Op 8 oktober 2007 20:39:19 schreef Rd12tf:
(Fet, brand mij maar af!)
(
)
Tiens, ik sta er slecht op bij je..
Maar nee hoor, je hebt gelijk, om PSK31 smal te houden wordt er AM bij toegepast (signaal eerst netjes naar nul, dan fase schakelen, dan weer netjes opvoeren etc.).
Wil dat werken, moet je eindtrap (en de rest natuurlijk ook) wèl lineair werken.
Mijn eerste amateur rtty decoder was een Weiss (FM)discriminator op 2210 Hz. Met een potkerntje uit een bak filters uit de lijntelefonie (ik had heel veel potkerntjes dus).
Mijn lijnstroomvoeding was redelijk slim opgebouwd, zodat er bij het lokaal typen ook een spanning wisselend tussen +50 en -50 volt uitkwam voor mark en space. Daarmee kon je van alles schakelen. Een schakeldiode in de zender-VFO bijvoorbeeld. Later ook IC'tjes; gewoon R en zenerdiode en je had keurig 0 of 15V.
Fax gebruikte ik aan boord. Er ging een grote rol zilverkleurig, want aluminium gecoat, papier in. De weerkaart werd door het 'videosignaal' in de coating gebrand, daar werd het dus zwart. Voor de duidelijkheid kleurde ik met de hand de kustlijnen in met het rode plotpotlood van de radar.
Ik kon ook altijd de Asahi Shimbun ontvangen - de krant - maar helaas niet lezen (nu ja, soms de koppen een beetje). Wel de strips kijken op de laatste pagina. Dat kostte wel wat veel papier voor je zover was, dus toch maar niet meer gedaan.