beste simulatie software?

DAg,

wat is voor u de beste simulatie software?

De sims gaan op vakantie...

Wees eens wat specifieker en er bestaat niet zoiets als de beste simulatie software, elk pakket heeft zo zijn eigen voor- en nadelen en is voor een specifiek doel gemaakt.

free_electron

Silicon Member

probeer 2nd life eens ...

simulatoren zijn zo goed als
1) - de man die ze bedient
2) - de modellen die aangeleverd worden

het probleem begint al bij 1 ...
en 2 is meestal ook abominabel ...

voor simpele circuitjes : beigebag software , of de freeware spice simulator van linear technologies (LT-spice)

Voor complexe circuits moet je naar groot geweld grijpen. en dan is er niet veel ... 90 % van de users gebruikt ELDO. Maar dat kost $$$$.(Je 'koopt' daar ook geen licentie op maar je 'leased' dat spul. met andere woorden : elk jaar is dat opnieuw $$$. Je betaalt simulatie-uren eigenlijk ). Haast elke chip ter wereld (eendert welke fabrikant) die je bepotelt is doorgerekend op ELDO. Dat spul simuleert echt tot op de laagdiktes en gate breedtes en sperlaagdikte ( de lek capaciteit verandert bij sperlaag dikte .. en sperlaag is afhankelijk van spanning. bij AC signalen is dat een geweldig complex gebeuren. ELDO kan daar weg mee ... )

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
klein is fijn

Moderator

Op 14 november 2007 00:18:16 schreef free_electron:

Breadboard! De man die ze bedient, dat komt wel goed, en de modellen zijn levensecht. ;)

free_electron

Silicon Member

YES !. inderdaad. gaatjesprint liegt nooit . en er wordt gegarandeerd met ALLE randfactoren rekening gehouden.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Voor mij ook gaatjesprint en breadboard! Of ik laat meteen een proefprint maken... (Gaat meestal meteen goed)
Je moet er tenslotte van uit gaan, dat je weet wat de schakeling die je gemaakt of ontworpen hebt doet of gaat doen. Een simulatie is dan niet echt nodig en geeft vaak zelfs meer problemen door fouten in het simulatiemodel...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Turbokeu

Golden Member

Als je zelf schema's/software ontwikkelt kan een simulator zeer nuttig zijn.
Ik spreek hier specifiek over mijn geval, t.t.z. ontwikkelingen rond PIC microcontrollers.

Hiervoor gebruik ik Labcenter Electronics Proteus ISIS VSM simulator waarmee ik (soms ietwat beperkt) de hardware maar voornamelijk de PIC + software kan testen/debuggen.

Het voordeel is dat ik 99% van de SW/HW kan ontwikkelen zonder ook maar één component gebruikt te hebben, en zo goed als zeker ben dat het uiteindelijke project ook zal werken.

Pas daarna begin ik de schakeling op breadboard op te bouwen.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Hangt er natuurlijk weer vanaf wat je wil simuleren.

Ik gebruik zelf regelmatig Spice Opus (freeware), maar wel voor basic analoge/digitale dingen. Heb er nog geen supercomplexe zaken mee gedaan. Denk ook niet dat het mogelijk is om er software mee te simuleren.
Werkt met de Spice modellen die je zo kan downloaden op de sites van de chip producenten.

ben hier nog nooit bedrogen uitgekomen.

In't begin is 't wel wat zoeken, maar eens je ermee weg bent is 't peace of cake.

Koen

The path of excess leeds to the tower of wisdom (W. Blake)

Op 14 november 2007 00:18:16 schreef free_electron:
probeer 2nd life eens ...

SPICE = SPICE, sommige programma's hebben een grote bibliotheek met modellen of een extra mooie GUI. Maar om daar nu een heleboel extra geld te voor gaan betalen?
Simuleren doe je omdat je te LUI bent om te rekenen, simulatie pakketten kunnen de ontwerp creativiteit echter nooit vervangen.

[Bericht gewijzigd door Xenobinol op 14 november 2007 09:03:21 (14%)]

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

het voorbeeld dat FE hier aanhaalt is nu ook wat overkill. Als je een aantal opampschakelingetjes wil simuleren, of versterkertjes, ... ben je met een SPICE simulatie pakket al heel veel...

En het klopt dat je niet meer zelf moet rekenen, maar de modellen die zo een spice gebruikt zullen wel complexer zijn dan de simpele modellen die je gebruikt tijdens een analystische uitwerking. En het komt de creativiteit wel ten goede omdat je sneller verandieringen kan uitproberen...

