(alweer) een PIC vraag (wisp628+16F877a)

Hallo

Ik heb gezocht in het forum maar geen antwoord kunnen vinden vandaar deze post.

Ik heb een Wisp628 waarmee ik een 16F877A wil proggen en dat heb ik geprobeerd met Xwisp icm Python volgens de aanwijzingen van W. v. Ooijen. Echter kreeg ik het goed programmeren met Xwisp niet binnen een paar uur voor elkaar aangezien het niet zo eenvoudig werkt als wordt beschreven en dit werkt met een hopeloos ouderwetsch DOS venster.
Daarom ben ik nu overgegaan op bumblebee, wat prima werkt, geen errors, de Wisp wordt netjes herkend, de 16F877A wordt netjes herkend, programmeren gaat zonder foutmeldingen, echter mijn schakeling geeft weinig levenstekenen.

Allereerst kon ik eerst de code, data en fuses verifieren waarbij de eerste keer een error werd gegeven:
verify error at adress 0x2007. Value in image is 0x3F7A and value target is 0x3FFF
Echter wanneer ik nu verifieer zie ik enkel een scherm waar er na het verifieren alleen iets als OK komt te staan, waarbij ik er dus vanuit ga dat het dan goed zit.

(schakeling opgebouwd op breadboard en zeker 10x gechecked of die wel goed is en ik kan niet anders constateren dat ie goed is opgebouwd.
schakeling:
http://www.best-microcontroller-projects.com/pic-frequency-counter.htm… )

Daarom een voorbeeld (blink-a-led) uit de Xwisp map gebruikt om te kijken of er iets gebeurt, echter met hetzelfde resultaat.

Zie ik iets over het hoofd, bv iets met Fuses oid?
of zal ik het ergens anders moeten zoeken?

Alvast bedankt

Als het niet kan zoals het moet , dan moet het maar zoals het kan

komt je xtal wel op gang?

is je voedingsspanning wel hoog genoeg/zonder al te veel rommel?

heb je de pic ontkoppeld?

zit je MCLR pin aangesloten?

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide

Op 23 juli 2007 16:24:11 schreef yokiamy:
Zie ik iets over het hoofd, bv iets met Fuses oid?
of zal ik het ergens anders moeten zoeken?

Alvast bedankt

Heb je wel firmware 1.11 en niet 1.12 in je programmer?
Die geeft namelijk een probleem met o.a. de 16F877A.

Volgend project: funcgen met ad9833 afmaken...

hoi

geen id of Xtal op gang komt, heb momenteel geen scoop om te checken

voedingsspanning is stabiel 5V

pic is via icsp geprogd, dus enkel ontkoppeld dmv diode tegen overspanning zoals op schema
ja mclr wordt gebruikt

volgens mij is de wisp firmware 1.12 hoezo geeft dat problemen dan?
anders zal ik de fw 1.11 proberen (staat dat op wouter zijn site hoe je de fw upgrade/downgrade?)

morgen zal ik kijken of ik het kan verhelpen, als ik meer weet horen jullie het.

bedankt

Als het niet kan zoals het moet , dan moet het maar zoals het kan

ik bedoel een ontkoppelcondensator over de voedingspinnen

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide
Als het niet kan zoals het moet , dan moet het maar zoals het kan

Op 23 juli 2007 19:23:56 schreef yokiamy:
volgens mij is de wisp firmware 1.12 hoezo geeft dat problemen dan?

Nee hoor, dat heb ik er voor de poele grap bij gezet.

JA! Dat geeft problemen.
Zie hierover ook de verschillende topics in dit forum.

Volgend project: funcgen met ad9833 afmaken...

Mensen bedankt, het werkt!

De firmware van de Wisp was 1.09.
Na een nieuwe PIC16F628 te hebben gehaald bij de lokale elektroboer eerst gekeken of het me lukte een blink-a-led te maken met deze PIC op een breadboard, dat werkte (dus aan het breadbord en aan mij lag het niet). Daarna Wisp firmware 1.11 er in geschoten en deze PIC verwisseld met de PIC uit de programmer en voila, de programmer wordt herkend en wel met firmware 1.11

Daarna heb ik succesvol een blink a led kunnen maken met de 16F877A en daarna mijn schakeling geprobeerd en het werkt!

Misschien een tip voor Wouter om meer informatie over deze firmware te geven, want dit wordt wel besproken op CO maar ik kan het op zijn site niet vinden.
Ook is niet duidelijk welke bugs zijn opgelost met de release van firmwareversies en welke nieuwe features er zijn bijgekomen.

Tevens vreemd: dat een oudere firmware (1.09) niet werkt met de 877A kan ik me voorstellen, maar dat de meest recente FW 1.12 dan weer niet werkt en 1.11 dan weer wel...

BTW, ik had een WISP met een 16LF648 en geen 628, dus die benaming wisp628 is ook niet exact correct :) nou ja, als het beestje maar een naam heeft ;)

Als het niet kan zoals het moet , dan moet het maar zoals het kan
Henry S.

Moderator

Op 24 juli 2007 12:02:18 schreef yokiamy:
[...]
Tevens vreemd: dat een oudere firmware (1.09) niet werkt met de 877A kan ik me voorstellen, maar dat de meest recente FW 1.12 dan weer niet werkt en 1.11 dan weer wel...

Idd vreemd, de v1.09 hoort te werken met '877A.

BTW, ik had een WISP met een 16LF648 en geen 628, dus die benaming wisp628 is ook niet exact correct :) nou ja, als het beestje maar een naam heeft ;)

Vergelijk de twee en de prijs ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

> Misschien een tip voor Wouter om meer informatie over deze firmware te geven, want dit wordt wel besproken op CO maar ik kan het op zijn site niet vinden.

omdat die niet van mij is maar van Rob Hamerling! het is een 'onofficiele' firmware update.

> Tevens vreemd: dat een oudere firmware (1.09) niet werkt met de 877A kan ik me voorstellen, maar dat de meest recente FW 1.12 dan weer niet werkt en 1.11 dan weer wel...

zie boven: 1.09 is van mij, 1.11 en 1.12 van Rob. Overigens staat er in de source van 1.12 volgens mij een opwerking over de 877A.

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
Lucky Luke

Golden Member

dan nog, ik heb 1.09 (of 1.10) en 16F877A gaat prima...

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op dinsdag 24 juli 2007 17:13:14 (10%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 24 juli 2007 12:02:18 schreef yokiamy:
Ik had een WISP met een 16LF648 en geen 628, dus die benaming wisp628 is ook niet exact correct :) nou ja, als het beestje maar een naam heeft ;)

Ik zou het onverstandig vinden om de naam van de programmer te veranderen in Wisp648 ipv. Wisp628 alleen om de PIC die erin zit, terwijl het verder dezelfde programmer blijft.
Wisp628 is namelijk bij iedereen bekend.
Als je nu info over deze programmer wilt zoeken hoef je alleen maar Wisp628 op te geven.
Als dezelfde programmer nu ook zou gaan bestaan onder Wisp648, moet je daar ook nog weer naar gaan zoeken(...)

Ohm sweet Ohm | www.picbasic.nl