Service Manuals

Sine

Moderator

Afhankelijk van het bedrijf en het apparaat geeft men zelf vaak manuals vrij.

Ik heb van een TEK scope ooit na een telefoontje een originele service manual een week te leen gekregen.

Van een andere fabrikant ( knallinger instruments ) kreeg ik na een vraag voor een manual met daar een beknopte probleem omschrijving bij een mailtje terug met daarbij de oplossing voor mijn probleem ( welke onderdelen te vervangen )

Het kan dus vaak wel.

Vroegah, kon je nog gewoon naar het servicecenter in ams sloterdijk, van de lampenboer in het zuiden, rijden, stond alle docu klaar in rekken, kon je inkijken en copieeren wat je wilde.
En met een beetje mazzel kreeg je de onderdelen gratis of 2 voor de prijs van 1.

Maarja dat was vroeger...

Transistors are Cool Tubes are Hot

Op 16 september 2007 18:00:32 schreef pompopom:
[...]

Heb jij de volledige manual van je wagen?

Die heb ik niet, maar ik heb er ook geen/weinig verstand van, dus mis ik hem ook niet.

Op 16 september 2007 18:00:32 schreef pompopom:
Heb jij de volledige manual van je wagen?

Ik heb niet eens een auto :P.

Maar zonder gekheid, auto manuals zijn heel goed te downloaden. Kijk es in emule en je kunt er meerdere DVD's mee volgooien.

Op 14 augustus 2007 14:44:29 schreef GJ_:
Op zich een leuk idee maar ik ben bang dat je meeste servicemanuals niet zomaar mag publiceren.

Het zou aardig zijn als Brussel met een soort regelgeving zou komen dat voor ieder (electrisch)apparaat dat op de Europese markt wordt ingevoerd/gelanceerd de service gegevens op een *.EU databank moeten worden opgenomen. Streng toezicht zoals Frankrijk dat bijv doet...Geen Manual in de Franse taal bij de Videorecorder..dan geen vrijgifte door de douane..dwingt de fabrikant zijn zaakjes goed te regelen. Tegenwoordig is bijv. de Product Cycle en Fabrikant bestaan dermate kort dat vele producten als onherstelbaar op de vuilnisbelt geraken. De recycling van uw videoootje of DVD speler stelt in de praktijk nog weinig voor. De onderhoud van de database zou dan ook betaald kunnen worden uit uw verwijderingsbijdrage....

GJ_

Moderator

Zo'n regel zal er nooit komen denk ik.
Nu al is het zo dat bijvoorbeeld autofabrikanten verplicht zijn alle service gegevens ter beschikking te stellen. De kosten die dat met zich mee brengt mogen ze (ook wel weer terecht) ook gewoon in rekening brengen. Als ze dit niet zouden mogen doen zouden de auto's weer duurder worden.

Manuals in een van de officiele talen van het land waar apparatuur in de handel word gebracht is afhankelijk van de richtlijn waar de apparatuur onder valt. Zo rept de LVD met geen woord over de taal: een chinese manual zou dus al genoeg zijn. De MD zegt dat er een manual in een van de officiele talen moet zijn.