Voeding bouwen

hallo,
heb hier ondertussen 2 voedingen staan met simpele potmeters.
wil nu wel eens wat anders..

Zijn er zelfbouwvoedingen met een keybotje? dus een toetsenbordje? dus dat je hier mee de spanning en stroom mee in kan stellen?

Niels

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
klein is fijn

Moderator

Geen idee of dat er is, maar tuurlijk is het te maken. Vraag is of het handiger is.

Zelf zie ik meer in een rotary encoder.

wat is dat precies?

en heb je een of ander schematje en hoe werkt het?

en moet je dan ook geen decoder hebben?

die dingen kun je bij voti kopen voor 1.25

misschien iets met een pic? en een klein toetsenbortje

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 27 juli 2007 19:41:40 (16%)

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
Henry S.

Moderator

Dat kan met een pic, gebruik de zoekfunctie eens.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Een andere naam voor rotary encoder is 'draaipulsgever'. Dat is dus een soort potmeter, die je oneindig rond kunt draaien (niet altijd oneindig natuurlijk ;)). Als je ronddraait geeft hij pulsjes af, die je naar een PIC kunt sturen. De PIC kan dan bijv. een digitale potmeter aansturen die de stroom of spanning regelt...

henry:
kzal thuis eens gaan zoeken... waar kan ik het beste op zoeken?

willy: heb je misschien een voorbeeldje/site/info? en hoe snel kan ik dan de stroom/spanning regelen? in stapjes die ik zelf bepaal?
dus dan aan de PIC hang ik zon ding en dan gaan er 2 lijnen naar de lab. print heen? waar dus eeerst de potmeter zat?

dus in princiepe is het gewoon een heeeeele preciese potmeter

ps ik kan niet zoeken zit hier in frankrijk met een azerty toetsenbord

Op 27 juli 2007 14:48:12 schreef klein is fijn:
Geen idee of dat er is, maar tuurlijk is het te maken. Vraag is of het handiger is.

Zelf zie ik meer in een rotary encoder.

Ook hier de vraag of dat handiger is.
Een potmeter onthoudt van nature wat zijn laatste stand was bij stroomuitval, een rotary niet.
Moet je daar weer voorzieningen voor treffen...

In the beginning there was nothing.... and even that exploded...
klein is fijn

Moderator

Op 28 juli 2007 16:00:08 schreef ~Galaxy:
Ook hier de vraag of dat handiger is.
Een potmeter onthoudt van nature wat zijn laatste stand was bij stroomuitval, een rotary niet.
Moet je daar weer voorzieningen voor treffen...

Er zijn digipotjes die hun stand onthouden bij stroomuitval. De digipot stuur je aan / lees je uit met een µC, en met de rotary encoder verander je de instellingen van de digipot.
Voordeel is dat je een sneller zwieper aan de knop kan vertalen als heel snel de spanning heel veel omhoog, en langzaam draaien als 1mV per stap omhoog.

Of je moet even goed zoeken, volgens mij ben ik wel eens digipots tegen gekomen waar je rechtstreeks een rotary encoder aan kan hangen.

dus met een digipot en een rotery encoder heb ik het zelfde als een gewone potmeter? maar dan vele malen precieser

en dat kan ik dan gewoon aan mn potmeter ingang hangen?

maar iets met een toetsenbordje bestaat dus niet? (kompleet ontwerp)

je zegt: Vele malen precieser. Als je weet dat een gewone potmeter analoog is (instelbaar in alle waarden (van zijn waarden)) als je iets digitaal gaat gebruiken (digipot) dan ga je zowieso in stapjes regelen. Ook al zijn ze heel klein, nog kun je niet alle niveaus halen die een gewone ( goede ) potmeter heeft. Als je dan toch heel precies wilt regelen. waarom gebruik je dan niet multi-turn pots ? Dan kan je 10 X meer draaien over dezelfde weerstandswaarde. Ze zijn wel wat duurder (6 en een sikje per stuk). Ik steek er zo 4 in mijn dubbele 700W voeding, 2 voor de spanning en 2 voor de stroom.
Met rotary encoders op een voeding ga je volges mij toch wel te ver.

Op 27 juli 2007 14:29:46 schreef Technojunk:
<...>

Doe het dan direct goed, en maak ze geschikt/bouw ze om (whatever) tot programmerbare voedingen via je PC (USB/RS-232 o.i.d.), dan kan je ook nog eens de golfvorm van je voedingsspanning/stroom instellen, een keypad en andere gelijkwaardige brol is onhandig.

In the darkness you can't see, in the light you are blinded. It's within the shadows that things become clear.
Sine

Moderator

Als het precies moet kun je een 10 slagen potmeter gebruiken, als het (semi) digitaal moet kun je misschien ook wat met duimwiel schakelaars.

toetsenbordje kan ook, al zie ik niet waarom dat handiger zou zijn.

Henry S.

Moderator

Op 28 juli 2007 15:44:23 schreef Technojunk:
henry:
kzal thuis eens gaan zoeken... waar kan ik het beste op zoeken?

Man, man, bedenk het zelf eens... zo moeilijk is het niet: http://www.circuitsonline.net/forum/search.php?query=labvoeding+pic&am…

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

aalleen 10 slags potmete s zijn ook 10x duurder dan gewone pots/pics