NE 555 knipperlicht

hey,

Ik heb overlaatst geprobeerd het NE 555 knipper licht van hier op de site te maken, maar dit werkt nog altijd niet. Ik heb hier al eens op het forum gezocht of er nog mensen zo een probleem hadden en ik heb wel wat gevonden en dan ook wat dingen uitgeprobeerd. Ook heb ik eens allemaal nieuwe componenten genomen, maar werkt nog steeds niet.
Ik bouw het op een breadbord.
Dus kunnen jullie misschien enkele punten geven waar ik special moet op letten?

groeten
douwe

vroeger was ik een twijfelaar maar plots weet ik het niet meer zo goed.

de verbindingen
het kan een slecht contact zijn

Kun je anders een foto van het breadboard posten ? :)

Anders toch even aan elkaar soleren op een koperplaatje weet je zeker dat het beter contact maakt.

Heb je de datasheet wel gelezen.
En kijk eens of de + en - van het is niet verwisselt zijn.

En anders kan het ook zijn dat de leds niet goed staan, dat daar de + en - ook niet verwisselt zijn.

zet anders altijd eerst een diode voor je begint op je breadboard.

hier een link naar de schakeling

[Bericht gewijzigd door Stijn M. op zondag 17 juni 2007 16:07:33

de + en de - zitten zeker goed
en ik heb ook de datasheet eens bekeken. De leds staan goed. zal straks een foto posten.

vroeger was ik een twijfelaar maar plots weet ik het niet meer zo goed.

Lukket je al om een foto te posten ?

Ik weet denk ik wel hoe het moet om een foto erop te zetten maar ik moet eerst nog een foto maken. zal dit nu direct gaan doen.

vroeger was ik een twijfelaar maar plots weet ik het niet meer zo goed.

je moet eerst een account maken bij het uploadarchief of op een andere site waar je je foto op kan zetten dan kan je het adres van de site hier ver melden tussen [ i m g ] en [ / I M G ] ( spaties weglaten )

kijk ook hier

[Bericht gewijzigd door Stijn M. op zondag 17 juni 2007 16:52:54

http://www.uploadarchief.net/files/download/ne555.jpg

Dit is mijn schakelingetje, de weerstand en de blauwe draad aan de rechter kant zijn gewoon met elkaar verbonden niks speciaals. en op de bovenste rij staat de + en op die eronder de min, aangesloten op een baterij van 9V.

douwe

vroeger was ik een twijfelaar maar plots weet ik het niet meer zo goed.

is die massa draad linksvanonder ergens op aangesloten?

My brain's all broken, but I'm feelin' alright, I feel like I'm chokin', but I'm feelin' alright, I'm goin' down fast, but I'm feelin alright, I'm not gonna last,but I'm feelin ALRIGHT! Oh Henry

De elco links is niet aangesloten op de zwarte massadraad.

In the beginning there was nothing.... and even that exploded...

ah nee, die moet op die condensator aangesloten zitten, dat heb ik nu even gedaan en de ledjes branden wel: het een harder dan het ander maar ze knipperen niet.

vroeger was ik een twijfelaar maar plots weet ik het niet meer zo goed.

Is dat toevallig het midden van het breadboard ?

Vaak lopen de `voedingsrails' niet door, maar zijn ze in het midden onderbroken. Op mijn BB staat hier een letter "W".

[Bericht gewijzigd door Aart op zondag 17 juni 2007 17:59:27

aan het "pinnetje" dat je kan zien denk ik inderdaad dat aart het heeft gevonden!
zet eens een draadje om je voeding en je GND door te verbinden van rail naar rail...

My brain's all broken, but I'm feelin' alright, I feel like I'm chokin', but I'm feelin' alright, I'm goin' down fast, but I'm feelin alright, I'm not gonna last,but I'm feelin ALRIGHT! Oh Henry

YES

het werkt

het was zoals Aart zij de rails zijn in het midden onderbroken. Ik dacht nogtans dat ik dat had nagemeten

allemaal bedankt voor de snelle andwoorden
nu kan ik eindelijk wat verder in de elektronica

vroeger was ik een twijfelaar maar plots weet ik het niet meer zo goed.

Heel fijn :P

Ik ben er ook ooit op de moeilijke manier achter gekomen .. ;)

Dat looplicht van mij werkt ook nog steeds niet bij dit
topic.

maar ik ga eerst wachten op een breadboard

Mijn looplicht doet het nu.

[Bericht gewijzigd door Stijn M. op dinsdag 26 juni 2007 18:25:00

Goedemorgen volk! :P
Ik zet mijn berichtje in deze topic omdat het ermee te maken heeft.
Ik heb namelijk een NE555 enkel knipperlicht gemaakt.
http://users.telenet.be/ranzigen/td_circuits/circuits/ne555_knipper/ne555_knipper.gif
MAAR!
Nu heb ik al een andere condensator van 4.7uF erin gezet om de knippersnelheid aan te passen.
Het liefste wou ik hem zo aanpassen dat ik met een potentie(pot.) meter de snelheid zou kunnen aanpassen dat hij ongeveer 1 keer per seconde knippert.
Hopelijk kunnen jullie me helpen!

Kevin G.

Doet veel met LED-inbouw en reparaties

Of zit iedereen nu op school of aant werk :P haha

Doet veel met LED-inbouw en reparaties

Hier :

http://www.circuitsonline.net/circuits/view/13

In de datasheet zie je welke waardes je moet hebben voor 1 seconde.

Ik ben er klaar mee voor

Welke datasheet??
Ik kan niets vinden ,zou misschien iemand mij kunnen helpen met het plaatsen van een pot. meter in het eerder gegeven schema??

Doet veel met LED-inbouw en reparaties

In de link die ik vermelde staat een schema met potmeter.

In de datasheet van de fabrikant ( zie link )zie je dat je tussen pen 6 en 7 ook een weerstand moet opnemen ( Rb ).
Je kunt zowel Ra als RB varieren. Bladzijde 7 geeft de formule waarmee je de frequentie kunt uitreken, of anderom, de waarde van de weerstanden voor een bepaald frequentie

http://www.fairchildsemi.com/ds/LM/LM555.pdf

Ik ben er klaar mee voor

In onderstaand schema kan je de tijd hoog en laag met volgende formules berekenen.

http://www.circuitsonline.net/circuits/view/13

Time High (secs) = 0.693 * (R1 + R2) * C
Time Low (secs) = 0.693 * R2 * C
Frequency = 1.44 / ((R1 + R2 + R2) * C)
DCP = (T(h) / (T(h) + T(l))) * 100

In jouw schema wordt volgens mij de condensator ontladen aan de hand van de uitgang. Dus als de uitgang hoog is laad de condensator op en als de uitgang laag is ontlaad deze. Dit gebeurt telkens langs R1. Dus worden de formules volgens mij.

Time High (secs) = 0.693 * R1 * C
Time Low (secs) = 0.693 * R2 * C
Frequency = 1.44 / ((R1 + R2 + R2) * C)
DCP = (T(h) / (T(h) + T(l))) * 100

Om de led om de seconde te laten branden moet je dus R1 aanpassen totdat de time low 1 sec is.

Het kan wel zijn dat ik in dit laatste geval fout zit. Ben namelijk ook nog maar een beginner.

Waarom heb je de NE555 zo aangesloten en niet op de manier waarop de fabrikant aangeeft ?

Ik ben er klaar mee voor