Een vaststelling

Dit topic is gesloten

GJ_

Moderator

Op 3 juni 2007 20:45:20 schreef tEmPeSt:
Wie is aansprakelijk voor een fout antwoord op een
"openbaar" forum...?

Op 3 juni 2007 12:52:51 schreef GJ_:
De verantwoording ligt bij jezelf.

Op 3 juni 2007 21:27:42 schreef shiptronic:
je bent altijd als eerste zekf verantwoordelijk voor wat je doet

Op 3 juni 2007 21:38:00 schreef Marco69:
[...]Mijn idee. Maar de wetgever in Open Inrichting Nederland ziet dat meestal anders...

Ik ben bang dat je als je je huis afbrand door het opvolgen van foute adviezen die je ergens van internet afgeplukt hebt je bij de rechter geen verhaal hoeft te gaan halen. Ook de verzekeringsmaatschappijen zullen daar geen boodschap aan hebben.

De uitvoerende is de verantwoordelijke en dat ben je zelf. Als je anderen inhuurt voor de uitvoering ben je daar ook verantwoordelijk voor. Dus als je op adviezen via een forum iemand inhuurt om een 20meter hoge antenne met een ladder tegen je gevel te schroeven en diegenen dondert van zn ladder ben je ook daar verantwoordelijk voor. En zeker niet het forum waar de adviezen vandaan kwamen.

Dat neemt niet weg dat je als forum ook best een beetje verantwoording mag nemen door bv topics over stunguns en spudguns te weren.
Veel verder kun je niet gaan.

Op 3 juni 2007 21:47:03 schreef GJ_:

Ik ben bang dat je als je je huis afbrand door het opvolgen van foute adviezen die je ergens van internet afgeplukt hebt je bij de rechter geen verhaal hoeft te gaan halen.

Mijn gezond verstand denkt hetzelfde... ware het niet
dat degene met de beste advocaat (meestal de best
bemiddelde) aan het langste eind zal trekken...

Verder ben ik niet op de hoogte van de wetgeving omtrend
wie of wat er aansprakelijk kan gesteld worden voor
ongevallen door "foute info" die via het internet
verkregen kan worden.
Als het er op aan komt, zullen "ze" wel een schuldige
vinden... Knap voer voor de advocaten zou ik zeggen....
maar als elektronicus (en leek in de regelgeving) sta ik
er toch argwanend tegenover...

Het internet is nog vrij jong op dit gebied...maar we
zullen er nog van horen... En alles zal weer van het land
van melk en honing van over de grote plas komen, waar
monster schadevergoedingen vandaag al schering en inslag
zijn...

Fighting the World every single day. Fighting the World for the right to play. Heavy Metal in my brain. I'm fightin for Metal cause it's here to stay.

Dan zet je maar zoiets in je signature:

Disclaimer: Gebruik van enige informatie verkregen middels mijn antwoorden gebeurt voor risico van de gebruiker.

Op 4 juni 2007 18:59:06 schreef Pieterjan Vyncke:

Disclaimer: Gebruik van enige informatie verkregen middels mijn antwoorden gebeurt voor risico van de gebruiker.

Volgens mij ga je met zo'n stap de verkeerde richting uit.

Ik denk dat je (zoals al is gezegd) altijd een beetje kritisch moet staan tegenover oplossingen die op fora worden aangeboden. Zeker als deze gevaar of onherstelbare schade aan een toestel, persoon, huisdier, huis of iets anders kunnen berokkenen.

En of het daarom echt 'verkeerd' is weet ik niet, je wijst de mensen er alleen maar op dat je zelf niet onfeilbaar bent.

Henry S.

Moderator

Het forum is om mensen er op te wijzen dat ze totaal in de boom zitten en/of onzin verkondigen, dat is de zelfreinigende werking.

CO groeit met de dag en helaas voelen vooral nieuwkomers zich geroepen om onzin te verkondigen.

En als ze pissig worden als daar opgewezen worden is dat hun probleem en het forum niet voor hun bedoelt.

@adviezen opvolgen: Altijd op eigen risico.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 4 juni 2007 19:40:20 schreef Henry S.:

CO groeit met de dag en helaas voelen vooral nieuwkomers zich geroepen om onzin te verkondigen.

Dit is ook mijn mening .
Als je het niet weet reageer je beter niet.

Mvg

ward

Dit is geen evangelie maar een bescheiden mening

Op 4 juni 2007 19:59:24 schreef Wardje:
[...]