Sonar is meer dan Ping...
Frederick E. Terman

Honourable Member

Er is nog een heel andere toepassing denkbaar:
Ook de simpelste simulator is heel nuttig om begrippen uit de elektronica te illustreren.
Zo kan je bijvoorbeeld laten zien wat tegenkoppeling met de uitgangsweerstand doet, of wat het verschil is tussen de resonantiefrequenties bij vrij uitslingeren en bij opgedrukte excitatie.
Het is wel zo dat de "cursist", degene aan wie je het probeert uit te leggen, dit niet zelf kan, juist omdat hij nog niet weet wat er te verwachten valt.
Maar als lesgeef-hulpmiddel dus soms heel waardevol, omdat je snel veel variaties op een thema kunt tonen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Zelf ben ik dol op SPICE, zou niet meer zonder kunnen.

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

Ik ben wel fan van crocodile clips....

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?

Ik ben voor multisim maar zeker ook voor het breadbord want die simulaties kloppen niet altijd

Simuleren doe je omdat je te LUI bent om te rekenen, simulatie pakketten kunnen de ontwerp creativiteit echter nooit vervangen.

Simuleren doe ik na het berekenen/(schematisch)ontwerp om mijn berekeningen te toetsen aan de, weliswaar gesimuleerde, realiteit. klopt idd soms niet helemaal door bepaalde beperkingen, maar geeft je wel een goed idee.

Pas daarna begin ik aan printontwerp

Ben ik dan lui?

Koen

The path of excess leeds to the tower of wisdom (W. Blake)

>> Ben ik dan lui?

Nee. Alleen heeft het soms niet veel nut. Ik gebruik wel bv. FilterPro om waardes voor filters uit te testen. Simuleren van eenvoudige digitale schakelingen heeft niet veel nut, omdat je vooraf al weet wat de schakeling doet... (Dat mag ik tenminste hopen :) )
Het is gewoon een kwestie van alle datasheets en aanverwante gegevens door te nemen voordat je aan een printontwerp begint. Dat kost wat extra tijd, maar dan weet je ook wel dat de schakeling doet wat 'ie zou moeten doen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
free_electron

Silicon Member

Op 14 november 2007 09:30:35 schreef Frederick E. Terman:

-knipperdeknip-

Ook de simpelste simulator is heel nuttig om begrippen uit de elektronica te illustreren.

Maar als lesgeef-hulpmiddel dus soms heel waardevol, omdat je snel veel variaties op een thema kunt tonen.

om het te TONEN accoord. als leerinstrument. volledig accoord. je kan dat perfect gebruiken als didactisch materiaal

maar betrouw die simpele dingen voor geen meter ! en zeker niet in de handen van een student. en betrouw al zeker de resultaten niet die een student produceert met die dingen.

ik gebruik ook simulatoren. om bijvoorbeeld een filter door te fluiten en te kijken hoe dicht ik zit , en welke pool er verschuift als ik aan wleke waarde pruts. maar daarna landt het filter op een bord en moet het nog 'bijgetuned' worden. en met hetgeen ik geleerd heb uit de sim weet ik direct welke cap or res ik moet tunen om het gewenste resultaat te krijgen.

maar zomaar uit de sim op een bord kletsen. no way jose !

en das het gevaar.

Di ISIS die aangehaald wordt is een nuttig leerinstrument. je kan inderdaad je picje en een nest spul oi simuleren en het haalt enorm veel fouten weg. maar er zijn dingen die het noet aankan. stel dat je een voedinkje maakt met 7805. en je trekt daar stroom uit. ga je die spanning sien varieren bij stroomvariatie ? gaat die in thermal shutdown gaan ( kan de simulator dat ? heel waarschijnlijk niet. de sim kan niet uitvlooien wat de junction temperatuur is. je moet al dingen gaan instellen zoals Tjc en Tja en de omgevingstemperatuur en welk koelblok etc etc ... ) kan de simulator het impulsgedrag simuleren ? ( piekstromen en slingeringen ) kan je ESR opgeven van de caps die je gebruikt ?

heel veel zaken hebben invloed. de meeste sims kunnen met al die 'randinformatie' geen weg.

ik ben weer aant zwartkijke en overdreven pessimisme aant beoefenen maar wat ik wil zeggen is het volgende :

als in isis je meer dan 1.5 ampere trekt door die 7805 zal de 5 volt 5 volt blijven terwijl dat in werkelijkheid al lang in elkaar geklapt is. en daar helpt geen simuleren tegen. het enige wat daartegen help is de 'ervaring' die opgeslagen is in de grijze massa in de schedelpan van diegen die achter de knopkes zit. en 'ervaring' kan je maar op 1 manier opdoen : proberen in praktijk.

in de electronica is ervaring is recht evenredig met het aantal opgeblazen componenten en vernielde meetapparatuur...

enne simulatoren : hoeveel keer heb je al ergens een 1 gigaohm weerstand moeten induwen omdat er geen dc path was en de sim afkwam met 'matrix not resolvable ...'. so far for the simulator .... je zet twee condensatoren in serie en ze lopen al vast ..