Service Manuals


Henry S.

Moderator

Copyrights... geen distributie/vermenigvuldiging zonder toestemming, dus nee.

Maar al mocht het wel, we kunnen het niet.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Als het niet mag dan houdt het natuurlijk op. En waar een wil is, is een weg :+ Als het had gemogen wist ik misschien wel iemand die bereid zou zijn om zoiets te hosten.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
Henry S.

Moderator

Op risico van diegene, en bedenk dat het veel dataverkeer kan opleveren!

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Bij Philips bestaat tegen betaling al heel lang. Reeds in begin van de jaren 1970 en volgende kon je - mits betaling - allerlei documentatie van hun producten krijgen, van koffiezetapparaat tot en met televisietoestellen. Toen was een gemiddelde prijs circa 200 Belgische franken per service manual.

Henry, als het volgens de wet niet mag ivm copyright dan lijkt het me verstandig om er gewoon niet aan te beginnen.
Er is dan toch kans op gedonder en daar heb ik geen zin in.

Misschien kunnen we wel een lijst maken waaarin vermeld staan welke leden, welke manuals etc. hebben. Dan kun je contact opnemen met dat persoon als je de manual zou willen hebben.
Ik weet niet of het een goed idee is maar het kwam zo in me op.

[Bericht gewijzigd door diode op 14 augustus 2007 17:13:46 (41%)]

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

Als het hier niet mag (=men wil het niet), dan kunnen we het toch op een andere manier doen? Buiten CO om.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Wat als we 1 stap terugnemen en we maken hier een database met links naar de sites met manuals :P

D'r zijn ook servicemanuals en schema's die volgens mij allang 'publiek' zouden moeten zijn. Typisch voorbeeld: Schema's van buizentesters zoals de beruchte 'funke W19'.

Copyright op een servicemanual is toch wel vreemd, iemand moet toch een apparaat wat hij gekocht heeft van een producent zelf kunnen repareren.
Eigenlijk zou de servicemanual, net zoals de normale gebruikersmanual, meegeleverd moeten worden bij aankoop.
Bij mijn philips tv zat overigens wel een uitgeklede servicemanual.

Stelen verboden, de overheid duldt geen concurentie.

Op 15 september 2007 14:48:23 schreef Willybilly:
Copyright op een servicemanual is toch wel vreemd, iemand moet toch een apparaat wat hij gekocht heeft van een producent zelf kunnen repareren.

Is niet echt vreemd. Stel je hebt een uniek nieuw apparaat dat nog niemand anders kan maken en je levert het schema mee. Dan heb je zo concurrenten. De elektronica-opstelling is ook een gedachtegoed van iemand. Iemand heeft het ontworpen.

Eigenlijk zou de servicemanual, net zoals de normale gebruikersmanual, meegeleverd moeten worden bij aankoop. Bij mijn philips tv zat overigens wel een uitgeklede servicemanual.

Vaak leveren ze het er niet bij en moet je betalen omdat ze dan op z'n minst administratiekosten hebben. Verder is het een extra inkomen. Het blijven natuurlijk bedrijven en daar draait het om geld :P.

Als het er wel bij zit geeft dat meteen aan wie wel de goeie fabrikanten zijn (de niet-zeikers).

Op 15 september 2007 16:51:37 schreef Eagle666:

Als het er wel bij zit geeft dat meteen aan wie wel de goeie fabrikanten zijn (de niet-zeikers).

Nah, dan zit je bij de categorie fabrikanten die weten dat ze niet bang hoeven te zijn voor namakers, omdat het niet gaat om het *product*, maar om de kennis waarmee je die producten kunt maken. Namaken is een, een productlijn opzetten, onderhouden en verbeteren is twee...

Turbokeu

Golden Member

Dat Service Manuals niet meer automatisch, zoals vroeger nog wel gebeurde, met apparaten meegeleverd worden vind ik maar goed ook, 99.9% zou anders toch maar in de vuilnisbak of bij het oud papier belanden.

Waar ik echter van baal is dat je voor 10 jaar of oudere toestellen zèlfs bij de originele constructeur dikwijls geen Service Manual meer kan bekomen! (noch in papierformaat, noch in elektronisch formaat)

Je bent dan volledig afhankelijk van derden die (hopelijk goede) kopies van Service Manuals verhandelen.

Op ebay ken ik 2 verkopers (één in Duitsland en één in de US) die Marantz Service Manuals verkopen die nagenoeg niet van originele te onderscheiden zijn (in kleur, schema's in A3 formaat, mooi afgewerkt met plastieken mapje) voor schappelijke prijzen.

