Accu opladen met buitenboordmotor

Dit topic is gesloten

Ik heb een inter 630 gekocht met een buitenbord motor Yamaha 20 pk uit jaren 80 denk ik.. nu wil k mijn accu opladen met deze motor...

k weet geen gegevens van de dynamo/lichtspoel

Hoe moet je deze Dynamo/lichtspoel aansluiten!!!!!

Bedankt en groetjes alex

Evarist

Golden Member

Je hebt de vraag zodanig gesteld dat alleen iemand die de inter 630 kent, ze kan beantwoorden.Als je wat met uitleg gaf zou je meer kans op antwoord hebben.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Op 15 oktober 2007 09:47:45 schreef Evarist:
Je hebt de vraag zodanig gesteld dat alleen iemand die de inter 630 kent, ze kan beantwoorden.Als je wat met uitleg gaf zou je meer kans op antwoord hebben.

deze buitenbord motor is niet specifiek voor een inter 630 :) het is een yamaha 20 pk buitenbord je ziet ze heel veel zijn oude en zeer betrouwbare motoren :P (blau van kleur met een rood witte band eromheen) heb deze boot met motor samen gekocht maar zonder handleiding :( dus weet niet welke draadjes waar voor zijn. en welke van de dynamo zijn en dus ook niet hoe ik deze moet aansluiten..

miss dat iemand dit weet?

ps een inter 630 is een kajuitbootje

Hoi Alextuijn

Bij buitenboordmotoren met laadcircuit zit er een spoel onder het vliegwiel. Als de motor draait dan zal deze spoel een wisselspanning opwekken.

Deze spoel is aangesloten op een vierkant aluminium blokje van 4 x 4 cm met 3 of 4 aansluitingen. Dit is de gelijkrichter. Deze zit meestal aan de zijkant van de motor op het blok vastgeschroefd. Aan 2 van deze aansluitingen zitten de 2 uiteinden van de spoel bevestigd (via een draad). De andere aansluiting (meestal staat er een + bij) is de gelijkgerichte spanning. Soms zit er een 4e aansluiting op: dit is de GND. Als deze er niet op zit, dan is de aluminium behuizing de GND.

De accu moet aangesloten worden op de (+) van de gelijkrichter en de massa van de motor.

Nog een vraag: is dit een electrisch startende motor?

EDIT: de afmetingen van de gelijkrichter zijn gebaseerd op Mercury buitenboordmotoren, maar het principe is hetzelfde. Alleen de afmetingen kunnen anders zijn. Meestal zit het wel in een metalen behuizing, omdat de gelijkrichter nogal wat warmte kan produceren...

Ontzettend bedankt k zal gelijk kijken vanavond of het werkt :)

Hij zit inderdaad onder het vliegwiel :) en deze motor is electrisch gestart

bedankt en groetjes alex!!

Als de motor elektrisch gestart is, dan zitten er toch gewoon accu-kabels aan? De massa van de accu wordt doorverbonden aan de massa van het motorblok en de plus van de accu gaat via een startrelais naar de startmotor.
De plus van de gelijkrichter kun je dan dus op de stroom-aanvoerdraad-aansluiting van het startrelais bevestigen. Op deze manier heb je dus maar 1 kabel naar de pluspool van je accu lopen...

Heb je alle bedrading eraf gesloopt? Normaal hoef je bij deze motoren niks extra te installeren als je wilt dat de motor de accu zelf bijlaadt... Gewoon de accuklemmen op de accu zetten en dan wordt de accu zodra de motor loopt zelf bijgeladen.

hi hendrik

k heb gister avond even gekeken en uit mijn dynamo komen 5 draden... 2 uiteinde van de spoel(niet in gebruik).. 2 naar de ontsteking en deze zijn tegelijk ook de electische uitschakeling van de motor... en dan nog 1 laatste zwarte, uiteinde zit vast met een schroef aan de motor.. is dit de aarde of de +??

k kan die zwarte proberen zoals je zij
(De plus van de gelijkrichter kun je dan dus op de stroom-aanvoerdraad-aansluiting van het startrelais bevestigen. Op deze manier heb je dus maar 1 kabel naar de pluspool van je accu lopen...)

ik heb er niets vanaf gesloopt :P

bedankt voor het meedenken!!

Ik kan niet helemaal volgen waar je mee bezig bent.

Bedoel je met de dynamo de spoel onder het vliegwiel?

Hoe kan het dat de motor nu niet bijlaadt? Als jij een elektrische startende motor hebt, dan zit er altijd een laadcircuit op gebouwd. Dit hoef je zelf niet meer te maken...

Kun je iets meer informatie geven over die motor? Ik bedoel daarmee vooral de antwoorden op de bovenstaande vragen.

Zullen we nu alleen de volgende benamingen gebruiken, om verwarring te voorkomen? --> 'spoel', 'gelijkrichter' en 'CDI-ontsteking'

http://heze.student.utwente.nl/ontsteking.jpg

Dit is echter wel van mercury buitenboordmotoren, maar bij Yamaha werkt het precies hetzelfde, alleen met andere kleurcodes. Het plaatje is van een 3-cyinder, en jij hebt een 2-cylinder, dus als het goed is dan heb jij een draad minder vanaf de trigger lopen.

Succes

[Bericht gewijzigd door Hendrik op dinsdag 16 oktober 2007 09:49:47 (26%)

Inbraak:

Nu, ik ben nieuwsgierig hoeveel amp. zo'n buitenboordmotor die TS beschrijft kan laden???

In ieder geval minder dan een automotor doet.

De oplaadtijd van de accu is wel ongeveer hetzelfde, maar een buitenboordmotor-accu wordt bijna alleen gebruikt om de motor te starten, voor de rest zit er bijna geen stroomvretende apparatuur op aangesloten. De ontsteking heeft zijn eigen spoel voor stroomvoorziening.

Een auto-dynamo moet alle verlichting van stroom kunnen voorzien( > 15 A), en ondertussen de accu ook nog bijladen. Daardoor is er in een auto een veel zwaardere dynamo nodig.

Een schatting: ik denk dat er geladen wordt met een ampere-uur of 5-10

Hendrik, dan zou ik met mijn 50pk mercury van het jaar 1977 ook mijn accu moeten kunnen opladen als ik het goed begrijp? (ook elektrisch gestart). Mvg,

Blue Sky

Cableguy

Als hij electrisch gestart kan worden heb je een accu nodig en die wordt dan ook opgeladen. Ik heb een Honda BF30 4-takt, electrisch gestart en op de kabelboom die uit de motor komt zit een kabel met accu klemmen.

Waar rook is, is stroom
GJ_

Moderator

Benja, als je met je BB motor je accu wil laden moet je even een nieuw topic openen. De mensen uit dit topic zijn op dit moment niet de meest actieve.
In een nieuw topic kun je wel verwijzen naar dit topic

Dit topic is gesloten