IC's Hoe werkt het?

oke heb het een beetje door hoe en wat.

ik denk dat ik het beste de werken van anderen kan bestuderen. hieruit kan ik bepaalde dingen afleiden.
(neem ik aan).

zou ik het beste een ic van rond de 1 euro kunnen kopen en proberen te monteren.(bijv. om een lampje te laten branden:P).
ik neem aan dat bij de gebruiksaanwijzing ook het aansluit schema inbegrepen is?

Of ben ik in zekere zin kansloos als ik eraan begin?

weet iemand mischien een bepaald boekje of internet site die ik kan gebruiken om bepaalde termen op te zoeken?
En dan hoofdzakelijk de termen die gebruikt worden bij schakelschema's.

Bepaalde symbolen en termen snap ik wel alleen rottig om een schema te lezen zonder dat je het 'verstaat'.

[Bericht gewijzigd door Stan v. op zondag 10 juni 2007 17:02:51

benleentje

Golden Member

Elektronhjica voor dummy's schijnt goed te zijn. Of ga gewoon naar de boekhandel en vraag daar om geschikte boeken en kijk die dan in. Als je het in de winkel al te moeilijk lijkt neem dan een eenvoudigere.

Sommige mensen kunnen iets wat simpel heel moeilijk uitleggen, Maar je kan iets wat heel moilijk is of lijkt ook simpel uitleggen.

Dan kan je het zelf mischien nog niet maken maar dan begrijp jet het wel.

Als ik jouw was zou ik nog niet aan een ic beginnen. Koop anders een bouwdoos of simpel bouwpakket. Kan je veel ervaring mee opdoen.

Als je het dan werkend heb dan kan je mischien leren om te begrijpen waarom het werkt.

LEt er wel op dat als je zelf aan ic's gegint deze zeker geen lamp direct kunnen schakelen.
En dat je bovendien een goede voeding nodig hebt en een net adapter of acculader dus geen goede voeding is voor electronca.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 10 juni 2007 17:22:11 schreef benleentje:
En dat je bovendien een goede voeding nodig hebt en een net adapter of acculader dus geen goede voeding is voor electronca.

en met een gelijkrichter dan?

Maar wel bedankt van de tip, ik heb ook gedacht om een leuke experimenteer doos te kopen, maar aangezien conrad mij praktisch alles kan leveren vond ik het overbodig om zo'n experimenteerdoos te kopen terwijl ik gewoon experimenten van internet kan halen en de onderdelen daarvoor kopen en die dan assembleren

wat vind jij ervan?

Een eenvoudige voeding is inderdaad een must als je met elektronica gaat beginnen. Regelbaar van 0..15V bij 1A voldoet al. Als alternatief kun je alvast wat beginnen met batterijen natuurlijk.
Iets met een IC? Wat dacht je van de NE555. Is eenvoudig en er is info genoeg over. Zie ook de schemas hier op de site.
En eh,, handleidingen van IC heten datasheets.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Stan V: Probeer eerst eens wat met een NE555 in elkaar te knutselen. Dit simpele IC'tje heeft genoeg in huis om even mee voor te kunnen. Bouw een knipperend LED'je, veranderd de duty cycle en frequentie en zie de effectie die dat oplevert.

Als dat je lukt kan je er een tweede ic, bijvoorbeeld een 4017 (CD of HEF4017B) aan vastknopen. Dan kan je 10 ledjes achter elkaar laten lopen.

Zoek eerst simpele IC schema's daarna kan je altijd nog verder uitbreiden. Ik snapte toen ik een jaar of 13 was ook geen reet van de werking van 'dat zwarte kastje' in mijn looplicht. Een poging het na te maken mislukte ook. Toen ik eerst het ene deel van de schakeling maakte, en daarna het andere deel eraan hing, lukte het wel.

Dus: begin simpel, ontdek je mogelijkheden, en breid later maar uit!

Edit: ik heb eeb kosmos X3000 (nummer weet ik zo even niet zeker) experimenteerdoos. Zelfs ik gebruik die nog steeds, want ik leer er nog steeds van. Dus zeggen dat je een experimenteerdoos niet nodig hebt omdat iemand anders je de onderdelen toch wel kan leveren is geen excuus :)
Tussen onderdelen bestellen en een simpele schakeling bestellen zit nogal wat verschil.

[Bericht gewijzigd door weardguy op zondag 10 juni 2007 18:56:33

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Lucky Luke

Golden Member

Mocht je met een knipperlicht (de NE555 of 2 transistors en een handje standaardonderdelen) aan de slag gaan: MEW 1 op mijn site (zie signature*) laat aan de hand van het schema wat hier ook op CO staat zien hoe je een knipperlicht maakt en hoe het werkt. Er komt ooit (als ik weer eens tijd heb) ook nog een MEW over een looplicht (met de 4017).

