buizenradio

zondag de 20e is dat goed?? dan kom ik met mijn 2 radio's die kant op
in de middag kom ik dan

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Hugo Welther

Moderator

Zondag 20 juli is ok. Staat genoteerd. Mail me even voor het adres en telnummer.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

kan ik ook nog als ik bij jou ben dat buizenversterkertje horen?? zal ik mijnes ook menemen

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Hugo Welther

Moderator

Ja hoor, kan je naar luisteren. Ff paar plugjes omsteken.

Trouwens je komst is een mooie dwang om hier eens op te ruimen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Nu we het toch over buizen en afstemogen hebben, ik heb thuis nog twee EM4 buizen en een EM1 liggen. Ik weet alleen niet hoe ik deze kan testen. De gloeidraden zijn in ieder geval nog heel en verbruiken ongeveer 200mA bij 6,3V.

Ik heb wel een schemaatje gevonden (EM4, klikbaar voor meer!):
http://w1.871.telia.com/~u87127076/eyes/em4.gif

Maar wat ik niet weet is hoeveel stroom die 250V moet kunnen leveren, 2A lijkt me wat veel. Kan ik als testvoeding een gemodde fotoflitser gebruiken of is dit weer te zwak? En hoe nauwkeurig moet die spanning zijn?

EDIT: Oja, zijn deze buizen nou echt zo zeldzaam? Ik heb ze voor 25 gulden/stuk gekocht zo'n 5 jaar terug...

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

he buizen zien er best wel cool uit!

Hello, I'm a signature virus. Copy me into your signature to help me spread.

Ik heb hier ook een paar buizen,waarvan ik wel wil weten hoe en wat :) Een EL84, een ECC83, een EC92 en een EM84 (of 7, moeilijk te zien), allemaal van Telefunken, als dat wat uitmaakt...

ikke had een buizen radio maar heb ik wegegeven (stom) |:(|:(|:(|:(|:(|:(|:(|:(|:( mmm mss kan ik hem terug krijgen

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker

erg dom
maar ik heb er eens een gesloopt
erg spijt van het was een prachtige philips dat is wat ik nog weet
gelukkig heb ik de buizen ervan nog wel

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Een EL84 is volgens mij een eindbuisje (6W max oid?), de ECC83 en de EC92 zullen wel in het ontvangstgedeelte van de (FM?) radio hebben gezeten denk ik. De EM84/87 is de indicator voor de ontvangst.

Of komt dit alles uit een bandrecordertje? Daar zitten vaker deze indicators in als ik het goed heb.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

hij deet het niet, me moeder zei dat het moest voorgloeien dus heb ik em een half aan laten staan en toen deet hij het nog niet en heb ik em maar aan een bassischool gegeven voor in de poppenhoek :P dus mss kan ik em terug krijgen en de buizen er uit redden

edit: typefoutje

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker

Niet een beetje gevaarlijk voor in een poppenhoek? Er zit glas in, veel giftige stoffen en misschien zelfs uranium (lichtgevend wijzertje). Kan je mooi als argument gebruiken om 'm terug te vorderen! :)

Oja, zit er zo'n lichtgevend dingetje in je oude radio? Blijf er dan vanaf!!! Eenmaal in je lichaam gaat het er niet meer uit en kan het vanalles slopen.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

lichtgevend dingtje zo'n groene? met zo'n rood streepje in het midden?

[Bericht gewijzigd door Gerwin op dinsdag 1 juli 2003 16:08:25

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker

Op 1 juli 2003 16:06:04 schreef Benadski:
Niet een beetje gevaarlijk voor in een poppenhoek? Er zit glas in, veel giftige stoffen en misschien zelfs uranium (lichtgevend wijzertje). Kan je mooi als argument gebruiken om 'm terug te vorderen! :)

he thx ga ik zeker als argument aanbrengen :P

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker

Op 1 juli 2003 16:06:04 schreef Benadski:
Niet een beetje gevaarlijk voor in een poppenhoek? Er zit glas in, veel giftige stoffen en misschien zelfs uranium (lichtgevend wijzertje). Kan je mooi als argument gebruiken om 'm terug te vorderen! :)

Oja, zit er zo'n lichtgevend dingetje in je oude radio? Blijf er dan vanaf!!! Eenmaal in je lichaam gaat het er niet meer uit en kan het vanalles slopen.

bedoel je een afstemoog???
en welk lichtgevend wijzertje??

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Hugo Welther

Moderator

Op 1 juli 2003 13:51:53 schreef Benadski:
Nu we het toch over buizen en afstemogen hebben, ik heb thuis nog twee EM4 buizen en een EM1 liggen. Ik weet alleen niet hoe ik deze kan testen. De gloeidraden zijn in ieder geval nog heel en verbruiken ongeveer 200mA bij 6,3V.

Ik heb wel een schemaatje gevonden (EM4, klikbaar voor meer!):
[[url=http://w1.871.telia.com/~u87127076/eyes/em4.gif]afbeelding][/url]

Maar wat ik niet weet is hoeveel stroom die 250V moet kunnen leveren, 2A lijkt me wat veel. Kan ik als testvoeding een gemodde fotoflitser gebruiken of is dit weer te zwak? En hoe nauwkeurig moet die spanning zijn?

EDIT: Oja, zijn deze buizen nou echt zo zeldzaam? Ik heb ze voor 25 gulden/stuk gekocht zo'n 5 jaar terug...

Dit redelijk zeldzaam. Vooral in goede staat zijn, kwa licht dat ze uitstralen. Er zijn er genoeg te koop, maar die geven dan nog geen 10% licht.
Je kan het bij een EMxx zien of ze nog ok zijn. Als de fosforiserende laag op het metalen plaatje aan de voorkant bruin is, zijn ze slecht. Bij nieuwe is dit lichtgrijs.

