Hoi Alextuijn
Bij buitenboordmotoren met laadcircuit zit er een spoel onder het vliegwiel. Als de motor draait dan zal deze spoel een wisselspanning opwekken.
Deze spoel is aangesloten op een vierkant aluminium blokje van 4 x 4 cm met 3 of 4 aansluitingen. Dit is de gelijkrichter. Deze zit meestal aan de zijkant van de motor op het blok vastgeschroefd. Aan 2 van deze aansluitingen zitten de 2 uiteinden van de spoel bevestigd (via een draad). De andere aansluiting (meestal staat er een + bij) is de gelijkgerichte spanning. Soms zit er een 4e aansluiting op: dit is de GND. Als deze er niet op zit, dan is de aluminium behuizing de GND.
De accu moet aangesloten worden op de (+) van de gelijkrichter en de massa van de motor.
Nog een vraag: is dit een electrisch startende motor?
EDIT: de afmetingen van de gelijkrichter zijn gebaseerd op Mercury buitenboordmotoren, maar het principe is hetzelfde. Alleen de afmetingen kunnen anders zijn. Meestal zit het wel in een metalen behuizing, omdat de gelijkrichter nogal wat warmte kan produceren...