Als je het niet weet reageer je beter niet.

Niemand weet het!

Je kunt wel op grond van je ervaring/kennis zeggen daar zou het ongeveer moeten zitten, vervolgens ga je dan in die omgeving kijken/ meten.

Zo is het met alle storingen in alle apparaten/ machine´s.

Ik ben het met je eens dat er vaak zomaar wat geroepen wordt, maarja dat heb je op een forum.

Gelukkig zijn er dan nog mensen die dan even roepen; Ho Paard, dat klopt niet (en dan maar hopen dat de TS niet een zekering vervangen heeft door een M5 boutje voordat je hebt kunnen posten)

Ik twijfel niet aan de kennis van de oude garde hoor;-)

En ik zal ook niet zo snel posten in een TV rubriek, weet ik geen bal van.

Maar ik heb wel eens een probleem met de aan/uit knop opgelost (geen audio) dus als er iets dergelijks gevraagd wordt, zou ik kunnen zeggen: kijk daar eens naar.

[Bericht gewijzigd door morc op maandag 4 juni 2007 20:35:56

Ik heb wat problemen met wanneer een d of t te gebruiken, ddt gebruik ik niet!
High met Henk

Special Member

hmm zekerheid kun je nooit hebben, als iemand een verkeerde omschrijving levert of iets niet helemaal duidelijk is of anderzins, kun je onbedoeld toch gevaarlijke situaties krijgen.

Dat kun je niet uibannen, maar ik denk een disclaimer op het forum misschien toch wel een stukje duidelijkheid kan geven

iets in de trant van: zorg dat je altijd veilig werkt, Wees zeker wat je doet en aan gegeven adviezen door leden kunnen geen rechten ontleend worden

hoop juridisch geneuzel, maar toch.

beter dat dan ooit een claim...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 4 juni 2007 20:54:00 schreef High met Henk:
hmm zekerheid kun je nooit hebben, als iemand een verkeerde omschrijving levert of iets niet helemaal duidelijk is of anderzins, kun je onbedoeld toch gevaarlijke situaties krijgen.

Dat kun je niet uibannen, maar ik denk een disclaimer op het forum misschien toch wel een stukje duidelijkheid kan geven

iets in de trant van: zorg dat je altijd veilig werkt, Wees zeker wat je doet en aan gegeven adviezen door leden kunnen geen rechten ontleend worden

hoop juridisch geneuzel, maar toch.

beter dat dan ooit een claim...

Zo'n disclaimer is natuur onzin, sterker nog ik vindt het zelfs een heel fout signaal!
Zodra je informatie gaat zoeken op het internet ben je altijd zelf verantwoordelijk voor de beoordeling van deze informatie. Natuurlijk zul je informatie van een betrouwbare bron eerder tot feit verheffen, maar vergissing blijft menselijk. Zo'n disclaimer vindt ik een fout signaal omdat ik vindt dat je mensen moet stimuleren om zelf hun verstand te gebruiken i.p.v. alles maar voor lief aan te nemen.

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand
High met Henk

Special Member

wat jij zegt is precies hetzelfde als wat ik zeg:

maar dan zou je erin zetten: gebruik je gezond verstand. Maar zet er iig bij dat CO niet verantwoordelijk is voor gegeven adviezen!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
GJ_

Moderator

Dat zou toch duidelijk moeten zijn dacht ik. Je kunt de fabrikant van sinaasappelkistjes ook niet aanklagen als iemand er die er op stond foute adviezen stond te verkondigen.

High met Henk

Special Member

better safe than sorry: ik kan me niet herinneren dat ik het ooit ergens heel primair ben tegengekomen, of het moet in de FAQ zijn die ik 4 jaar terug voor het laatst gelezen heb echter een korte zoektocht leert mij dat dit niet zo is (was kort kan iets gemist hebben)

zoals ik al vaker gezegd heb: ik zie CO niet graag plat gaan door 1 of andere wacko die toch zijn zekeringen met een M8 bout wisselt en vervolgens zijn huis in vlammen op ziet gaan

[Bericht gewijzigd door High met Henk op maandag 11 juni 2007 09:20:20

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 11 juni 2007 09:19:13 schreef High met Henk:
better safe than sorry: ik kan me niet herinneren dat ik het ooit ergens heel primair ben tegengekomen, of het moet in de FAQ zijn die ik 4 jaar terug voor het laatst gelezen heb echter een korte zoektocht leert mij dat dit niet zo is (was kort kan iets gemist hebben)

zoals ik al vaker gezegd heb: ik zie CO niet graag plat gaan door 1 of andere wacko die toch zijn zekeringen met een M8 bout wisselt en vervolgens zijn huis in vlammen op ziet gaan

Daar zal CO niet van plat gaan, tenzij de server in dat huis staat ;-)
Je moet wel een hele slechte advocaat en een nog veel dommere rechter treffen, wil je daarmee het schip in gaan.

