Schema's voor elektronica in auto's, waar te vinden?

Alleen berichten met de trefwoorden “elektronica” worden getoond. Alle berichten tonen

Weet iemand misschien waar ik schema’s kan vinden van de elektronica in auto’s?
Mijn beste vriend vroeg dit aangezien hij "problemen met de auto verlichting" heeft. Hij vroeg mij dit omdat veel bezig ben met elektronica. Zijn vader heeft veel verstand van elektronica maar geen verstand van schema's zoeken op internet.
Nou heb ik geen idee waar je schema’s kan vinden van de elektronica in auto’s maar misschien iemand van jullie we.

Specifiek gaat het over een Seat Cordoba-vario, Diesel, 1.9 SDI/AQM

Alvast bedankt ook namens mijn vriend

Evarist

Golden Member

Ik denk dat je van die moderne elektronica geen schemas meer vind. Dat is allemaal top-secret geworden.

Ik citeer een proces in Belgie. Eiser vraagt een schema. Verweerder weigert omdat dat bedrijfsgeheimen zijn. De rechter stelt verweerder in het gelijk.
Wist die rechter uberhaupt wel goed wat een schema is?
Zonder een schema zijn sommige herstellingen onmogelijk en is de klant dus aan 1 bedrijf gebonden, dit is in strijd met de wet op monopoliseringen.

[Bericht gewijzigd door Evarist op woensdag 7 november 2007 11:57:31 (64%)

Nihil est verum, quod non probatur primo.
GJ_

Moderator

Op 7 november 2007 14:01:48 schreef shiptronic:
im amerika is iederfabrikant verplicht dit vrij te geven (al dan niet tegen betaling)

In Europa precies zo.
Neemt niet weg dat schema's van modules daar niet onder zullen vallen omdat die in zijn geheel te vervangen zijn. Bovendien zijn ze voor die modules steeds meer de schroeven aan het vervangen door RVT siliconen(room temperature vulcanising, hoe bedenken ze het).
Dat betekend dat je de elektronica er niet eens meer heel uitkrijgt.

Maar de schema's van de hele auto, en alle andere gegevens moeten worden afgestaan, en net als in de VS: laten betalen mag.