hallo,
heb hier ondertussen 2 voedingen staan met simpele potmeters.
wil nu wel eens wat anders..
Zijn er zelfbouwvoedingen met een keybotje? dus een toetsenbordje? dus dat je hier mee de spanning en stroom mee in kan stellen?
Niels
Alleen berichten met de trefwoorden “digitale voeding” worden getoond. Alle berichten tonen
hallo,
heb hier ondertussen 2 voedingen staan met simpele potmeters.
wil nu wel eens wat anders..
Zijn er zelfbouwvoedingen met een keybotje? dus een toetsenbordje? dus dat je hier mee de spanning en stroom mee in kan stellen?
Niels
Een andere naam voor rotary encoder is 'draaipulsgever'. Dat is dus een soort potmeter, die je oneindig rond kunt draaien (niet altijd oneindig natuurlijk ). Als je ronddraait geeft hij pulsjes af, die je naar een PIC kunt sturen. De PIC kan dan bijv. een digitale potmeter aansturen die de stroom of spanning regelt...
je zegt: Vele malen precieser. Als je weet dat een gewone potmeter analoog is (instelbaar in alle waarden (van zijn waarden)) als je iets digitaal gaat gebruiken (digipot) dan ga je zowieso in stapjes regelen. Ook al zijn ze heel klein, nog kun je niet alle niveaus halen die een gewone ( goede ) potmeter heeft. Als je dan toch heel precies wilt regelen. waarom gebruik je dan niet multi-turn pots ? Dan kan je 10 X meer draaien over dezelfde weerstandswaarde. Ze zijn wel wat duurder (6 en een sikje per stuk). Ik steek er zo 4 in mijn dubbele 700W voeding, 2 voor de spanning en 2 voor de stroom.
Met rotary encoders op een voeding ga je volges mij toch wel te ver.
Doe het dan direct goed, en maak ze geschikt/bouw ze om (whatever) tot programmerbare voedingen via je PC (USB/RS-232 o.i.d.), dan kan je ook nog eens de golfvorm van je voedingsspanning/stroom instellen, een keypad en andere gelijkwaardige brol is onhandig.
Moderator
Op 28 juli 2007 15:44:23 schreef Technojunk:
henry:
kzal thuis eens gaan zoeken... waar kan ik het beste op zoeken?
Man, man, bedenk het zelf eens... zo moeilijk is het niet: http://www.circuitsonline.net/forum/search.php?query=labvoeding+pic&am…