studie of hobby?

Wat ik nu eigenlijks wel eens zou willen weten is hoeveel mensen hier nu gestudeerd hebben voor electronica of echt via de hobby geleerd hebben.

Ik zelf heb maar de basis gehad (tja wat je basis noemt hier? ) en ben sinds die korte tijd hier al heel wat wijzer geworden.

Hopelijk willen jullie ff een klein stukje schrijven over hoe het begon EN wat bv jullie mooiste project is geweest.

En misschien wat tips/links voor de beginners!?

Groetjes
Remco

Wat ik --lang geleden-- op de schoolbanken leerde over elektronica, ging over dioden, trioden, pentroden en kwikdampgelijkrichters. Met tussendoor een condensator, een spoel en een weerstandje.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

ik meen dat er al eens zon topic is geweest.

maar om toch van wal te steken:

ik ben puur hobbiematig bezig met electronica en ooit begonnen met velleman minikitjes daarna een 250A voeding aan begonnen maar vanwege de kosten eigenlijk gestopt.
daarna wat kleine dingentjes gemaakt en tich kitjes gemaakt om toch bezig te zijn.

van het een op het ander moment gekozen om te beginne met pic's en proton basic.

intussen gebruik ik 4 verschillende merken µC's in 4 verschillende talen en 2 verschillende merken cpld's(of althans tochbinnen nu en een week)

en wat klein programmeerwerk op de PC

wat heb ik voor opleiding genoten?
vbo Detailhandel
MBO Retailmanagement Nivo 4 (met alle certificaten en wiskunde)
HBO Bedrijfseconomie(maar niet afgemaakt)

alle kennis die ik heb komt van het CO,schakelingenonline en elektuurs en andere website's.

waardevolle link voor pic's:
www.picbasic.nl

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide

Ik heb LTS mechanische techniek.
alles wat ik van electronica weet heb ik zelf op moeten pakken.
Digitaal kan ik vrij goed mee overweg.
Vraag mij nix over HF want daar snap ik nix van, de wet van ohm schijnt niet eens te werken..
Een versterker doorrekenen is ook niet voor mij weggelegd.

Toch dacht ik mij vrij goed te te kunnen weren hier, zowel digitaal als analoog.

In the beginning there was nothing.... and even that exploded...

dit kan wel weer eens een lang topic worden:P

ik zelf heb er niet voor gestudeerd. alles uit ervaring.
je maakt soms kortsluiting en dan denk je er de 2e keer bij na:P.

wat mij ook vaak is overkomen: je hebt een condensator, je sluit hem aan, BOEM, en je hebt geen condensator meer.

ik vind het heerlijk om te solderen en in elkaar te zetten. ik kan me ideeen erin kwijt. ik leer een heleboel van CO, meer dan ik ooit had gedacht te leren. dus dat is fijn.

voor de beginners, Veiligheid voor alles. voor je het weet heb je zwartebrand haar:)

mijn laatste projectje: een subwooferkastje van een 2.1 pc setje.
versterker was flut, dus die er maar uitgesloopt. goed speakertje en versterkertje(uit goede pc speakers) erin met ene TDAnogwat. 2x6W versterker. gebruik 1 kanaal.
als voeding: een 9,6V accu van een RC auto. deze in het speakerkastje samen met de versterker gebouwd.
alles aangesloten. laad-aansluiting gemaakt.

werkt perfect, kan lekker hard, dus voor de knutselaars onder ons misschien een idee.

Relevant Electrogeoriënteerd:

LTS Electro
MBO eerste monteur Communicatie installaties

Verder nauwelijks beroepsmatig.
Tenminste geen diepgang in electronica
Puur hobbymatig

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

School steld niks voor, met wat ik door er zelf bij te hobby-en en CO geleerd heb.

Maak me niet gek, ik ben al gek.

op school een korte uitleg gehad over de basis elektronica
de helft wist ik al beetje...dus erg hobby matig...ben pas 15 dus beroepsmatig kan nog niet..
beroepsmatig wil ik later elektromonteur worden en elektronica er een beetje bij als hobby

gr ivar

Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren... © grolsch

School (HTS) stelt soms inderdaad niet zoveel voor. Bij projecten op school kun je goed zien dat de 'hobby mensen' hun projecten eerder werkend afronden dan dan de andere studenten. En het verbaast me soms hoe laag het nivo is van mijn medestudenten. Maar er zijn ook onderwerpen die je normaal als hobby nooit zou behandelen, maar het is wel gemakkelijk dat je het weet. Maar eigenlijk alles wat ik tot nu toe op school geleerd heb, heb ik al uit de boeken van elektronica kunst en kunde gehaald...

Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously

Tja.. laat ik dan ook maar mijn electronica levensloop in de pan gooien ;)

Op om en nabij de 10 jarige leeftijd een boekje bij de bieb geleend wat ging over eenvoudige basis electronische schakelingen. Benodigede onderdelen: Een LED. Een weerstand van 330 Ohm. Een platte batterij, een rits kroonsteentjes en wat draad. Al gauw had ik mijn eerste LEDje brandend. Dit vond ik zo leuk dat ik er verder mee ben gegaan. Wipschakelaars gekocht om tussen LEDjes te kunnen wisselen. Toen naar de transistor. God wat was dat moeilijk te begrijpen. Uiteindelijk wel besloten dat het electronica zou gaan worden.

Naar de MTS in Ede, eerste twee jaar Electronica opleiding gedaan. Vervolgens het 3e jaar "Technische Computerkunde". Dit was een opleiding gericht op computer hardware. Het afstudeer project moest een ISA insteek kaart zijn. Functie mocht je zelf bepalen. Ik besloot (voor die tijd bijna uniek) een 8-kanaals 8-bit geluidskaart met hardware mixer te maken. Dit was uitgevoerd met een Z80 CPU, 4MB SDRAM om de samples in te laden. Een Xilinx XC3200 FPGA die de koppeling vormde tussen de ISA bus, de SDRAM en voorzag in het aan elkaar plakken van de Z80, RAM en DA converters.

Ik heb alleen de MTS nooit afgemaakt, me leven had een andere wending genomen. Toendertijd was mijn grote hobby het programmeren op de PC en dat is uiteindelijk mijn beroep geworden.

Voor de hobby sindsdien wel verder gegaan met electronica. Het 1KW versterker project waarmee ik bezig ben was ik al aan begonnen toen ik de MTS verliet. Alleen had ik dit gestaakt omdat voor mij onmogelijk was zelf printen te maken en ook maar aan CPUs en microcontrollers te denken voor de digitale aansturing. Enkele jaren geleden heb ik dit project weer opgepakt nadat ik eem beter budget had, het laten maken van printjes veeeeeel goedkoper was geworden en natuurlijk de technologie verder gevorderd is inmiddels. (Hello AVR)

Dus al met al al weer een aantal jaar lekker aan't hobby'en op mijn gemak :)

Ik heb geen enkele technische opleiding, ben gesjeesde student moleculaire biologie .. :)

Elektronica is altijd hobby geweest, het zit in de familie ;) Vroeger veel Elektuurs verslonden maar het internet is nu mijn belangrijkste bron van inspiratie en informatie.

Ik werk inmiddels al weer jaren in de audiotechniek.

veel vergeten hun leukste project, dat hoort er ook bij:D

Ik ben in vergelijking tot de meesten (die dagelijks alle problemen hier oplossen en verduidelijken) nog maar een beginneling.

Ik heb men diploma elektromechanica van het secundair en een succesvol afgerond 1e jaar bachelor elektromechanica ... okeja op de mechanica-vakken na :+

Eerst had ik een ***leerkrachte die waarschijnlijk zelf haar les niet verstond dus haatte ik alles met elektriciteit. In men 5e middelbaar stond er plots een megazalig man voor de klas die de interesse opwekte (ineens werd alles duidelijk, die had een gave om les te geven). Begonnen met een paar velleman kitjes om wat te oefenen op solderen.

Nu heb'k de hele elexreeks liggen en een abonement op elektuur EN CO om bij te leren.

Men laatste nieuwe project is de labvoeding hier op de site. Daar kunnen jullie een hele topic vragen over vinden :D.

Mijn tip voor beginnelingen zoals ikzelf: neem CO als startpagina bij internet!

Grtz

edit: en het leukste project .. dat moet nog komen, momenteel kan'k er al van dromen ;)

Ik mezelf alles aangeleerd wat ik weet. Zelf werk ik nu met industriele elektronica.

Op school (huidige MBO BOL4) heb ik eigenlijk alleen maar uit mn neus zitten vreten om het even bot te zeggen. Enige waar ik wat over heb geleerd is PLC techniek en regelkringen.

Kennis over elektronica bezat ik al voordat ik aan mijn opleiding begon. Ik heb zelfs een keer een discussie gevoerd met mijn leraar elektronica over het wel of niet HF afschermen van bepaalde delen in een apparaat. Hij vond dat pure onzin totdat z'n spul ontregeld werd toen hij het in praktijk opbouwde :) Erg grappig :P

Als er iets is waar leeraren een hekel aan hebben is het een student die het gegrond beter weet ;)

Al een aantal jaar bezig met hobbyen hier in en veel geleerd via CO, vrijwel alles :D..
Ik ben nou net 2 weekjes bezig met mijn opleiding MBO Electrotechniek op ROC Nijmegen..

