geen geluid uit een philips 22RH520

Hugo Welther

Moderator

Als de eindtorren nieuwe zijn, waarschijnlijk de drivers ook overleden.
Heb je de rustroom opnieuw ingesteld?

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

wat zijn drivers, ook torretjes ofzo? en hoe moet ik de ruststroom opnieuw instellen? deze versterker is zo ongeveer mn eerste egte electronica projectje dus heb dr nie zo heel veel verstand van

ff gekeken, ruststroom instellen moet zeker met die potmeter in de eindtrap, hoe kan ik meten dat hij goed sta? want ik zou nie weten waar ik dan moet meten

[Bericht gewijzigd door henkjanv op donderdag 5 juli 2007 19:19:26 (30%)

Hugo Welther

Moderator

Driver zijn de transistors die voor eindtransistor zitten.

De rustroom stel je in door de zekeringen te verwijderen (VL414 en VL415) en een stroommeter op print aansluitingen van de zekeringen te zetten. Vervolgens met R729 en R730 de stroom op 250mA afregelen. Deze afregeling na een uurtje aan staan herhalen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

oke bedankt, ga ik doen, en drivers zijn ook alle 4 helemaal gloedje nieuw, dus die zullen nog wel nie kapot zijn

oei, rustroom rechts is veelstehoog (boven 1A), vandaar dat die dingen zo vreselijk heet worden, ik heb de potmeter helemaal nul gedraait, maar hij zakt niet onder de 1A, moet ik de weerstand die ervoor zit vervangen? er staat dat er een 470ohm weerstand tussen moet, en deze heb ik ook vervangen want de oude was zwart

kan het ook liggen aan de TS434? deze zit wel direct aan de potmeter.. of anders misschien de R728 die de andere kant opgaat (van 2.2K)

kheb nu de weerstand voor de potmeter vervangen voor een draadje, nu kan ik de ruststroom wel netjes op 250mA zetten, heeft dit nog gevolgend voor andere componenten dat ik het zo heb opgelost? De eindtorren worden nu iig niet heet meer, hoogstens een beetje warmer

Goede avond, juist terug van Denemarken...als je op deze manier de rustroom onder controle krijgt zit er ergens nog iets goed fout. Ts 434 kan daarvan aan de oorzaak liggen. Normaal 'remt' deze de eindtorren af en wordt hij ingesteld via de potmeter. stel dat hij een klap gekregen heeft en hierdoor bijna niet meer versterkt geeft dit aanleiding tot een veel te grote ruststroom. Het is om
grote schade door deze situatie te verkomen dat je een lamp in serie moet zette bij een eerste test. die 40 watt lamp zal zeker gaan branden bij en ruststroom van 1A.

Mama look, -a-booboo

ja die lamp brande wel meer dan dat hij zou moeten, dus heb hem maar amper aangehad..

ik heb nog gekeken of ik die ts434 (BC148) kon vervangen, had BC548B als vervanger gekocht, maar als ik die erin doe is het alleen maar erger, dan lijkt het net alsof ik die lamp gewoon heb aangesloten zo fel, een andere vervanger heb ik niet kunnne vinden voor de BC148

kan het trouwes veel kwaad voor andere onderdelen dat ik het nu even zo opgelost heb? of kan ik zo wel muziek luisteren totdat het is opgelost?

ja maar neen he, als die lamp brandt zit je nog met een probleem, en ze er dan van tussen halen is zeker niet de oplossing.

zolang de ruststroom niet te groot wordt kan het geen kwaad. de vraag is echter hoe temperatuursstabiel het geheel is. Het zou kunnen dat als je luid speelt het de eindtrap weer oprookt. zachtjesaan dus :-)

Mama look, -a-booboo

Lamp brand niet meer, ruststroom is netjes 250mA, en heel hard kan ik mn geluid niet zetten want dat vinden de mensen hier thuis niet leuk :)
Ik gebruik hem nu dus maar gewoon, meet zo nu en dan even de ruststroom om te kijken of die niet teveel toeneemt.

voorderest komt er leuk geluid uit, jammer dat de metertjes het niet doen, links is helemaal dood en rechts zie ik net een milimetertje verspringen op de muziek, heb je dus nie zoveel aan

Hugo Welther

Moderator

Ik kan wel een BC148 naar je opsturen. Is het de A,B of C versie?
Stuur maar ff een mailtje, zie mijn profiel voor het mail adres.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
KT88

Overleden

De Hfe van moderne transistoren ligt veelal hoger dan die van de oudjes.
Je had toch ook de eindtorren vervangen?