De beste SM-leverancier (alle merken/modellen in acht genomen), vind ik, is [url=www.manuals-in-pdf.com]manuals-in-pdf.com[/url].
Al hun SM's zijn (enkel) beschikbaar in elektronisch formaat, levertijd schommelt tussen onmiddellijk (met Paypal account) tot een 10-tal dagen (als de SM niet direct beschikbaar is).
De kopies zijn, afhankelijk van het origineel, goed tot zeer goed, en hun prijzen zijn schappelijk.

Mijn eerste Service Manual die ik ooit kocht was die van mijn Nakamichi 680 cassettedeck in 1980.
Kostte me (toen!) zo'n 40 Euro + BTW (is wel 178 pagina's, met veel A3 inserts).

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
joopv

Golden Member

Op 15 september 2007 16:51:37 schreef Eagle666:
[...]Is niet echt vreemd. Stel je hebt een uniek nieuw apparaat dat nog niemand anders kan maken en je levert het schema mee. Dan heb je zo concurrenten. De elektronica-opstelling is ook een gedachtegoed van iemand. Iemand heeft het ontworpen.[...]

Knappe jongen die een gemiddeld consumenten apparaat rendabel nabouwt aan de hand van een service manual. Het is een beetje naief om te denken dat dit echt een argument zou zijn. Je hebt ook te maken met patenten, copyrights op documentatie en op embedded software, enz.

Vaak leveren ze het er niet bij en moet je betalen omdat ze dan op z'n minst administratiekosten hebben. Verder is het een extra inkomen. Het blijven natuurlijk bedrijven en daar draait het om geld :P.

Als het er wel bij zit geeft dat meteen aan wie wel de goeie fabrikanten zijn (de niet-zeikers).

Slechte argumentatie.
Een apparaat moet concurrerend geprijsd zijn en voor een minimale prijs / maximale marge verkocht kunnen worden. Een service manual meeleveren waar 99% van de kopers niets mee doet en waar ze dus voor niets voor betaald hebben is in dat verband een slecht idee.

Alle service manuals die ik van mijn apparaten heb gekocht hadden een normale prijs voor het gebodene.

Ik vind die 40 euro die Turbokeu noemt belachelijk hoog.

Stel: ik heb een voeding met een uitgefikte weerstand en hierdoor kan ik de waarde niet achterhalen.

Dan moet ik dus eerst 40 euro neerleggen voor een servicedoc en dan 5 eurocent voor een weerstand.

Op deze manier is er niet veel lol meer te beleven aan een hobby-reparatie.

Het argument dat vrijwel iedereen het weggooit kan ik overigens wel mee instemmen, maar dan zou elke fabrikant het gewoon online ter beschikking kunnen stellen, net zoals het normaal is met drivers voor je pc.

Stelen verboden, de overheid duldt geen concurentie.
Turbokeu

Golden Member

40 Euro is veel geld (zeker in 1980), maar is niets vergeleken met de toenmalige aankoopprijs van het Nakamichi deck (1270 Euro!).

Vergeet ook niet dat we het hebben over "Service Manuals", niet over een simpel schema.
Je voeding kan je herstellen enkel aan de hand van het schema.

Een goede Service Manual bevat naast de schema's ook functiediagrammen, PCB layouts, componentenlayouts-en locaties, componentenlijsten, elektronische en mechanische afregel-en calibratieprocedures, 'exploded views' van de mechanische opbouw, en troubleshooting guides.

Deze manuals zijn oorspronkelijk niet bedoeld voor particulier gebruik maar voor (officiële) reparatiecentra waar de prijs van de manuals niets is vergeleken met de kosten voor infrastructuur (meettoestellen, gereedschap e.d.).

Daarbij zal de complexiteit/kostprijs van het bewuste toestel ook wel bijdragen aan de prijs van zijn Service Manual, t.t.z. de service manual van een Philips Senseo zal zéér zeker stukken goedkoper zijn dan de service manual voor een 20k$ Agilent logic analyzer.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 16 september 2007 16:52:20 schreef Turbokeu:

Een goede Service Manual bevat naast de schema's ook functiediagrammen, PCB layouts, componentenlayouts-en locaties, componentenlijsten, elektronische en mechanische afregel-en calibratieprocedures, 'exploded views' van de mechanische opbouw, en troubleshooting guides.

Precies. D'r zitten soms onderdelen in waarbij het handig is om te weten in welke volgorde je dingen in en uitelkaarhaalt.
Dito ook voor afregelen.