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P

Als kleine knaap (+-5jaar) al veel belangstelling voor elektrische zaken. M'n 8 jaar oudere broer had een elektrisch modeltreinje gekregen, waar hij en m'n vader veel mee speelden. Ik moest daar afblijven, veel te gevaarlijk. Tot op een keer, ze allemaal in de keuken gaan eten waren, de 'kleine' het aan de praat wilde krijgen.
De treinsporen waren met dunne stekertjes te verbinden met een 12V trafo, wist ik veel, dan heb ik het maar ineens op netspanning geprobeerd. Een flinke knal, een stuk muur zwart en mijn moeder dacht dat ze een zoon minder had.
Dat was min of meer de start van de carierre...;-)

Op 12 jarige leeftijd veel gezien van een 5jaar oudere neef, die veel met elektronica bezig was, sindsdien door de microbe gebeten van nieuwsgierigheid.
Veel hobbyboeken gelezen, getest, geprobeerd, gehobbyt.
Niet dat alles werkte, laat staan vanaf de eerste keer.
Als het dan weeral eens mis ging kon ik er niet aanuit waarom die componenten altijd juist op "mijn" werktafel de werking weigerden en op anderen hun werktafel niet.

Daar werd een mouw aangepast door HST elektronica (dat heette toen zwakstroom) tot 18 jarige leeftijd. Nadien nog 3 jaar verder gestudeerd aan hogeschool wat dan m'n A1 diploma opleverde. Ik moet zeggen dat ik in mijn geval op veel gebieden (technisch dan) in het HST meer opgestoken heb dan in hoger onderwijs. In de wiskunde lag het dan weer andersom.

Alles bijeen een mooie leercurve, en toch al een tijdje bezig.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Ik heb alles op de middelbare school geleerd. Ik kan nu echt supergeavanceerde schakelingen maken, met EN, OF en invertorpoorten. Soms gebruik ik zelfs een heuse 4bit teller om zo een 8-vormig display aan te sturen. Maar dat is wel lastig hoor. Dan moet ik soms helemaal een weerstand voor een LED uitrekenen, en dat heb ik nog nooit geleerd. Maar ik gok dan meestal maar iets.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Ik ben hoogfrequent ontwerper van opleiding maar zit nu in business omdat het drie keer meer betaalt.

Heb nog altijd grote heimwee naar de soldeerbout en betreur mijn beslissing, maar terug naar cutting edge design kan niet meer.

CO dan maar als pleister op de wonde.

Bert

Suffering from wiseass oneliner blackout

Verder nog toevoegen dat school moet gezien worden als basis. Basis in technologie en ze zouden je leermethoden moeten kweken waarop je later beroep kan doen bij zelfstudie.

De echte kennis komt veeleer door praktijk, testen, oefenen, en ermee bezig te zijn. Das de allerbeste leerschool. Als je iemand wil leren autorijden, kan je hem 200uur theorie geven hoe hij moet autorijden, maar als hij nog nooit achter een autostuur gezeten heeft, zal er weinig van komen.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Opleiding: MTS telematica

Waar heb ik daar toen geleerd? beetje elektriciteitsleer, wat basis elektronica en technologie.
Waar heb ik echte elektronica geleerd? in de praktijk tijdens mijn werk, veel mogen meten, uitproberen en ontwerpen. Heel veel aan zelfstudie doen en geduldige en enthousiaste collega's om je heen hebben die lesgeven wel leuk vinden en dat ook nog eens goed kunnen. In een vakgebied als de elektronica moet je altijd bij blijven en dat vergt altijd veel zelfstudie, je studie is dus nooit af!
Tijdens mijn ontwikkeling heb ik een voorkeur ontwikkeld voor analoge elektronica en elektromagnetisme is de breedste zin.
Daarnaast is het ontwerpen van printplaten een fijne bijkomstige ontspanning die veel weg heeft van het oplossen van een legpuzzel. Een opleiding kan de basis leggen voor een carriere in de elektronica, maar het meeste zul je uiteindelijk toch pas leren na je schooltijd.
Dus welke studie je nu doet LTS, MTS, HTS of TU zegt meer over de snelheid waarmee je in staat bent nieuwe dingen te leren, danwel te begrijpen dan dat het daadwerkelijk zegt over wat je ooit zult kunnen doen danwel begrijpen.

