IC's Hoe werkt het?

Hoi ik ben nieuw op deze site en het forum, ik heb het forum al een tijdje in de gaten gehouden

en nu begin ik maar met een simpele (zo niet moelijke):9 vraag; stelling,

IC's, de chips die ervoor bedoelt zijn om bepaalde stroom signalen om te zetten naar (bijv) een geluid of freqeuntie.

Klopt mijn stelling?

ik weet op zich heel weinig van deze electronica, ben op zich pas een half jaar bezig met anologe electronica (condensatoren diodes potmeters etc.)

Sine

Moderator

Niet helemaal,

Een ic bevat een schakeling op zich, en dat kan vanalles zijn, van versterker, digitale logica en geheugen tot een complete microprocessor.

Er zijn zelfs ic's die niet meer dan een paar transistors bevatten.

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 9 juni 2007 21:14:58

IC staat voor integrated Chip. Het zijn dus "schakelingen" in een chip. Er zijn duizenden verschillenden IC's die allemaal verschillende functies/mogelijkheden hebben..

En die IC's zijn te programmeren met een programma, PIC als ik me niet vergis. Een IC is te koppelen met verschillende anologe electronica.
om zo te schakelen?

Mischien dat ik nu heel wazig ben:9

Sine

Moderator

Je kunt het zo gek niet bedenken of het zit wel ergens in een chip geprakt.

Zowel digitaal als analoog als gemengd.

PICs zijn programmeerbare chips; daar zou ik me nog niet mee bezig houden.
Je kan het gewoon best zien als stuk elektronisch schema dat op een heel klein oppervlak bijeen is gestoken.

IC is niet integrated chip maar integrated circuit.

integrated, dus gewoon letterlijk vertalen, geintegreerde, samengezet. het circuit deel dan, een gehele schakeling ...

met andere woorden, een IC of chip is gewoon een bakje (in verschillende soorten behuizing gemaakt) bevat gewoon een gehele schakeling. Dat kan dus analoog of digitaal gebied zijn. Sommige hebben zowel een analoog als een digitaal deel!

Omdat de term pic ier al is gevallen; PIC of algemener, microcontrollers zijn IC's die je kunt programmeren om een specifiekere taak te laten uitvoeren.

Het is dus helemaal geen vast gegeven dat een chip te programmeren is. Er zijn zelfs IC's die met meer dan een setje weerstande zijn; zogenaamde R2R laddertjes.

IC is dus een heel ruim begrip! De vetste IC in je computer is wellicht je processor, 100en miljoenen transistoren (als schakelaartjes) op 1cm² ... maar ook je ram geheugen is een setje IC's die miljarden transistoren omvatten in totaal andere schakelingen.

Het zijn natuurlijk niet allemaal zo'n paradepaardjes ... een LM741 is ook een IC, een analoge dan, die een vervangings schema heeft dat stukken simpeler is. (kijk maar in de datasheet!)

Hopelijk is het wat begrijpelijk :)

Ik stel voor dat je als beginnende elektronicus maar begint met een setje ledjes; weerstanden; condensatoren; astabiel multivibratortje; enz :)

Ik heb van Conrad zo'n catologus, ik heb er vanmiddag in zitten bladeren. Op de pagina van de LINEARE chips staan ic's met ontzettend veel verschillende toepassingen. Is het dan nu zo dat als ik bijv. de Tc 4469 CPD motodriver neem, is het dan zo dat als ik de linksbovenste pin bijv. een signaal geef kan ik dan bijv. een langzame beweging van de motor krijgen?. en al ik een ic van conrad bestel weten jullie dan of ik ook de beschrijving van de chip en hoe het zit met uitgangen en ingangen >en zoja waar dan?

Om die vraag enigzins te beantwoorden zullen de meesten de datasheet in moeten duiken.

Ik vind hem zo snel niet op Google, maar in het algemeen heeft C. bij de producten op de website staan.

Wat wil je met dit topic ?