Ik zou het erg leuk vinden als je iets niet begrijpt van mijn site, je me dan ook een mailtje stuurt zodat ik mijn site begrijpelijker kan maken voor beginners. Voor het mailadres: zie mijn CO profiel (klik op mijn naam) of kijk op de pagina "Contact" op mijn site

* = dat regeltje tekst onder mijn bericht.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
benleentje

Golden Member

Op 10 juni 2007 18:26:47 schreef Stan v.:
[...]

en met een gelijkrichter dan?

Een gelijkrichter is nog steed geen goede voeding. In een goede en stabiele voeding zit namelijk een chip, alhoewel het meer op een grote transitor lijkt. Deze chip bv de lm317 geeft dan een mooie stabiele spannig die je nog kan regelen ook.

Met eem Lm317 kan je met 1 simple trafo, een bruggelijkrichter, een paar condensatoren en een potmeter zelf heel simpel een voeding maken die loopt vanaf 1.25V tot bv 15V met 1A. Die 15V hangt eigenlijk van je trafo spanning af. Maar voor een beginneling is 15V ruim voldoende.
De lm317 gaat vanaf 1,25V, en een voeding zelf maken die loopt van 0V is een stuk moeilijker en heb je nu eigenlijk nog niet nodig.

Een experimenteer doos of een voorraadje componenten is eigenlijk wel aan te bevelen.
Stel je hebt een leuke schakeling gemaakt maakt merkt dat je nog iets wil aanpassen, of nog evem ergens een led bij plaatsen. Als je dan niks heb liggen moet je weer naar de winkel.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 10 juni 2007 18:54:55 schreef weardguy:
Stan V: Probeer eerst eens wat met een NE555 in elkaar te knutselen. Dit simpele IC'tje heeft genoeg in huis om even mee voor te kunnen. Bouw een knipperend LED'je, veranderd de duty cycle en frequentie en zie de effectie die dat oplevert.

Op 10 juni 2007 19:15:49 schreef Lucky luke:
Mocht je met een knipperlicht (de NE555 of 2 transistors en een handje standaardonderdelen) aan de slag gaan: MEW 1 op mijn site (zie signature*) laat aan de hand van het schema wat hier ook op CO staat zien hoe je een knipperlicht maakt en hoe het werkt. .

Ik snap wat je bedoelt met de leerzaamheid van een experimenteer doos, alleen ja...eh oke je hebt dus gelijk.

Over de ic waar je het over hebt, ik zal het proberen. ik ga eerst het schemaatje eens goed bestuderen, dan ga ik met eagle de 'board' versie maken.

Etsen zal ik voorlopig niet kunnen omdat mijn etsbak+ verlichtingbak nog niet klaar zijn. Is zonder printplaat ook mogelijk(zonder te veel gerotzooi)

hartstikke bedankt voor de tip, weardguy en lucky luck

o ja de site waar je het over hebt, (Lucky luck)die is super goed:P

[Bericht gewijzigd door Stan v. op zondag 10 juni 2007 21:59:25

hoo, huuuuuuh! Niet gelijk een print gaan ontwerpen joh! Zo'n simpel schakelingetje met een 555 gaat prima op gaatjesboard, of nog beter, zo'n prik-boardje (tja, hoe heet zo'n ding eigenlijk?). Is een klein planke waar de de componenten gewoon in kunt prikken. Handig als je wilt experimenteren en je kunt het hergebruiken.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 10 juni 2007 22:30:39 schreef flipflop:
hoo, huuuuuuh! Niet gelijk een print gaan ontwerpen joh! Zo'n simpel schakelingetje met een 555 gaat prima op gaatjesboard, of nog beter, zo'n prik-boardje (tja, hoe heet zo'n ding eigenlijk?). Is een klein planke waar de de componenten gewoon in kunt prikken. Handig als je wilt experimenteren en je kunt het hergebruiken.

*kuch* breadbordje *kuch*
;)

My brain's all broken, but I'm feelin' alright, I feel like I'm chokin', but I'm feelin' alright, I'm goin' down fast, but I'm feelin alright, I'm not gonna last,but I'm feelin ALRIGHT! Oh Henry
chuckie

Honourable Member

Het boek "electronica, echt niet moeilijk" is een heel goede starter en bevat een compleet deel digitale logica met verscheidende experimenten.
Kijk ook eens hier http://sevilla.khbo.be/~peuteman/fotoelektronica.htm

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

Ik ben ook begonnen met zo'n boek, nadat ik eens iets had zitten freubelen. Er zijn 2 mooie boeken genoemd die je uitleggen hoe componenten werken, en hoe je schema's moet/kunt lezen.

daar staan ook heel veel proefjes in die je kunt doen, en daar ben je voorlopig wel ff zoet mee.

madthijs

Op 10 juni 2007 22:30:39 schreef flipflop:
hoo, huuuuuuh! Niet gelijk een print gaan ontwerpen joh! .