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

Ben zelf al vroeg begonnen met het uit elkaar slopen van radioos en TV's, bijna altijd buizenspul omdat dat toen bij bosjes bij de vuilnis stond, ik keek vooral hoe het in elkaar zat en probeerde het dan later zelf na te bouwen.
Hier heb ik het meeste van geleerd, ik heb me zelf bijna alles aangeleerd van wat ik nu weet, ik heb alleen maar een LTS gedaan en daar leren ze je dat een transistor 3 pootjes maar niet wat je er mee kan doen.
Ik wist het zelfs beter dan de praktijk leraar elektra, als leeropdracht had ie ergens een schakeling vandaan geplukt van een knipperlicht met 2 leds gebaseerd op een flipflop, sja als dan bij een van de torren de basis aan de massa ligt dan werkt het dus niet he, natuulk geloofde hij dat niet dat ik dat wist, dus werkte zijn bedachte printje niet, totdat hij het mij toch maar liet repareren, hij was zo verbaasd dat ik een nieuw printje mocht ontwerpen hehe.
Ik heb nog steeds wel een voorkeur voor buizen, omdat ik daar ooit mee begonnen ben en ik heb er van alles mee gebouwd, voedingen, 27Mc kacheltjes en versterkers enzo, dus dat zal altijd wel zo blijven, maar met torren lukt het ook best wel aardig.
Digitale techniek kan ik niet mee overweg, ik snap het wel redelijk maar ik zie mezelf niet achter een PC zitten en hele dagen code in typen, geef mij maar een soldeerbout met het liefst grote onderdelen.

Transistors are Cool Tubes are Hot

Ik heb wel een opleiding achter de rug, maar wat betreft praktijkervaring had ik die niet. Via de MAVO deed ik MTS elektronica, daar maakte ik kennis met PLC, analoge elektronica en digitale elektronica. Ik vond het hartstikke leuk, maar ik wilde weten (zoals hoe een diode werkelijk werkt dan alleen sper en doorlaat). Dus de leraar adviseerde mij om door te gaan naar de HTS (ook had ik geen problemen met wiskunde).

Op de HTS deed ik niet echt mijn best en was het alleen een kwestie van studiepunten halen met zo min mogelijk moeite. Ook waren er bepaalde leraren die heel goed waren in het niet aantrekkelijk maken van elektronica en vooral computertechniek.

Via een project over DigitalSignalProcessing (trok mij aan als uitdaging omdat medeleerlingen niks van begrepen door de wiskunde erachter) raakte ik pas geinteresseerd in microcontrollers. En via CO ben ik helemaal gek op microcontrollers en wil zeker nog beginnen aan FPGA's.

Op mijn werk gebruik ik een AT91SAM7A3 microcontroller en ben verder ook programmeur voor client en server applicaties. In mijn vrije tijd ga ik me alleen bezig houden met Rensas en Atmel ARM uC's. In de nabije toekoemst wil ik natuurlijk ook beginnen met FPGA's. Ik zit in de telecommunicatie sector.

Opleiding is belangrijk, maar net zo belangrijk is de praktijk en ik kan het je zeggen.

"Een model dat niet werkt is erg. Veel erger echter is een model dat werkt, maar waarvan niemand weet waarom"
free_electron

Silicon Member

bij mij was het al lang hobby voordat ik begon studeren.

in de les digitaal : 'de AND' poort en ik al met PAL en GAL aan't spelen was thuis.
in de les analog techniek : De weerstand ... nnnnnng

als je echt gedreven bent schiet het goed op.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Elektronica is altijd een hobby geweest.

Opleiding: Onderhoudsmonteur (mechanische techniek).
Daarna enkele cursussen PLC programmeren.

Naast het grootste deel mechanische techniek werk ik ook regelmatig met electro (storing zoeken, verbeteren etc.) en met elektronica o.a. het repareren van printen waarop regelmatig microprocessors zitten.
Omdat ik meer over microprocessors wou weten ben ik 2 jaar terug met PIC's gestart. Daarbij is CO een zeer grote steun geweest (en nog steeds).
Ook werk ik vaak met PLC's (o.a. programma's schrijven)

Voor de hobby vind ik het leuk om PC & PIC programma's te schrijven en een beetje met elektronica te klooien.

Mijn electro/elektronica kennis heb ik dus zelf opgedaan...

Als mooiste project: De huisbesturing die ik hier in huis heb. Deze werkt met een Siemens PLC, die diverse zaken aanstuurd in en rondom het huis.
Op de PC heb ik een (eigengemaakt) programma die gegevens naar en uit de PLC kan lezen een de diverse zaken grafische zichtbaar maakt (De PLC werkt onafhankelijk, dus de PC hoeft niet aan te staan).
Als ik de PC opstart, dan maakt deze (op de achtergrond) automatische contakt met de PLC, en kijkt of er iets te melden valt. Als dat zo is dan wordt dit zichtbaar.