Er zijn inderdaad programmeerbare ic's, dat gaat van programmeerbare analoge schakelingen (ispPAC) over digitale schakelingen (FPGA's) en softwarematige ic's (PIC/Atmel).

zo zijn er ook niet programmeerbare ic's wat zelfs een serie van weerstanden kan bevatten of een lineaire regelaar tot volledige zend/ontvang-modules(imec) ed.

Dus zoals gezegd bestaat er dus niks zoals "de werking van een ic", denk maar aan een cpu of een gpu, in feite niks meer als een ic maar wat daar allemaal mee mogelijk is.

De TS zal het nu wel door hebben :p

The only thing 2 engineers will agree upon, is that the 3rd one is an idiot. - Shakespeare was a mathematician : root(4*b^2) = 2b or -2b

gegevens over IC's staan netjes in een datasheet, gewoon in google zoeken geeft meestal wel snel resultaat.

http://www.google.nl/search?hl=nl&rls=ACRA%2CACRA%3A2006-35%2CACRA…

tweede hit :)

we spreken niet echt in ternem van eerste poot van links enzo, kwestie van verschillende packages, en orientatie enzo, quite basic :+

we spreken niet echt in ternem van eerste poot van links enzo, kwestie van verschillende packages, en orientatie enzo, quite basic.

oke ik snap het maar ik wist even niet zo snel een betere te verzinnen. Dus is als ik het goed heb is een sigaal icm een ic eigenlijk een schakel patroon die inschakeld als het 'linker pootje' stroom krijgt?

elke pin heeft een nummer, en dat is meteen ook de houvast om ernaar te verwijzen.

ik niet echt wat je bedoeld met:

Op 9 juni 2007 21:40:57 schreef Stan v.:
... Dus is als ik het goed heb is een sigaal icm een ic eigenlijk een schakel patroon die inschakeld als het 'linker pootje' stroom krijgt?

anyway, ik raad je aan van met veeeeel simpelere zaken te beginnen. Het verschil tussen stroom en spanning bvb :+

'linker pootje' stroom krijgt --> je spreekt over een CMOS IC dus je uitdrukking is niet zo best ;)

[Bericht gewijzigd door Mr Soldeer op zaterdag 9 juni 2007 21:45:27

Ja weet ik zegt mijn vader ook steeds.
Ik denk dat ik inderdaad beter kan beginnen met opbouwen.

Nog één ding, kun je eigenlijk met een ic een heleboel anologe schakelaars vervangen?

Hum. Die vraag is onmogelijk goed en helder te beantwoorden.

Om een soort van (geen echt) antwoord te geven; in een IC als de CD4067 zitten 16 digitaal stuurbare analoge schakelaars.

Dit topic is uiterst vaag.
Is het niet mogelijk een soort van duidelijke vraag te stellen ? Wil je iets maken soms ? Wat ? Hoe ?

Anders gaat het op slot.

nee ik wil voorlopig niks maken, bik ben nu bezig met het bouwen van een ets bak met toebehoren. maar daar gaat dit formu niet over. Ik wil echt aan niemand vragen me in een klik uitteleggen hoe een IC werkt. Ik snap dat ik heel vraag met die slecht gestelde vraag. Wat ik eigenlijk te weten wil komen met dit forum is hoe in hééle groote lijnen een ic werkt. en dat in de vorm van wat een ic is.
mijn vraag is gedeeltelijk beantwoord en eigenlijk is dit (inderdaad) een heel wazig forum, toch bedankt.

Een IC heeft meestal 2 pinnen voor de voeding (kan ook 4 of meer afhankelijk van de grootte en het totaal aantal pinnen) Pin 1 is dikwijls de positive voedingspin en de ground ligt aan de andere kant (meestal, dit kan anders zijn!)

Voor de rest is het afhankelijk van het IC wat de werking is.

Door bepaalde signalen op de ingangen te zetten krijg je afhankelijk van het IC andere signalen op de uitgangen.