De HSP-stroom is maar 2mA.
In een buizen boek wordt in de regel voor de HSP de stroom in mA aangegeven, tenzij het er bij staat.
Voor de gloeidraden in A's.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Ze zijn niet echt bruin, maar ook niet helemaal grijs meer, er is een hele onduidelijke streep op de EM4's te zien. Ik zal ze zo eens op de scanner leggen...

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Hugo Welther

Moderator

Op 1 juli 2003 14:48:54 schreef Tristan:
Ik heb hier ook een paar buizen,waarvan ik wel wil weten hoe en wat :) Een EL84, een ECC83, een EC92 en een EM84 (of 7, moeilijk te zien), allemaal van Telefunken, als dat wat uitmaakt...

EL84 is inderdaad een eindpenthode. 6W bij 250V 48mA in 5,2k ohm, of 4,7W bij 250V 36 mA in 7k ohm.
ECC83 is een AF versterkerbuis. In dit geval een dubbeltriode.
EC92 is een HF triode.

Bij Europese buizen is de type aanduiding:
1e letter de gloeispanning:
E = 6,3V,
A = 4V,
G = 5V,
H = 19V,
P = 300mA gloeistroom (bedoeld voor serieschakeling)
U = 100mA gloeistroom (bedoeld voor serieschakeling)

2e letter het type en functie:
A = enkeldiode,
B = dubbeldiode,
C = triode,
F = HF penthode laag vermogen,
H = HF mengbuis (meestal hepthode of octode)
L = eind penthode, voor LF, HF en TV,
M = afstemindicatoren (katteogen)
Z = dubbeldiode voor hoogspanning, gelijkrichter.

1e cijfer, de buisvoet: (geen wetmatigheid trouwens)
geen 3e cijfer P-voet,
1 = Y-voet,
2 = sleutelvoet,
3 = oktalvoet,
4 = rimlock,
5 en 6 weer oktal (speciale buizen),
8 = novalvoet (9-pens),
9 = miniatuur (7 pens)

2e cijfer is volgnummer in de tijd en functie aanduiding.

Dan bestaan er nog buizen met 3 cijfers, deze hebben meestal een afwijkende voet, bv 10 pens magnoval.
Voorbeeld daarvan is de EL519 dit is een lijneindbuis voor een KTV, maar functioneert prima in een HF lineair. Met twee van die buizen heb je dan toch een 100W SSB op de 27MHz.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Hugo Welther

Moderator

Op 1 juli 2003 16:43:12 schreef Benadski:
Ze zijn niet echt bruin, maar ook niet helemaal grijs meer, er is een hele onduidelijke streep op de EM4's te zien. Ik zal ze zo eens op de scanner leggen...

Dan zijn die EM84's ingebrand. Je kan ze uitproberen door de schakeling van het buizenboek even op te bouwen.

Hier staat trouwens een leuke toepassing voor EM84's,
http://www.aha.nl/audio/tubelevel/index.html

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 1 juli 2003 15:17:20 schreef Benadski:
Een EL84 is volgens mij een eindbuisje (6W max oid?), de ECC83 en de EC92 zullen wel in het ontvangstgedeelte van de (FM?) radio hebben gezeten denk ik. De EM84/87 is de indicator voor de ontvangst.

Of komt dit alles uit een bandrecordertje? Daar zitten vaker deze indicators in als ik het goed heb.

Komt allemaal uit een bandrecordertje. Ik heb net eventjes op internet gekeken, en nou stond er iemand die verkocht een gebruikt EL84 van Telefunken voor $50! Dit zal wel een beetje heel erg duur zijn, maar zijn Telefunken buisjes echt wat zeldzamer en duurzamer (en dus duurder)?

Hugo Welther

Moderator

Telefunken buizen worden door de high-end buizen freaks beschouwd als de veel betere. Ik hoor het verschil niet.

Vandaar die soms exotische bedragen. Zat toevallig een advertentie uit 1963 te bekijken, toen was de prijs NLG 4,75.

Leuk dat ze uit een taperecordertje kwamen, weet je gelijk de functie.
ECC83 als opname/weergave voorversterker.
EL84 als weergave eindversterker.
EC92 als wiskop/bias oscillator.
EM84/87 als opname sterkte indicator.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Nog een buisje gevonden :D Zat verstopt onder een aluminium beschermhoes ;) Een EF86, ook van Telefunken. Valt er nog wat met deze buizen te doen, een klein versterkertje ofzo?

Hugo Welther

Moderator

Met de EF86, ECC83 en EL84 kan je een leuk experimenteel monoversterktje bouwen.

Je moet dan ook de uitganstrafo en de voedingstrafo uit de recorder slopen.

Zal een schema opzoeken met deze buizen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Hugo Welther

Moderator

Moet ik nu nog een schema zoeken als je ze op Marktplaats verkoopt.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 2 juli 2003 15:19:29 schreef Hugo Welther:
Moet ik nu nog een schema zoeken als je ze op Marktplaats verkoopt.

Nee hoor, ik zag net in een ander topic dat de trafo's voor buizen buitengewoon duur zijn, en buizen zijn natuurlijk wel aardig, maar dan hou ik het wel bij solid state elektronica. Veel plezier met je hobby nog :)

Edit: De voedingstrafo uit die recorder vertrouw ik niet meer, daar durf ik niet aan te zitten. De hele buitenkant is geroest en de draden zijn niet helemaal tiptop in orde volgens mij...

[Bericht gewijzigd door Tristan op woensdag 2 juli 2003 15:26:01