Onderdeeltoleranties kunnen dit teweegbrengen, zo heb ik op mijn werk eens een serie Sanken powertorren gehad waarbij we het totale drivercircuit moesten wijzigen omdat de hogere Hfe de zaak instabiel maakte.

Als die 250 mA stabiel blijft (wel erg hoog die bias trouwens) dan regelt de schakeling zichzelf goed.

Ik zou wel zien of die stroom nog niet wat lager kan, test dat eens uit met de scoop eraan om crossover bij te lage bias te voorkomen.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Sanken komt vooral voor in laat ons zeggen High-End DC gekoppelde eindtrappen met stroomspiegel en nog van die dingen. De minste verandering maakt daar een oscillator van. De RH520 is bescheidener van opzet. Mijn ervaring is dat bijna elke transistor het hierin doet, als hij maar versterkt en van de juiste familie is (PNP / NPN)

Mama look, -a-booboo

Als bijna elke transitor het doet zou ook die BC548B het moeten doen lijkt me maar daar kreeg ik egt een zeer hoge stroom over mn trap heen dus die werkte toch egt niet.

Ik heb geen scoop hier tot mn beschikking dus daarmee testen kan niet. ik kan die stroom wel lager krijgen maar wat is dan het gevolg? wordt de kwaliteit van het geluid dan ook slechter of blijft dat ongemoeit? 250mA zou trouwes geen kwaad kunne anders zetten ze dat niet in de service manual toch?

KT88

Overleden

'ns Kijken......

35V is de voedingsspanning, per tor dan de helft maal die 250 mA.
Dat maakt 17.5 maal 0.25 = 4.73 W in rust.

Kan wel, natuurlijk. Maar bijna 10 W per kanaal wegstoken zal toch wel wat warmteontwikkeling tengevolge hebben

De ruststroom terugdraaien kan eigenlijk alleen als je ook een scoop en een signaalgenerator hebt.
Je kunt dan kijken (met de tegenkoppeling los, dus R718 even losnemen) wanneer er crossover op de nuldoorgangen optreedt, en dan iets meer bias geven.

Idealiter doe je dat met de vervormingsmeter en een scoop voor de residu-vervorming.

My guess is dat je best met 100 a 150 mA uit kunt komen.
Crossover is een venijnig soort schorheid, wat zich manifesteert bij lage volumes. Op het gehoor zou dus eventueel ook nog afgeregeld kunnen worden.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

mmmm, naja toongenerator en scoop heb ik zoizo nie, maar ik kan hem wel terugdraaientot ong 150mA en luistern of hij dan nog goed klinkt

ik ga het ff proberen

mmm, 150mA klinkt niet niet goed, heb hem nu op 210mA en daar hoor ik niet echt vervormingen meer..

hij heeft wel wat warmteontwikkeling, maar dat was met mn stereotje ook, die voelde bij de openingen nog warmer zelfs

KT88

Overleden

OK, dan waren ze toch niet gek bij Philips. ;-)

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

als ts 434 vervangt door een bc548b (deze heeft een vrij grote stroomversterkingsfactor) dan gaat je rustroom net naar beneden. dus de fout komt van ergens anders. De trimmer zit er trouwens in om tolerantieverschillen op te vangen. En neen, KT88, bij de Lampenclub wren ze toen niet gek, alleen werkte de Japanse marketing toen al beter. :-)

Mama look, -a-booboo

ow en waar zou dat dan aan kunnen liggen? want alles in de buurd van de ts434 qua transistoren is vervangen en die weerstanden lijken me ook niet het probleem.. misschien die diode of kan dat niet zorgen voor een veel hogere ruststroom?

Henry S.

Moderator

Mooi dat het gelukt is :)

@BC148: BC548A?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

ik wou de bc548A idd kopen, maar vond alleen de B, dus heb die maar gekocht maar die vergroot het probleem alleen maar

Hugo Welther

Moderator

Morgen gaan er een paar NOS BC148's op de bus.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Oke, egt superbedankt :), hoop dat ik daarmee gewoon weer die weerstand ertussen kan zetten, een weerstand eruit halen is niet egt de allerbeste oplossing lijkt me zo

toch een beetje vreemd. hoe groter de versterkingsfactor van ts434 hoe kleiner de rustroom zou moeten worden bij dezelfde instelling van de potmeter. Ben nieuwsgierig wat het gaat geven met een NOS.

Mama look, -a-booboo