Over die analoge schakelaar, als je bedoelt of er een IC bestaat waar drukknoppen op staan, is het antwoord nee (90% zeker) maar je kan bv wel een ic gebruiken om een tiptoets te maken zoals:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/53

The only thing 2 engineers will agree upon, is that the 3rd one is an idiot. - Shakespeare was a mathematician : root(4*b^2) = 2b or -2b

@Stan V. hoe oud ben je? (niet dat dat uitmaakt) (ben elf!)

[Bericht gewijzigd door JelmerJan op zondag 10 juni 2007 10:06:55

Sine

Moderator

Stan, kijk hier eens naar ...

http://www.doctronics.co.uk/beastie_zone.htm#CMOS

Daar staan verschillende mos ic's duidelijk uitgelegd ( met experimenten )

ja weet ik leeftijd zegt niks, ligt eraan hoe zeer je gemotiveerd ben met electronica.

ik ben 13,en ik weet er in principe niks van;)

ben eigenlijk nog zelden geconfronteerd met mensen van mijn leeftijd die dezelfde interesse hebben.
(afgezien van internet). ;(

Op 10 juni 2007 13:51:54 schreef Stan v.:
ben eigenlijk nog zelden geconfronteerd met mensen van mijn leeftijd die dezelfde interesse hebben.
(afgezien van internet). ;(

nog een keer :)

Bedankt voor de site

coole site moet alleen nog uitvogelen hoe ik zelf zo'n experiment kan uitvoeren. :P

Ik heb op internet een boek besteld met hoe en wat over diodes cathodes etc.

In de categorie "Online fora, hoe werkt het" .. ;)

- Als je binnen 24 uur nog iets aan je laatste post toe te voegen hebt gebruik dan de edit-functie, het knopje http://www.circuitsonline.net/images/f_edit.gif

- Iedereen hier zal je graag willen helpen, maar dat gaat het beste als je probeerd vragen te stellen welke enigzins te beantwoorden zijn.
Concrete vragen als "ik wil iets maken en loop daar en daar op vast" of "ik moet de waarde berekenen van die weerstand en kom er niet uit" werken in het algemeen prima.

Je vraag over IC's is vandaag de dag echter zo algemeen dat een redelijk antwoord een uitleg bevat van bijna de gehele elektronica, waar in tientallen jaren tijd bibliotheken en terabytes over volgeschreven zijn.

Dat is niet realistisch, en ook niet leuk om te beantwoorden. Dat laatste is niet onbelangrijk, mensen helpen elkaar hier in hun eigen vrije tijd omdat ze dat leuk en bevredigend vinden.

Natuurlijk zijn er ook minder specifieke onderwerpen, maar deelname aan meer algemene discussie loopt imo pas lekker als men enigzins kan bevatten waar het onderwerp over gaat.

benleentje

Golden Member

Op 9 juni 2007 21:51:38 schreef Stan v.:
Ja weet ik zegt mijn vader ook steeds.
Ik denk dat ik inderdaad beter kan beginnen met opbouwen.

Nog één ding, kun je eigenlijk met een ic een heleboel anologe schakelaars vervangen?

Als je bedoelt anologe schakelaars is het antwoord eigenlijk nee.

Maar als je bedoelt een schakeling waar veel transistors inzitten met hun weerstanden dan is het antwoord duidelijk ja.

In princiepe kan je van veel IC's de interne schakeloing nabouwen met gewone transistors en weerstanden. Deze nagebouwde schakeling zal dan echter veel groter zijn en vaak slechter werken en onbetrouwbaarder zijn.
Dit is niet helemaar waar er zijn veel hele snelle transistoren die makkelijk vele GHz halen maar dit zijn echt uiters complexe schakelingen.

Voordeel chip is.
Klein van opbouw
Goedkoper
Snellere en stabielere werking.

Nadeel
Kan maar zeer beperkte stromen op de uitgangen hebben. Als er groter stromen en of spanningen nodig zijn zijn er weer extra transistor's nodig.
1 defekte transistor zorgt voor een defekt ic. In een schakeling zoe je dan de transistor kunnen vervangen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.