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand
GJ_

Moderator

Ik heb zelf een hekel aan dit soort amerikaanse toestanden. Ik zou het persoonlijk niet prettig vinden als we hier de "goede" gewoontes van een bananerepubliek moeten overnemen.

Ik kan me ook werkelijk niet voorstellen dat het hier nodig is om een en ander zo spijkerhard vast te leggen als dat aan de overkant gebruikelijk is:
http://www.control.com/about.php#legal

...If you rely upon any advice provided by persons participating in the discussion groups or posting information on this site, you do so at your own risk....

THIS SITE IS PROVIDED BY CTC ON AN "AS IS" BASIS. CTC MAKES NO REPRESENTATIONS OR WARRANTIES OF ANY KIND, EXPRESS OR IMPLIED, AS TO THE OPERATION OF THE SITE OR THE INFORMATION, CONTENT, MATERIALS, OR PRODUCTS INCLUDED ON THIS SITE, INCLUDING WITHOUT LIMITATION, AS TO THE ACCURACY OR COMPLETENESS OF INFORMATION ON THE SITE. TO THE FULL EXTENT PERMISSIBLE BY APPLICABLE LAW, CTC DISCLAIMS ALL WARRANTIES, EXPRESS OR IMPLIED, INCLUDING, BUT NOT LIMITED TO, IMPLIED WARRANTIES OF MERCHANTABILITY AND FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE. CTC WILL NOT BE LIABLE FOR ANY DAMAGES OF ANY KIND ARISING FROM THE USE OF THIS SITE, INCLUDING, BUT NOT LIMITED TO DIRECT, INDIRECT, INCIDENTAL, PUNITIVE, AND CONSEQUENTIAL DAMAGES.

Vergeet ook niet dat het op deze wijze een absoluut onleesbare disclaimer in elkaar draaien werk is voor duurbetaalde juristen.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op maandag 11 juni 2007 10:15:02

High met Henk

Special Member

Op 11 juni 2007 10:11:03 schreef GJ_:
Ik heb zelf een hekel aan dit soort amerikaanse toestanden. Ik zou het persoonlijk niet prettig vinden als we hier de "goede" gewoontes van een bananerepubliek moeten overnemen.

[...]

voor mij persoonlijk hoeft het ook niet, maar we lijken hier steeds meer amerikaanse toestanden te krijgen, dus in kader van eerder genoemde motto.

en een regeltje als: "LET OP: CircuitsOnline.net heeft geen aansprakelijkheid voor adviezen welke op het forum gegeven worden"

zoiets eenvoudigs hoeft geen jurist bij, hooguit een neerlandicus... Want of ik het zo goed geschreven heb ;)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ook ons volk word steeds meer bewust van risico's op aanklachten. en dat maakt ons bang, vervolgens gaan wij ons als een gek indekken terwijl wij de inhoud over het hoofd zien. Het indekken gebeurt vaak zonder enige juridische kennis. hierdoor worden de verhalen steeds wilder en onzinniger.

Mensen ben redelijk, stel er gebeurd is kijk naar je eigen aandeel. Probeer niet een zondebok te zoeken voor je eigen fouten.

Ik zit in het bestuur een kano vereniging wij krijgen nu de discussie: wanneer kunnen nieuwe leden onder de vleugels van de club meegenomen worden naar activiteiten op "wilder" water.