:D Grappig, nou het zit zo, tot nu toe heb ik alleen dingen uitelkaar gehaalt. en heel af en toe ook weer in elkaar :P. Ik heb tot nu toe een heleboel gammele dingen gebouwd. alleen ging het continu stuk omdat het simpelweg verkeerd gebouwd was. Dus ik dacht etsen:7 tenminste als ondergrond, en toen kwam ik op het idee om uit te gaan pluizen hoe het zit. Dus zoek ik ook boeken over electronica.

Dus zo'n boek waar ik over veel onderwerpen in kan lezen is zeker wel iets voor mij:P! bedankt voor de tip!

en het 'breadbordje' hoe zit dat , ik bedoel hoe mooi het er ook uit ziet hoe zijn alle componenten aan elkaar elkaar gekoppeld? met draad?

Op 10 juni 2007 23:02:43 schreef Monster_Henry:
*kuch* breadbordje *kuch*

ja, maar een gaatjesprint heet ook breadboard. Maar goed.

TS. Kijk eens bij voti. Hij heeft ze onder de naam:
solderless breadboard (prikbord), 55x166mm, 830 contact punten
(Wouter heeft er ook moeite mee, hehe). Er zijn telkens een rijtje van 4 contacten met elkaar verbonden. Er zitten veerkontacten in het bord waarmee de componenten vastzitten. Met draadjes kun je zo eea met elkaar verbinden. Is dus vooral bedoeld voor tijdelijke experimenten. Als je echt iets wilt gaan bouwen (als het werkt op prikbord), dan raadt ik gaatjesprint aan.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

het word eens tijd voor een ander forum denk ik :P:P
qua naam bedoel ik

[Bericht gewijzigd door Stan v. op dinsdag 12 juni 2007 15:10:54

Op 11 juni 2007 20:06:54 schreef flipflop:
[...]
ja, maar een gaatjesprint heet ook breadboard. Maar goed.

TS. Kijk eens bij voti. Hij heeft ze onder de naam:
solderless breadboard (prikbord), 55x166mm, 830 contact punten

goeie site, bedankt

ff iets rechtzetten

Op 9 juni 2007 21:15:54 schreef Mitchell S:
IC staat voor integrated Chip. Het zijn dus "schakelingen" in een chip. Er zijn duizenden verschillenden IC's die allemaal verschillende functies/mogelijkheden hebben..

ic staat voor Integrated Circuit.

iemand die spreekt weet niet, iemand die weet spreekt niet

Op 12 juni 2007 15:19:50 schreef lampjes:
http://www.technologystudent.com/elec1/elecex.htm
Dit is een mooie site. Staat zelf ne555 in animatie op ;)

Goeie site. Ik heb bijna een uur ernaar zitten staren!
Er staan heel veel nuttige (voor mij tenminste) in.
Die animaties zijn heel verduidelijkend. Ik ga kijken of ik met zo'n zogenaamde breadbord een test circuit kan maken.

Komt een breadbord niet neer op een experimenteer printplaat? Zoals

http://www1.nl2.conrad.com/scripts/wgate/zcop_nl2/~flN0YXRlPTc1NDgzMDY… Oftewel:Best. nr.:526819 - 89 op Conrad.nl

Ja, da's hetzelfde ding als die bij voti.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik heb voor de grap EAGLE (Light edition) gedownload. Mooi programma alleen het onderdelen interface was wel ff wennen. Vooral het probleem dat ik alleen de nederlands namen vd onderdeln ken:P.

Met een beetje zoekwerk ben ik eruit gekomen maar ik kan nergens in het interface de IC: 4017B vinden,

Kan iemand mij helpen?

Henry S.

Moderator

Nog eens zoeken.. 40xx.lbr

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Het blijft leuk wanneer iemand kriebels krijgt om uit te vinden hoe electronica werkt.

je zou ook eens hier kunnen kijken over de werking van een 2-tal ic's de 4060 en de 4017.

midiologie.nl

maar leuk om te horen dat je echte intresse hebt in electronica.

Greets

Remi

Midiologie.nl. Makers van LPTpushbutton. Als je echt van je hobby houd, laat dom commentaar van anderen je koud.

Op 13 juni 2007 19:36:12 schreef Henry S.:
Nog eens zoeken.. 40xx.lbr

Bedankt, maar hoe komt het dat ik alleen deze IC tegenkom als ik via het control panel de ic opzoek?

Normaal als ik de ADD knop gebruik tijdens het schema maken en ik klik 4017(in zoekmachine) dan is er niks!

Weet iemand daar ook een remedie op?

Op 13 juni 2007 19:45:54 schreef Remi:
je zou ook eens hier kunnen kijken over de werking van een 2-tal ic's de 4060 en de 4017.

[

Ik gebruik voor de time puls een n555 geen 4060, ik heb het orginele schema van deze site afgehaald:

http://www.technologystudent.com/elec1/count1.htm