digitale uitlezing spanning en stroom

Alleen berichten met de trefwoorden “digitale voeding” worden getoond. Alle berichten tonen

hallo,

ik ben wat aan het spelen met elektronica en probeer een 10A/12V voeding te maken en zou er graag wat extraatjes bij maken. zo wil ik dat de voltage en stroom digitaal op 3 7segment displaytjes (CQY81 3) moet kunnen worden afgelezen.

het probleem is nu dat ik niet weet hoe je dat doet en waar ik zulk schema kan vinden.
ik mijn cursus heb ik wel hetvolgende gevonden:
digitale voltmeter
zou dit schema voldoende zijn? kan je dit schema vinden in 1 IC, zo ja, welk? wat zou ik moeten gebruiken als klok?
ik heb nu wel een binaire uitgang, maar nu moet dat nog omgezet voor die displays, hoe doe ik dat?

alvast bedankt.

hm, toch gelijk niet wat ik zoek.
kzou wille gebruik maken van die 3 7segment displays, maar tprobleem stelt zich vooral:
stel ge krijgt een binaire uitgang van uw AD-convertor, maar dan moet ge die digitale uitgang opsplitsen in 3 (voor elke display 8bits). vb: ge meet 19V => I00II (=uitgang AD-convertor) => splitsen in 000I (=1 voor de linkse display) en I00I (=9 voor de rechtse display).

is dit principe mogelijk of is dit veel te omslachtig?
ik dacht mss iets te doen met
PIC16F873A/876A maar ik word zot van die datasheets omdat ik daar de botten van snap.
(als iemand tips heeft om dergelijke datasheets op een verstandige wijze aan te pakken, zijn die altijd welkom)

free_electron

Silicon Member

maar neen. gebruik gewoon de eerste drie en laat die laatste cijfer vallen.

die voeding zal toch niet zo precies zijn dat je 2 cijfers na de komma moet meten...
0 tot 19.9 volt

of je maakt gewoon zelf een '1' met twee platte leds ...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 20 juli 2007 22:35:13 schreef Knustelsmurf:
http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=74…

spanningsdeler ervoor en klaar ben je.

nja zo een ding is mss superhandig, maar de bedoeling van het maken van die 10A-voeding is feitelijk om wat kennis te maken mee de elektronica, dus dan maak ik het liever zelf.
ik heb dus een ICL7107 genomen en hopelijk doet dat ding iets. ik heb der ook een ventilator opgestoken met een snelheidsregeling (met een 555 en een hakkerschakeling) ahv een NTC. mss overdreven omslachtig, maar het werkt en ik ben weer wat wijzer geworden.