Hoi,
Voor mijn bassen heb ik een schemaatje gevonden van een actieve filter.
http://home.new.rr.com/trumpetb/audio/009js.html
Ik zou graag deze filter regelbaar maken. Bijvoorbeeld van 200Hz - 600Hz.
Heeft iemand een idee?
Groetjes
Wim
Hoi,
Voor mijn bassen heb ik een schemaatje gevonden van een actieve filter.
http://home.new.rr.com/trumpetb/audio/009js.html
Ik zou graag deze filter regelbaar maken. Bijvoorbeeld van 200Hz - 600Hz.
Heeft iemand een idee?
Groetjes
Wim
mja om een filter aan te passen moet je of de weerstand regelbaar maken (filter weerstand niet Rt duh) of de condensator (1/2*pi*R*C) maar weerstand is eenvoudiger is zie een hoop HD filtertjes erin zitten trouwens het is eenvoudig om dit zelf te ontwerpen !
Hoi,
Ok, maar welke weerstand moet ik dan regelbaar maken?
Hoe kan ik dat het beste doen voor da zelf te ontwerpen?
groetjes
[Bericht gewijzigd door Wims op 13 juni 2003 23:08:02
met dit ontwerp kan je niet alleen de weerstanden veranderen. koop gewoon een cross-over.
een 3-dubbele audiopot als die bestaan om R te wijzigen
Hey,
Ja die bestaan, maar in plaats van welke weerstand moe ik die dan plaatsen?
Want als ik die bijvoorbeeld verander tot er tot 400 Hz (low) gefilterd wordt.
Dan moet de high vanaf 400Hz beginnen he.
En bij instelling 300 Hz, moet de high vanaf 300Hz beginnen!
snap je?
groetjes
Nee... je herberekend gewoon die filters met f=1/(2*pi*R*C) je houdt die C constant en de minimum waarde ga je dan R voor berekenen dit is minwaarde pot (is dus weerstand in serie als hij ôp 0 staat) en max waarde maar dit zal moeilijker zjin vb is maxwaarde 100k dan is het gewoon 0-100K pot
Ok, Maar dan zou ik eigelijk 4 regelbare weerstanden moeten gaan plaatsen, want er zijn vier verschillende soorten weerstanden?
Dan gewoon ne 3-pot en ne 1-pot gebruiken?
Want ik denk niet dat vier in 1 bestaat.
Groetjes
[Bericht gewijzigd door Wims op 14 juni 2003 11:16:48
Wel een leuk schemaatje. Alleen als ik dit wil bouwen op hoeveel Hz moet ik hem laten crossen? En zijn er ook eventuele verbeteringen aan dit ontwerp mogelijk, en zijn er speciale componenten in dit circuit welke ik zou kunnen vervangen voor betere (opamps bv?)?
Niemand??? .
Moderator
Op 14 juni 2003 11:15:46 schreef Wims:
Dan gewoon ne 3-pot en ne 1-pot gebruiken?
Want ik denk niet dat vier in 1 bestaat.
Er bestaan potmeters die je op een as kan rijgen, op die manier kan je bijna ongelimiteerd meervoudige potmeters maken.
Ik dacht dat deze bij Farnell of RS-Components in het assortiment zitten.
Kan iemand mij het nut en de voordelen geven/uitleggen van een actief tegen over een passieffilter?
Ik weet wel wat van audio,maar hier heb ik nog geen kaas van gegeten
Weet echt niemand op hoeveel Hz ik hem moet laten crossen? Dat kan ik me nauwelijk voorstellen tussen al die techneuten hier...
Tja, dat hangt nogal van je speakers af. Misschien kun je ff de gegevens daarvan posten?
Ja dat is ook wel zo. Hier de gegevens van mijn speakers netjes op een rijtje:
Topkasten: HK Classic Pro 15
Vermogen: 300 Watt RMS
Impendantie: 8 Ohm
Frequentiebereik: 60 - 19000 Hz
Rendement: Maar liefst 112 dB
Basspeakers (ik heb de bouw van de kasten nog niet voltooid, dus ik geef de spec's van de basspeakers zelf op)
B&C 15 PZ 40
Vermogen: 350 Watt RMS
Impedantie: 8 Ohm
Frequentiebereik 50 - 2000 Hz
Rendement: 99 dB
(Ik weet nog niet of ik 1 of 2 basskasten per kant wil hebben, is sterk afhankelijk van de financien ).
Ik hoop dat iemand mij nu wel antwoord kan geven, ik wil zo snel mogelijk beginnen met de bouw van de cross over.