40 euro is wel een smak geld; ik heb zelf ooit eens voor 22.50 (gulden) een kopie-servicemanual van 'n marantz-CD80 besteld, en dat was inclusief verzendkosten.

Op 15 september 2007 14:48:23 schreef Willybilly:
Copyright op een servicemanual is toch wel vreemd, iemand moet toch een apparaat wat hij gekocht heeft van een producent zelf kunnen repareren.
Eigenlijk zou de servicemanual, net zoals de normale gebruikersmanual, meegeleverd moeten worden bij aankoop.
Bij mijn philips tv zat overigens wel een uitgeklede servicemanual.

Heb jij de volledige manual van je wagen?

The path of excess leeds to the tower of wisdom (W. Blake)
Turbokeu

Golden Member

Op 16 september 2007 17:53:49 schreef alex278:
[...]
40 euro is wel een smak geld; ik heb zelf ooit eens voor 22.50 (gulden) een kopie-servicemanual van 'n marantz-CD80 besteld, en dat was inclusief verzendkosten.

Een gemiddelde Marantz SM is 20-40 bladzijden (ik heb een paar originelen, een aantal copies en een aantal in PDF formaat. De duurste was 17 Euro.

De Nakamichi SM daarentegen is 178 bladzijden lang waarvan een 1/3 bestaat uit twee A3's in de lengte aan mekaar (4-voudig geplooid).

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Sine

Moderator

Afhankelijk van het bedrijf en het apparaat geeft men zelf vaak manuals vrij.

Ik heb van een TEK scope ooit na een telefoontje een originele service manual een week te leen gekregen.

Van een andere fabrikant ( knallinger instruments ) kreeg ik na een vraag voor een manual met daar een beknopte probleem omschrijving bij een mailtje terug met daarbij de oplossing voor mijn probleem ( welke onderdelen te vervangen )

Het kan dus vaak wel.

Vroegah, kon je nog gewoon naar het servicecenter in ams sloterdijk, van de lampenboer in het zuiden, rijden, stond alle docu klaar in rekken, kon je inkijken en copieeren wat je wilde.
En met een beetje mazzel kreeg je de onderdelen gratis of 2 voor de prijs van 1.

Maarja dat was vroeger...

Transistors are Cool Tubes are Hot

Op 16 september 2007 18:00:32 schreef pompopom:
[...]

Heb jij de volledige manual van je wagen?

Die heb ik niet, maar ik heb er ook geen/weinig verstand van, dus mis ik hem ook niet.

Stelen verboden, de overheid duldt geen concurentie.

Op 16 september 2007 18:00:32 schreef pompopom:
Heb jij de volledige manual van je wagen?

Ik heb niet eens een auto :P.

Maar zonder gekheid, auto manuals zijn heel goed te downloaden. Kijk es in emule en je kunt er meerdere DVD's mee volgooien.

Op 14 augustus 2007 14:44:29 schreef GJ_:
Op zich een leuk idee maar ik ben bang dat je meeste servicemanuals niet zomaar mag publiceren.

Het zou aardig zijn als Brussel met een soort regelgeving zou komen dat voor ieder (electrisch)apparaat dat op de Europese markt wordt ingevoerd/gelanceerd de service gegevens op een *.EU databank moeten worden opgenomen. Streng toezicht zoals Frankrijk dat bijv doet...Geen Manual in de Franse taal bij de Videorecorder..dan geen vrijgifte door de douane..dwingt de fabrikant zijn zaakjes goed te regelen. Tegenwoordig is bijv. de Product Cycle en Fabrikant bestaan dermate kort dat vele producten als onherstelbaar op de vuilnisbelt geraken. De recycling van uw videoootje of DVD speler stelt in de praktijk nog weinig voor. De onderhoud van de database zou dan ook betaald kunnen worden uit uw verwijderingsbijdrage....

GJ_

Moderator

Zo'n regel zal er nooit komen denk ik.
Nu al is het zo dat bijvoorbeeld autofabrikanten verplicht zijn alle service gegevens ter beschikking te stellen. De kosten die dat met zich mee brengt mogen ze (ook wel weer terecht) ook gewoon in rekening brengen. Als ze dit niet zouden mogen doen zouden de auto's weer duurder worden.

Manuals in een van de officiele talen van het land waar apparatuur in de handel word gebracht is afhankelijk van de richtlijn waar de apparatuur onder valt. Zo rept de LVD met geen woord over de taal: een chinese manual zou dus al genoeg zijn. De MD zegt dat er een manual in een van de officiele talen moet zijn.