Weerstand berekenen

Hallo,

Ik heb een modelspoorbaan en wil ook wat LED's gebruiken voor mijn schakelpaneel.
Ik wist het ooit wel, hoe je de weerstand moet berekenen maar ik ben het vergeten.

Voorbeld:
16V en 1,5A
Dat moet naar 2V en 0,02A

Ik dacht dat je het zo moest berekenen:

16/1,5=10,67 hm
2/0,02=100 Ohm
100/10,67=9,37 Ohm

Die 9,37 is veel te laag, dus er zit wel een fout in maar ik weet niet wat?

Weet iemand wel de goede berekening?

Alvast bedankt.

2 Volt over de led, dus 14 Volt over de weerstand.
14V bij 20mA geeft een weerstand van 700 Ohm.
700 Ohm zit niet in de E12 reeks, 820 Ohm wel, als je deze neemt zal de stroom iets afnemen tot 17mA.
Zat genoeg om een ledje te laten oplichten

Heel erg bedankt.

Maar hoe bereken je dat?
Hoe komt u aan die 820 Ohm?

Op 20 september 2007 10:47:40 schreef martinmack:
Heel erg bedankt.

Maar hoe bereken je dat?
Hoe komt u aan die 820 Ohm?

Je wilt de stroom beperken door de LED, de led vraagt 2V, je voeding is 16 volt, dit betekent dat er 14V over de weerstand moet vallen.

Dan kun je simpel met de wet van Ohm (U=I*R) uitrekenen wat R moet zijn om een I van 20mA te krijgen bij een spanning van 14 Volt.

14V/20mA= 700 Ohm

700 Ohm bestaat niet in de E12 reeks, vandaar de iets hogere waarde van 820 Ohm. Je kan altijd beter een iets grotere weerstandswaarde nemen omdat andere de stroom te groot word door de LED, als je echt precies 20mA wilt hebben kom je uit bij duurdere weerstandjes buiten de E12 reeks.

[Bericht gewijzigd door Eternal op donderdag 20 september 2007 11:03:58 (23%)

E12 is een reeks met veel gebruikte weerstands waarden zie hier

En het berekenen gaat als volgt. R=U:I
U is de spanning en die weet je wand: je hebt een 16 volt voeding en de led wil 2 volt hebben. Dus moet de overige 14 "verstookt" worden.

I is de stroom en die weet je ook, wand in serie schakelingen is de stroom overal gelijk. De led wil 0.02 A hebben. dus is de stroom door de weerstand ook 0.02 A

Nu kan je het gaan berekenen 14 : 0.02 = 700

De waarde 700 Ohm zit niet in de E12 reeks, aan deze weerstand is waarschijnlijk wel te komen, maar dat word erg moeilijk en duur. Dus rond je het getal naar boven af naar een waarde die wel in de E12 zit.

ETID: te laat:P

Ook tegenwind gaat liggen.

Hehe maar netjes uitgelegd. Idd het is altijd makkelijk om te kijken wat je nodig hebt.. en de rest moet natuurlijk ook weg.. en via de wet van ohm kan je dus berekenen hoe je zeg maar de rest weg krijgt :)

I is de stroom en die weet je ook, wand in serie schakelingen is de stroom overal gelijk. De led wil 0.02 A hebben. dus is de stroom door de weerstand ook 0.02 A

Nu kan je het gaan berekenen 14 : 0.02 = 700

Hallo,

Nog 1 klein vraagje.
Ik ben het helemaal mee eens dat in een serie de ampere gelijk is. Maar ik zei dat de trafo er 1,5A uit gooit met 16V.
Maar die 1,5A nemen jullie niet mee in de berekening hoeft dat niet of zit het anders in elkaar?

klein is fijn

Moderator

Op 20 september 2007 11:58:11 schreef martinmack:
Maar ik zei dat de trafo er 1,5A uit gooit met 16V

Dat doet ie helemaal niet. ;) Trafo's gooien de stroom er niet uit, ze leveren als je vraagt. En je vraagt maar 20mA, dus het ding zal maar 20mA leveren.

EDIT: weer fout gelezen:P

[Bericht gewijzigd door René Kramer op donderdag 20 september 2007 18:02:46 (93%)

Ook tegenwind gaat liggen.
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Je geeft aan dat je meerdere led's wil laten branden. Je kunt elke led voorzien van een serie weerstand, maar een aantal leds in serie kan ook. Scheelt een aantal weerstanden en de verliezen zullen wat lager zijn.

Thijs.....dit is een oud koetje.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Ik begrijp dat dit al eens aan de orde gekomen is. Ik had het nog niet eerder gelezen.