gr,
Jasper

Ik woon in Rotterdam, als je een keer in de buurt bent mag je komen snuffelen. Ik heb genoeg om je wel een jaartje bezig te houden. Mijn e-mail adres staat in mijn profiel.

Misschien z'n topic uit het oog verloren. Mail-adres staat overigens wel in z'n profiel.
Overigens, als hij een degelijke voeding heeft kan hij best van start. Ik vind dat je best een vergelijking kan maken tussen het systeembord en elektronica in de zin van logische IC's enzo. Daarmee kun je ook best dingen aan elkaar 'knopen'. Misschien een pull-upje hier en een buffertje daar, maar toch, het idee is hetzelfde.

[Bericht gewijzigd door Jochem op dinsdag 29 mei 2007 13:11:08

If you want to succeed, double your failure rate.

we moeten maar eens een CO systeembord voor beginners maken, dan kunnen de echte nieuwelingen ook wat leren;)

Digitaal - Mijn ding :P
pax

Golden Member

Op 29 mei 2007 13:09:01 schreef Jochem_S:
Misschien z'n topic uit het oog verloren.

waarschijnlijk :-). Als ik onderdelen aangeboden kreeg zou ik het wel weten, geen bakje zovol of er kan nog wel wat bij :-p

Zou miss een pic controller wwat voor hem zijn daar heb je maar zat geheugen in :).
Maar anders gewoon een oeding bouwen en dan met wat opamps en condesatoren en dan een ledje er nog aan fiksen

Alles is gaaf als het werkt maar fikt het uit dan is het pas echt geslaagd