Kom je op het punt als de aantoonbaar voldoende ervaring hebben en bewust zijn van de risico's. Dat word je echter pas als je op wilder water gevaren hebt

Anoniem

Op 11 juni 2007 11:20:31 schreef High met Henk:
[...]en een regeltje als: "LET OP: CircuitsOnline.net heeft geen aansprakelijkheid voor adviezen welke op het forum gegeven worden"

zoiets eenvoudigs hoeft geen jurist bij, hooguit een neerlandicus... Want of ik het zo goed geschreven heb ;)

goed geschreven, maar voor de gemiddelde nieuweling (included myself;)): "Je kan CO niet aanklagen als je iets fout hebt gedaan omdat je het advies van een CO-lid hebt opgevolgd."
is duidelijk, redelijk netjes en simpel dus voor iedereen leesbaar

ps: laatst heb ik ook maar niet op een topic gereageerd omdat ik niet precies wist of het de goeie oplossing was. dat lijkt mij het beste voor nieuwe gebruikers en dat maakt deze forum ook het meest zinvolplease niet linken waar dat toch is gedaan door mij, ik maak ook wel eens fouten

Op 11 juni 2007 10:11:03 schreef GJ_:
Ik heb zelf een hekel aan dit soort amerikaanse toestanden. Ik zou het persoonlijk niet prettig vinden als we hier de "goede" gewoontes van een bananerepubliek moeten overnemen.

Ik vind 'fitness for a particular purpose' zo'n mooie kreet. Ik krijg dan altijd het beeld van een hamer-fabrikant voor me, die iets zegt als 'ja, je kunt onze hamers gebruiken om spijkers in houten planken te slaan, maar we garanderen niet dat ze dat ook doen.'

(ja, ik snap ook wel dat je altijd malloten zult hebben die gaan proberen om spijkers in een betonnen muur te slaan. Of mensen die de hamerfabrikant gaan aanklagen omdat ze op hun duim hebben geslagen. Of die hun hamer gaan gebruiken om een muurtje te slopen. Etcetera.)

Op 11 juni 2007 10:11:03 schreef GJ_:
Ik heb zelf een hekel aan dit soort amerikaanse toestanden. Ik zou het persoonlijk niet prettig vinden als we hier de "goede" gewoontes van een bananerepubliek moeten overnemen.

Ik neem aan dat je hiermee de VSA bedoelt ;-)

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

Om de discussie weer een iets andere kant op te sturen en wat meer bij het oorspronkelijke onderwerp te brengen:

Het ergert mij de laatste tijd in toenemende mate dat het redelijk 1-richtingsverkeer is hier op het forum. Sommige gebruikers zijn eigenlijk uitsluitend topic-starters (met vaak de meest simpele en luie vragen), terwijl anderen alleen constructieve bijdrages proberen te leveren en nooit een topic starten.

Daarnaast is een simpel 'dank-je-wel, het is gelukt hoor' tegenwoordig ook vaak teveel gevraagd. Ik kan me daardoor voorstellen dat de lol er dan op een gegeven moment toch echt vanaf gaat bij de oudere forum-gangers.

Verder valt het me op dat het taalgebruik van sommige gebruikers soms echt bedroevend is en ze er ook echt geen enkele moeite in willen steken om dat te verbeteren.

[Bericht gewijzigd door dexter op maandag 11 juni 2007 13:52:49

It's a good day for science!
Evarist

Golden Member

Dexter, ik kan dat alleen volledig beamen.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
High met Henk

Special Member

ben het er ook mee eens: weinig nieuwe oude garde.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 11 juni 2007 13:51:58 schreef dexter:

Daarnaast is een simpel 'dank-je-wel, het is gelukt hoor' tegenwoordig ook vaak teveel gevraagd. Ik kan me daardoor voorstellen dat de lol er dan op een gegeven moment toch echt vanaf gaat bij de oudere forum-gangers.

Verder valt het me op dat het taalgebruik van sommige gebruikers soms echt bedroevend is en ze er ook echt geen enkele moeite in willen steken om dat te verbeteren.

Ben ik het volledig me eens, als iemand je netjes bedankt voor de aangeboden hulp is het ook veel leuker om een stukje te typen.

En het taalgebruik is soms inderdaad onder de maat. Dat wil niet zeggen dat ik een taalpurist ben maar ik probeer het meestal wel leesbaar te houden. Gelukkig zijn er wel een aantal mods die hier wat strenger naar kijken en als het echt de spuigaten uitloopt er wat aan doen.

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.
KT88

Overleden

Op 11 juni 2007 22:13:55 schreef Erik:
En het taalgebruik is soms inderdaad onder de maat. Dat wil niet zeggen dat ik een taalpurist ben maar ik probeer het meestal wel leesbaar te houden. Gelukkig zijn er wel een aantal mods die hier wat strenger naar kijken en als het echt de spuigaten uitloopt er wat aan doen.

.....is er een aantal mods...... http://zelfbouwaudio.nl/forum/images/smiles/icon_mrgreen.gif

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Dit topic is gesloten